ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ УРОКІВ МУЗИЧНОГО МИСТЕЦТВА В 2 КЛАСІ

Тематичне планування уроків у другому класі відбувається на основі Державного стандарту початкової загальної освіти, базової програми з музичного мистецтва для 1-4 класів і варіативної авторської концепції підручників.

Згідно з цими документами, музична освіта другокласників (35 год, з них 4 год – резервні) спрямовується на подальше ознайомлення дітей з джерелами й розмаїттям музичних творів, музичною мовою та розвитком музики і конкретизується у двох тематичних розділах:

1 семестр – “Світ музичних творів” (16 год);

2 семестр – “Мова та розвиток музики” (19 год).

Відповідно до авторської концепції, зміст навчального матеріалу підручника подано так:

Перший семестр. Світ музичних творів

(16 год)

Музичні твори, їх життєва основа й джерела: настрої та почуття людини, явища й події життя, навколишній світ. Творці та виконавці музики. Виконавські склади: соло, ансамбль, хор, оркестр. Культура виконавця та слухача. Змістове та емоційне багатство музичних творів. Музика програмна та непрограмна. Виражальні та зображальні можливості музики; її емоційно-образний розвиток у простих музичних формах (на початковому рівні).

Орієнтовний матеріал для сприймання:

Українські народні пісні і танці, троїсті музики; В. Подвала. “Музичні загадки”; Я. Степовий. “Колискова”; Й. С. Бах. “Волинка”; М. Сільванський. Полька “Комарики”; Г. Свиридов. “Дощик”; Д. Кабалевський. “Три подружки”, “Клоуни”; М. Степаненко. “Про звірів” (твори за вибором); С. Прокоф’єв. “Дощ і веселка”; М. Лисенко. Фрагменти дитячих опер (на вибір); В. Косенко. “Не хочуть купити ведмедика”, “Купили ведмедика”; М. Римський-Корсаков. “Політ джмеля”; П. Чайковський. “Хвороба ляльки”, “Нова лялька”; М. Сільванський. “Пташка і кицька”; українські колядки, щедрівки за вибором.

Орієнтовний матеріал для виконання:

Українські народні пісні (“Диби-диби”, “Українка я маленька”, “Ходить квочка коло кілочка”, “Я маленький пастушок” та ін.); М. Чембержі. “До побачення, літо”; Ф. Колеса. “Школяр”; М. Катричка. “Два єноти вчили ноти”; французька народна пісня “Пастух”; В. Гребенюк. “Осінь”; В. Попович. “Зійшов місяць”; С. Дяченко. “Круть і Верть”; Б. Савельєв. “Якщо добрий ти”; бразильська народна пісня “Потяг”; Т. Попатенко. “Щеня і кошеня”; М. Ведмедеря. “Різдво”; пісні з мультфільмів, колядки, щедрівки (на вибір).

Другий семестр. Мова та розвиток музики

(19 год)

Музична мова, її особливості. Музична і розмовна мови. Звук – основа музичної мови. Як говорить музика. Музична інтонація та її види. Основні елементи музичної мови (мелодія, ритм, динаміка, лад, темп, тембр тощо). Мелодичний, динамічний, темповий, тембровий розвиток музики (загальне ознайомлення). Виражальні та зображальні можливості мови та розвитку музики.

Орієнтовний матеріал для сприймання:

Українські народні пісні (веснянки, заклички) і танці, троїсті музики; Р. Шуман. “Зимою”, “Мелодія”; Л. Бетховен. “Бабак”; М. Степаненко. “Дитячий зошит” (п’єси на вибір); С. Майкапар. “Музична скринька”, “Хмари пливуть”, “Луна в горах”, “Роздуми”; М. Шух. “Весняні передзвони”; А. Хачатурян. “Дитячий альбом” (п’єси на вибір); А. Рубінштейн. “Мелодія”; Р. Шуман. “Перша втрата”, “Сміливий вершник”, “Веселий селянин”; П. Чайковський. “Пісня жайворонка”; М. Глинка. “Попутна пісня”; С. Прокоф’єв. Симфонічна казка “Петрик і вовк”; М. Коваль. “Вовк і семеро козенят”, К. Стеценко. “Лисичка, Котик і Півник” (фрагменти опер за вибором); Ю. Щуровський, Варіації на тему української народної пісні “Ой єсть в лісі калина”; Е. Гріг. “У печері гірського короля”.

