ЗВ’ЯЗНА МОВА (МОВЛЕННЯ)
§ 61 Текст. Основні ознаки тексту
564 1. Прочитайте дві групи речень.
1. Діти каталися на санчатах. Дерева стояли в жовтому вбранні. У вікна класу заглядає сонце. На темному небі з’явилися яскраві сузір’я.
2. Тільки-но зійде сніг із землі, як у лісі крізь торішнє листя пробиваються гострі зелені листочки. Спочатку з’являються де-неде сині ніжні квіти. А коли пригріє сонце, лісові галявини вкриваються синьою ковдрою пролісків.
2. У якій групі речення пов’язані між собою за змістом? Назвіть слова,
Запам’ятаймо!
Текст – це висловлювання з кількох або багатьох речень, об’єднаних спільною думкою (темою).
Тема – те, про що розповідається в тексті.
Основна думка розгорнутого висловлювання – це головне, що автор хоче сказати.
565 1. Прочитайте текст. Доберіть заголовок до нього. Визначте основну думку тексту. Спишіть. Поясніть чергування голосних і приголосних звуків у слові поріг.
Соломія потягла на себе скрипливі двері. Зупинилася на ранковому порозі. В обличчя
– Такий здоровий дух… – прошепотіла й заслухалась, як дзвенять роси. Дивилася на ліс, на небо, на спориш-траву за порогом. Усе вмивається росою, усе може жити собі й без людей, а людина без усього цього жити не може (За Б. Харчуком).
2. Дайте відповіді на запитання.
1. Про що йдеться в цьому тексті?
2. Що найбільше вразило Соломію вранці?
3. Без чого не може жити людина?
566 1. Прочитайте текст.
Шпак
1. Шпаків називають провісниками весни. 2. У березні-квітні вже можна почути бадьору пісню птаха. 3. Шпак – чудовий наслідувач. 4. Проте є в нього і своя пісня. 5. Живуть птахи по сусідству з людиною, часто в шпаківнях. 6. З яскраво-голубих яєчок самочка висиджує пташенят. 7. Понад триста разів на день батьки приносять їжу маленьким ненажерам. 8. Через три тижні молоді птахи покидають шпаківні й переселяються на луки, поля, великі галявини в лісі.
2. Відзначте, що ви знали про шпаків (відоме) і що для вас виявилося новим (нове).
Відоме Нове
Номери речень 1, … 2, …
3. Що нового про шпаків ви можете додати до тексту? Наприклад, якого розміру, кольору птахи?
4. Прочитайте ще раз текст, замінивши виділені слова іменником шпаки у відповідному відмінку. Як змінився текст?
5. За допомогою яких слів досягається зв’язність тексту?
567. Прочитайте текст. З’ясуйте значення слів: копанка, підбитися, цеберка за тлумачним словником.
Груші з копанки
У бабусі Марфи – дві сестри-однолітки: груша й копанка. Тоді був серпень, і спека стояла така крута, що йдеш і млієш.
– Чи не можна у вас напитися? – спитав я в бабусі, яка сиділа під грушею й вишивала сорочку.
– Якби не можна, то навіщо б я тоді отуто жила!
Коли я тяг воду, цеберка спершу глухо стукнулася боком об грушки, що плавали у воді, аж тоді набралася, а коли пив з дерев’яного кухлика, бабуся сказала так лагідненько:
– Доброго здоров’я пивши. Та в таку годину йти – хіба не підіб’єшся, як сонце аж колеться гарячим, – і усміхалася мудро, як усміхаються лише старенькі та діти.
Разом з водою я витяг з копанки і дві грушки.
– Самі, чи що, падають у воду? – спитав я.
– Котра й сама впаде, а то і я вкидаю, щоб холонули. Ось у полудень школярики йтимуть з учення, то до одної витягають, ласунці малі! Пригощайтеся в дорогу. Та ще ловіть, бо гарячі вони не такі. (За Гр. Тютюнником).
2. Дайте відповіді на запитання.
1. Для кого бабуся Марфа вкидає груші в копанку?
2. Чого чекає бабуся від тих, хто ласуватиме грушами?
3. Як ви розумієте вислів Людина має робити добро?
4. Який ваш вчинок можна порівняти з добрими справами бабусі Марфи?
3. Сформулюйте тему, основну думку тексту.
568 1. Прочитайте народний вислів. Як ви розумієте висловлену думку?
Дерево пізнають по тому, що воно родить, а людину по тому, що вона робить.
2. Складіть і запишіть текст (5-7 речень) про добру людину, яка вчить вас творити добро.
569 1. Прочитайте текст. Сформулюйте тему та основну думку.
Відоме прислів’я Що посієш – те й пожнеш уживають у різних ситуаціях. Воно стосується не тільки людської праці: зробиш щось – і тоді щось матимеш. Але якщо вдуматись у зміст прислів’я, то цю думку можна перенести й на людські стосунки.
Посієш щось лихе, недобре – таке й збереш. Це будуть гіркі плоди з твоєї життєвої ниви. Нерідко можна бачити, що людину, яка комусь бажає зла, лихословить, обманює, не сприймають, оминають, не хочуть з нею спілкуватися.
І навпаки. Коли людина щира, доброзичлива, чемна, то вона зі своєї “ниви” збирає добрий урожай: взаємність та пошану інших. Добро породжує добро, а зло роз’єднує людей, руйнує їхні душі.
2. Випишіть речення, без якого текст буде незавершеним.