ТАБЛИЦЯ МНОЖЕННЯ ЧИСЛА 9. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

АРИФМЕТИЧНІ ДІЇ МНОЖЕННЯ ТА ДІЛЕННЯ (продовження)

Урок 118. ТАБЛИЦЯ МНОЖЕННЯ ЧИСЛА 9. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

Мета: ознайомити учнів із таблицею множення числа 9; формувати вміння записувати розв’язання задач двома способами, обчислювати периметр трикутника; вдосконалювати навички розв’язання прикладів і задач, використовуючи знання таблиці множення і ділення; виховувати уважність.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (с. 138, завдання 924; 925)

Завдання

924

– На скільки років син молодший від батька?

Завдання 925

– Прочитайте шукані числа.

2. Усна лічба

1) Математична естафета “Знайди пару”.

Грають три команди (ряди).

 ТАБЛИЦЯ МНОЖЕННЯ ЧИСЛА 9. РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

– З’єднайте стрілками приклади з відповідями.

3. Математичний диктант

– Ділене – 40, дільник – 8. Знайдіть частку.

– Місткість бочки 72 л, а відра – у 8 разів менше. Запишіть місткість відра.

– У ящики розклали 64 кг лимонів, по 8 кг в кожного. Скільки

використали ящиків?

– Вихователька роздала порівну 56 цукерок семи дітям. Скільки цукерок отримала кожна дитина?

– Вартість чотирьох м’ячів 32 грн. Скільки потрібно заплатити за один такий м’яч?

Відповіді: 5; 9; 8; 8; 8.

4. Хвилинка каліграфії

– Установіть закономірність і запишіть числа, вставляючи пропущені.

9; 19; 29; …; …; 59; …; …; …; 99.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми вивчимо таблицю множення числа 9.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 138-139)

Завдання 926. Письмове виконання завдання

Учні додають числа, а потім замінюють додавання множенням.

– Як ви розумієте дію множення? (Це сума однакових доданків.)

Завдання 927. Колективне опрацювання матеріалу

Учні пояснюють, як склали таблицю множення числа 9.

– Як утворюється кожна наступна відповідь? (До попередньої відповіді додається 9.)

– Подивіться уважно на таблицю. Які випадки множення 9 нам уже знайомі, а які – ні? Відповідь обгрунтуйте!

Запам’ятай!

9 • 9 = 81.

Завдання 928. Письмове виконання завдання з опорою на таблицю множення числа 9

Завдання 929

Учні розв’язують задачу виразом під керівництвом учителя.

9 • 3 + 6 = 33 (кв.)

Після цього учні відповідають на питання: “На скільки квіток менше у більшій вазі?”.

Завдання 930

Під час повторення умови один учень записує коротку умову і пояснює розв’язання. Після цього учні самостійно записують розв’язання. Учитель перевіряє.

На друге питання до задачі: “На скільки кілограмів більше зібрали з третього куща, ніж із першого?” учні відповідають двома способами. (13 – 8 = 5; 3 + 2 = 5)

Завдання 931

Учні називають, які сторони трикутника АВС перетинає пряма КМ. Вимірюють довжини сторін АВ і СВ та порівнюють їх. Один учень біля дошки пояснює, як обчислити периметр трикутника АВС.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Розв’язування логічних задач (див. додаток)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 139, завдання 933; 934.

ДОДАТОК ДО УРОКУ 118

1) Завдання 932*.

Із чотирьох однакових квадратів склали один великий. Знайди його периметр, якщо периметр малого квадрата 8 см. Накресліть великий і один малий квадрати.

Розв’язання

8 : 4 = 2 (см) сторона малого квадрата

2 • 2 = 4 (см) – сторона великого квадрата

4 • 4 = 16 (см) – периметр великого квадрата

2) “Дивні числа”.

– Число 9 – загадкове і дивне. Також незвичайна і таблиця множення числа 9.

Давайте поспостерігаємо! Відтворіть таблицю множення числа 9.

 ТАБЛИЦЯ МНОЖЕННЯ ЧИСЛА 9. РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

Висновок: сума цифр добутку числа 9 дорівнює дев’яти. – Не менш дивує і наступна закономірність:

 ТАБЛИЦЯ МНОЖЕННЯ ЧИСЛА 9. РОЗВЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ

Висновок: якщо в перших чотирьох відповідях цифри поміняти місцями, то отримаємо чотири інші відповіді таблиці.

– Ось яке дивне число 9!




ТАБЛИЦЯ МНОЖЕННЯ ЧИСЛА 9. РОЗВ’ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