Орієнтовний матеріал для виконання:

Українські народні пісні (“Ой минула вже зима”, “Ой єсть в лісі калина” та ін.), веснянки та заклички за вибором; А. Філіпенко. “Кришталева зимонька”; М. Ведмедеря. “Наша мова”, “Веснянка”; В. Шаїнський. “Гра”; Я. Дубравін. “Крапельки”; В. Верменич. “Вишиванка”; А. Островський. “До, ре, мі, фа, соль…”; П. Козицький, “А вже красне сонечко”; А. Філіпенко. “Зацвіла в долині”, “Соловейко”; Б. Савельєв, “Пограємо в луну”; І. Асєєв. “Гра в слова”; Г. Ернесакс. “їде потяг”; М. Катричка. “Сійся, сійся, дощику”; Н. Рубальська. “Різні барви у природи”; В. Гребенюк. “Кущ калини”; І. Тучак. “Рідний край”; пісні з мультфільмів (за вибором).

У підручнику кожний тематичний блок представлено системою навчальних тем, на вивчення яких передбачено по 1 уроку, а для тематичного контролю подано 4 комплекси “Десять завдань для перевірки знань” (табл. 4).

Таблиця 4

Тематика уроків музичного мистецтва в 2 класі

Семестри

Тематичні блоки і навчальні теми

Кількість годин

Перший

СВІТ МУЗИЧНИХ ТВОРІВ

16

Музичні спогади про літо

Що таке музика

Хто створює музику

Музика, яка не знала нот

Хто виконує музику

Вчимося слухати і чути

Десять завдань для перевірки знань

Резервний урок (концерт)

Розповідає музика

Музика та природа

Музика і казка

Музика виражає

Музика зображає

Навіщо музиці ім’я

Десять завдань для перевірки знань

Резервний урок (концерт)

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

1

Другий

МОВА ТА РОЗВИТОК МУЗИКИ

19

Чарівна мова музики

1

Музична мова… і розмова

1

Які вони – звуки музичної мови?

1

Ритм – музичний чарівник

1

Перетворення ритму

1

Мелодія – душа музики

1

Сім сестриць-трудівниць

1

Ритми і мелодії весни

1

Десять завдань для перевірки знань

1

Резервний урок (концерт)

1

Брати-лади

1

В царині гучно-тихої луни

1

Повільно-швидко

1

Чарівні барви музики

1

Казкові тембри голосів

1

Як розвивається музика

1

Звідки музика прийшла

1

Десять завдань для перевірки знань

1

Резервний урок (концерт)

1

Разом

35

Тематичне планування уроків музичного мистецтва у 2 класі відображено у таблиці, яка дає змогу наочно простежити порядок подання навчальних тем, творів для слухання і виконання, уведення музичних понять і термінів (табл. 5).

При цьому твори для слухання та виконання подаються варіативно, що дає змогу їх вільного вибору. Наприклад, пісні, запропоновані до кожної навчальної теми, можна обирати за традиційним принципом: вивчення нової пісні – через урок (на вибір учителя та учнів).

Учителю слід враховувати й те, що у таблиці представлено лише провідні види музично-творчої діяльності (сприймання та обговорення музичних творів, розучування і виконання пісень), які є обов’язковими для кожного уроку. Інші, не менш важливі види роботи, – вхід до класу і вихід під музику, розспівування, прості вокальні діалоги, дидактичні ігри, різні види елементарного музикування, проплескування метру та ритму, рухливі й танцювальні хвилинки тощо – мають бути присутні на кожному або на переважній більшості уроків і плануватися вчителем в умовах конкретного навчального процесу.

