Predmety


СТИЛІСТИЧНО НЕЙТРАЛЬНА ЛЕКСИКА. ЕМОЦІЙНО Й ЕКСПРЕСИВНО ЗАБАРВЛЕНІ ЗАСОБИ, ЩО НАДАЮТЬ МОВЛЕННЮ СТИЛЬОВОГО ВІДТІНКУ

СТИЛІСТИЧНІ ЗАСОБИ ЛЕКСИКОЛОГІЇ І ФРАЗЕОЛОГІЇ

Урок № 31

СТИЛІСТИЧНО НЕЙТРАЛЬНА ЛЕКСИКА. ЕМОЦІЙНО Й ЕКСПРЕСИВНО ЗАБАРВЛЕНІ ЗАСОБИ, ЩО НАДАЮТЬ МОВЛЕННЮ СТИЛЬОВОГО ВІДТІНКУ

Мета: повторити поняття про стилістично нейтральну лексику та емоційно й експресивно забарвлені засоби, що надають мовленню стильового відтінку; удосконалювати вміння стилістично доцільно вживати лексичні засоби мови; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до краси та багатства рідної мови.

Внутрішпьопредметні зв’язки:

Орфоепія: читання поетичного твору з дотриманням орфоепічних норм.

Словотвір: стилістичне значення морфем.

Міжнредметні зв’язки:

Література: виразне читання поетичного тексту.

Тип уроку: урок повторення здобутих знань.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Ознайомлення десятикласників із темою, метою і завданнями уроку

Мово рідна! Ти як море, безконечна, могутня, глибинна.

Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.

С. Плачинда

III. Актуалізація мотиваційних резервів десятикласників на основі повторення вивченого

Колективна робота зі схемою

> Уважно роздивитися схему й розказати про стилістично нейтральну лексику та емоційно й експресивно забарвлені засоби, що надають мовленню стильового відтінку.

 СТИЛІСТИЧНО НЕЙТРАЛЬНА ЛЕКСИКА. ЕМОЦІЙНО Й ЕКСПРЕСИВНО ЗАБАРВЛЕНІ ЗАСОБИ, ЩО НАДАЮТЬ МОВЛЕННЮ СТИЛЬОВОГО ВІДТІНКУ

IV. Виконання системи завдань творчого характеру на основі повторення вивченого

Розподільне письмо

> Подані слова записати в дві колонки: у праву – нейтральні, у ліву – емоційно та експресивно забарвлені.

Швидко, якби, два, батько, річка, дружина, кімната, радий, чудовий, земля, Місяць, жито, зірка естради, інженер, океан, спека, жага, з-понад, хлопчисько, нездоланний, благодатний, телевізор, конференція, приватний, зовиця, чоботи, половина, виїжджати, рядюга, вітер, вітрище, пелюсточки, печінка, яблуня, величавий, страйк, хоробрість, оренда, дядюган, але, лапа (тварини), дбайливий, щиро, хто-небудь, хижак, якісно, майбутнє, ластівка, тривога, охайність, мрійливість, мрійник, газета, екстремальний, лежить колодою, кепкувати, здійснений, лестощі, оксамитові ручки, атлас, винагорода, комедія, лімерик, герострати, знахідка, діти, набридло, лицар, ладо, меморіал, листоноша, чужбинонька, хлоп’ята, манівцями.

Дослідження-аналіз

> Прочитати виразно вірші. З них виписати емоційно-експресивну лексику, визначити, як виражається емоційність у кожному слові (значенням слова, суфіксами чи вживанням синоніма замість слова, що не має почуттєвих відтінків).

І сміх і плач – з одного джерела.

Вони бринять в однім акорді!

З глибин таємності Добра і Зла,

Де бережуть їх душі горді.

(М. Вороний)

Мамусенько, голубонько

Ти ж моя єдина!

Я до тебе все тулюся,

Мов мала дитина.

Ти ж мене усе голубиш,

Сонечком взиваєш.

Все для мене, а про себе

Завжди забуваєш.

(С. Пінчук)

ГАННУСЕНЬКА ІЗ ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ

Ой, річенька манюсінька

Всі греблі розрива.

Стояла там Ганнусенька

І кидала слова:

– Течи, моя гарнюсінька,

На той бік, де права.

Хай чує ж бо матусенька,

Що я іще жива.

