Такт, тактова риска. Розучування пісні “Засвіт встали козаченьки”. Слухання музики. М. Лисенка. Уверпора до опери “Тарас Бульба”

5 КЛАС

Тема 1. Музика і мистецтво слова.

Урок 5

Тема уроку. Такт, тактова риска. Розучування пісні “Засвіт встали козаченьки”. Слухання музики. М. Лисенка. Уверпора до опери “Тарас Бульба”

Мета уроку: поглибити знання з теорії музики; розвивати навички кантиленного співу, метро-ритмічний слух; виховувати любов до історії України, української народної пісні.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: магнітофон, аудіо-запис, портрети М. Лисенка та М. Гоголя, репродукція картини О. Сластіона “Проводи на

Січ”.

Хід уроку

I. Організація класу.

1. Вхід під звучання пісні-маршу “Засвіт встали козаченьки”.

2. Музичне вітання.

3. Оголошення теми уроку.

II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда:

– Діти, ми продовжуємо знайомство із жанрами української народної пісні. А що ви пам’ятаєте про історичні пісні?

– Це пісні про історію нашого народу, України.

– Хто створював ці пісні, думи?

– На яких інструментах грали кобзарі (кобза, бандура, ліра).

– А хто пам’ятає, хто така Маруся Чурай?

(Легендарна авторка пісні, яку ми сьогодні будемо вивчати. Вона присвятила

більшість своїх пісень коханому Грицю. Пісню “Засвіт встали козаченьки” вона склала ліричною, спокійною, а козаки переробили її на маршову, так, як вона прозвучала на початку уроку).

– Погляньте на репродукцію художника Остапа Сластіона “Проводи на Січ”.

– Що ви тут бачите? (Бесіда за картиною).

– Щоб вивчити пісню, нам потрібно розспіватися.

III. Розспівування.

1 Спів вправи на артикуляцію (спів на складах да, до, дpi, дре).

2. Спів знайомої мелодії із закритим ротом.

3. Спів мелодичної вправи.

 Такт, тактова риска. Розучування пісні Засвіт встали козаченьки. Слухання музики. М. Лисенка. Уверпора до опери Тарас Бульба

– Скільки тактів у вправі?

– Що таке такт?

– Яке значення тактової риски?

4. Спів вправи, сольфеджуючи.

5. Опитування бажаючих.

IV. Розучування пісні проводжу за нотним текстом по фразах, щоби досягти кантиленного співу.

Пояснюю дітям незрозумілі слова та вислови “туга”, “заграв кінь”. Під час розучування пісні практикую спів без супроводу.

За світ стали козаченьки

Українська народна пісня

Помірно

 Такт, тактова риска. Розучування пісні Засвіт встали козаченьки. Слухання музики. М. Лисенка. Уверпора до опери Тарас Бульба

2. Не плач, не плач, Марусенько,

Не плач, не журися,

Та за свого миленького

Богу помолися Двічі (дві останні строки)

3. Стоїть місяць над горою,

А сонця немає.

Мати сина в доріженьку

Слізно проводжає. Двічі (дві останні строки)

4. Іди, іди, мій синочку,

Та й не забавляйся,

За чотири неділеньки

Додому вертайся. Двічі (дві останні строки)

5. Ой рад би я, матусенько,

Скоріше вернуться,

Та щось мій кінь вороненький

В воротях спіткнувся. Двічі (дві останні строки)

6. Ой не плачте, не журітесь,

В тугу не вдавайтесь,

Заграв мій кінь вороненький –

Назад сподівайтесь. Двічі (дві останні строки)

Діти, ця пісня стала дуже популярною серед народу. Зверталися до неї і українські композитори.

V. Слухання музики.

1. Розповідь

– Сьогодні нас чекає знайомство із ще одним твором Миколи Лисенка (демонструю портрет). Ви знаєте його “дитячі” опери, уривки з яких ви слухали у молодших класах. Але вершиною творчості композитора стала опера “Тарас Бульба”.

– З’ясуємо, що таке опера.

Опера – це музично-драматичний спектакль, де дійові особи співають.

– Перед початком кожної опери звучить вступ, який називається увертюрою.

Увертюра – вступ до опери, де звучать головні музичні теми з опери.

– Опера “Тарас Бульба” написана за твором Миколи Гоголя, який теж народився на Полтавщині, в Сорочинцах.

– Хто ж такий Тарас Бульба”?

(Це козацький полковник. Коли на Україну напали ляхи, він пішов на Січ із синами Остапом і Андрієм. Та один із синів стає зрадником, і батько його вбив, а потім і загинув сам).

– Зараз ми послухаємо увертюру до опери. Будьте уважні, і скажіть, тема якої української народної пісні тут звучить.

– А тепер зачитаємо уривок з повісті “Тарас Бульба”, де зображена сцена загибелі Тараса Бульби.

2. Слухання твору.

3. Характеристика прослуханого.

– Ми з’ясували, що в увертюрі звучить дві теми: лірична та героїчна. Вони виразні і дуже близькі до української народної пісні “Засвіт встали козаченьки”, яка звучить наприкінці, ніби передаючи силу і міць українських козаків. Вона широка, сильна, сповнена віри в перемогу.

4. Повторне слухання.

VI. Підсумок уроку.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,00 out of 5)


Такт, тактова риска. Розучування пісні “Засвіт встали козаченьки”. Слухання музики. М. Лисенка. Уверпора до опери “Тарас Бульба” - Плани-конспекти уроків по музиці


Такт, тактова риска. Розучування пісні “Засвіт встали козаченьки”. Слухання музики. М. Лисенка. Уверпора до опери “Тарас Бульба”