Під час планування уроків музичного мистецтва за поданою таблицею слід пам’ятати, що:

– запропонований план є орієнтовним, тобто вчителю надається право вносити зміни в розподіл часу на вивчення розділів або тем, залежно від дидактичних завдань, методичних пріоритетів і рівня підготовленості учнів певного класу;

– дидактична насиченість підручника дає змогу визначати педагогічно доцільний обсяг тематичного матеріалу, оптимально добирати та творчо використовувати музичний репертуар для слухання та виконання;

– запропоновані музичні твори для слухання та виконання є орієнтовними та можуть бути замінені іншими (зокрема етнорегіональними), спрямованими на розкриття тематичного змісту;

– особливу увагу слід приділяти достатньому розмаїттю музично-творчої діяльності учнів, тому урок має складатися з короткотривалих, різнофункціональних і різнорідних видів і форм роботи;

– запропонований тематичний план розраховано на одногодинне тижневе навчальне навантаження з музичного мистецтва; збільшення кількості годин за рахунок варіативної частини типового навчального плану дає змогу вивчати предмет більш глибоко.

Таблиця 5

Тематичне планування уроків музичного мистецтва в 2 класі

Перший семестр. Світ музичних творів

(16 год)

Тема уроку

Ключові знання та навички

Орієнтовний матеріал для сприймання

Орієнтовний матеріал для співу (за вибором)

1

Музичні спогади про літо

Образи літа у музиці; правила співу

В. Подвала. “Музичні загадки”

“До побачення, літо”, муз. М. Чембержі, сл. В. Пекура

2

Що таке музика

Музика як мистецтво звуків; музичний твір

Я, Степовий. “Колискова”

“Школяр”, муз. Ф. Колесси, сл. Б. Лепкого

3

Хто створює музику

Композитор; уявлення про запис музики

Й. С. Бах. “Волинка”

“Два єноти вчили ноти”, муз. М. Катрички, сл. В. Кленца, А. Авдрусіч

4

Музика, яка не знала нот

Народна музика

Український народний танець “Козачок”

Українська народна пісня “Диби-диби”

5

Хто виконує музику

Виконавці музики; виконавські склади: соло, ансамбль, хор, оркестр; диригент

М. Сільванський. Полька “Комарики”; віночок українських народних мелодій

“Пастух”, французька народна пісня

6

Вчимося слухати і чути

Культура і мистецтво слухача

Г. Свиридов. “Дощик”

“Осінь”, муз. В. Гребенюка, сл. М. Познанської, Н. Прихотька

7

Підсумковий урок

“Десять завдань для перевірки знань”

Слухання музичних творів за вибором учителя та учнів

Виконання поспівок та пісень за вибором, музично-дидактичні ігри

8

Резервний урок

Узагальнення та коригування знань, умінь і навичок

Слухання музичних творів за вибором учителя та учнів

Різні види виконавської музично-творчої діяльності за вибором

9

Розповідає музика

Змістове й емоційне багатство музики; людина – провідний образ музичного мистецтва

Д. Кабалевський. “Три подружки”

“Українка я маленька”, українська народна пісня

10

Музика та природа

Образи природи у музиці; сюїта

М. Степаненко. “Про звірів” (п’єси на вибір); С. Прокоф’єв. “Дощ і веселка”

“Ходить квочка”, українська народна пісня; “Зійшов місяць”, муз. В. Поповича, сл. Ю. Боршош-Кум’яцького

11

Музика і казка

Казкові образи у музиці, опера-казка

М. Лисенко. “Коза-Дереза” (фрагмент)

“Круть і Верть”, муз. і сл. С. Дяченка; пісні з музичних казок і мультфільмів

12

Музика виражає

Виражальні можливості музики; вражальність як провідна ознака музики

В. Косенко. “Не хочуть купити ведмедика”, “Купили ведмедика”;

Український народний танець “Аркан”