Хай рученьку улюблену

Хутчій мені подасть.

Ой, скільки в ніч загублену

Зазнала я нещасть!

І їй в одну хвилиночку

Матусенька: – Іду!

Ну хто ж скою дитиночку

Не прийме до ладу, –

Не справить їй хустиночку,

Скупає у меду?

Хрещатий мій барвіночку

В зеленому саду!..

Взяла її – сиріточку –

Й вернула всім полям,

І золотому житечку,

І ягідним садам.

Ще й брівоньку, як ниточку,

Погладила отам:

Мою маленьку квіточку

В обіду я не дам.

І стала жить Ганнусенька

В своїй сім’ї, в роду,

Така русява, русенька,

З рум’янцем на виду.

Тут качечка, там гусонька,

Ще й груші у меду…

А щедрая матусенька раділа у саду.

(П. Тичина)

> Записати слова. Пояснити, яке почуття виражає Кожне з поданих слів і чим воно передається (значенням слова, суфіксами чи вживанням синоніма замість слова, що не має почуттєвих відтінків).

Радість, писака, злість, ніжність, милий, злий, бридкий, чутливий, рвонути, горе, мазюкати, спатоньки, голівонька, лихий, чудовий, погань, чкурнути, чесонув по вулиці, уста, ректи, дудлити, зміюка, здоровань, волоцюга, оченята, песик, бандит, шпигун, ввічливість, білогвардієць, баньки (очі), гепнутись, вшкварити (або врізати) гопака.

> У кожному прикметнику виділити суфікс (і де є префікс) і пояснити, якого відтінку (пестливості, здрібнілості, зменшення, збільшення, згрубілості, зневаги) він надає кожному прикметнику.

Чистісінький, широчезний, предобрий, білісінький, добрячий, злющий, губастий, довжелезний, синенький, ріднесенький, тонюсінький, жирнющий, погануватий, препоганий, здоровенний, рукатий, злодійкуватий, холоднючий, старезний.

> У поданих дієсловах визначити суфікси та пояснити, яких відтінків вони надають словам (пестливості, згрубілості, різкості, раптовості, несподіваності, напруженості).

Мекати, гукнути, грюкнути, струсонути, хитнутися, мугикати, викати, питоньки, спатки, спатунечки, спатоньки, спатусеньки, спатусі, купці, агітнути, рубнути, рубонути.

> У коленому іменнику виділити суфікс і записати, якого відтінку (пестливості, здрібнілості, зменшення, збільшення, згрубілості, зневаги) він надає слову.

Картка 1

Батечко, мамуся, моренько, п’яшога, хлопчисько, дитисько, розбишака, здоров’ячко, синуля, жевжик, куркульня, звірюга, здоровило, татусь, лобуряка, бовдур, губань, книжечка, вітрище, яворонько, окрайчик, батенько.

Картка 2

Дитина, дитинка, дитинча, дітище, дитинонька; діти, дітки, дітваки, дітлахи, діточки, дітоньки, дитинчата.

Картка 3

Дівка, дівча, дівчисько, дівчинка, дівчатко, дівчинонька, дівчура, дівчуга.

Картка 4

Мама, мамочка, мамонька, мамуня, мамка, мамуля, мамуся. Мати, матінка, матуся, матусенька. Тато, татко, татусь, татуньо, татунь.

Творче конструювання

> Від слова дід за допомогою суфіксів – ок; – очок; – ун(ь); – ус(ь); – усеньк(а); – ул(я); – уленьк(а); – ящ(е); – уг(а, – уган; – иськ(о); – ил(о); – нь(о) утворити іменники і пояснити відтінки їх значення, які надаються суфіксами. Із кожним утвореним словом скласти речення.

V. Підсумок уроку

VI. Домашнє завдання

> Навести три уривки (художнього, розмовного й публіцистичного стилю). Підкреслити в них емоційно-експресивну лексику. Визначити відтінки значення кожного слова та засоби вираження експресії.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
СТИЛІСТИЧНО НЕЙТРАЛЬНА ЛЕКСИКА. ЕМОЦІЙНО Й ЕКСПРЕСИВНО ЗАБАРВЛЕНІ ЗАСОБИ, ЩО НАДАЮТЬ МОВЛЕННЮ СТИЛЬОВОГО ВІДТІНКУ - Плани-конспекти уроків по українській мові