“Якщо добрий ти”, муз. Б. Савельєва, сл. М. Пляцковського

13

Музика зображає

Зображальні можливості музики

М. Римський-Корсаков. “Політ джмеля” (з опери “Казка про царя Салтана”);

Д. Кабалевський. “Клоуни”

“Потяг”, бразильська народна пісня; “Щеня і кошеня”, муз. Т. Попатенко, сл. В. Вікторова

14

Навіщо музиці ім’я

Програмна та непрограмна музика

П. Чайковський. “Хвороба ляльки”, “Нова лялька” (з “Дитячого альбому”)

“Я маленький пастушок”, українська народна пісня; “Різдво”, муз. М. Ведмедері, сл. Л. Полтави

15

Підсумковий урок

“Десять завдань для перевірки знань”

Слухання музичних творів за вибором учителя та учнів

Виконання поспівок та пісень за вибором, музично-дидактичні ігри

16

Резервний урок

Узагальнення, поглиблення та коригування знань, умінь і навичок

Слухання музичних творів за вибором учителя та учнів

Різні види музично-творчої діяльності за вибором; концертне виконання пісень

Другий семестр. Мова та розвиток музики

(19 год)

Тема уроку

Ключові знання та навички

Орієнтовний матеріал для сприймання

Орієнтовний матеріал для співу (за вибором)

1

Чарівна мова музики

Зимові образи в музиці; музична мова, її структурні складові

Р. Шуман. “Зимою”; український народний танець “Метелиця”

“Кришталева зимонька”, муз. А. Філіпенка, сл. Г. Бойка

2

Музична мова.” і розмова

Спільне та відмінне у розмовній і музичній мовах; поняття про музичну інтонацію

Л. Бетховен. “Бабак”;

М. Степаненко. “Дражнилка”, “Скривдили”

“Санчата”, сучасна поспівка; “Наша мова”, муз. М. Ведмедері, сл. В. Кленца

3

Які вони – звуки музичної мови?

Властивості музичних звуків: висота, тривалість, гучність, тембр

С. Майкапар. “Хмари пливуть”, “Музична скринька”

“Гра”, муз. В. Шаїнського, сл. Р. Рождественського

4

Ритм – музичний чарівник

Ритм, ритмічний рисунок

Барабанний дріб; М. Шух. “Весняні передзвони”

“Крапельки”, муз. Я. Дубравіна, сл. В. Суслова

5

Перетворення ритму

Шумові звуки у музичній мові; мелодизація ритму

А. Хачатурян. “Гра на бубні” (з “Дитячого альбому”)

“Ой минула вже зима”, українська народна пісня

6

Мелодія – душа музики

Мелодія як провідний елемент музичної мови; мелодія та супровід

А. Рубінпггейн. “Мелодія”;

Р. Шуман. “Перша втрата”; С. Майкапар. “Роздуми”

“Вишиванка”, муз. В. Верменича, сл. М. Сингаївського

7

Сім сестриць-трудівниць

Складові назви нот, гама (загальне ознайомлення)

Р. Шуман. “Мелодія”

“До, ре, мі, фа, соль…”, муз. А. Островського, сл. 3. Петрової

8

Ритми та мелодії весни

Весняні образи у музиці

М. Степаненко. “Перший пролісок”; П. Чайковський. “Пісня жайворонка”

“А вже красне сонечко”, муз. П. Козацького, сл, О. Олеся

9

Підсумковий урок

Виконання комплексу “Десять завдань для перевірки знань”

Слухання музичних творів за вибором учителя та учнів

Виконання поспівок та нісень за вибором, музично-дидактичні ігри

10

Резервний урок

Узагальнення, поглиблення та коригування знань, умінь і навичок

Слухання музичних творів за вибором учителя та учнів

Різні види музично-творчої діяльності за вибором; концертне виконання поспівок та пісень

11

Брати-лади

Лад; мажорний і мінорний лади

Л. Бетховен, “Весело-сумно”;

Р. Шуман. “Веселий селянин”, “Сміливий вершник”

“Зацвіла в долині”, муз. А. Філіпенка, сл. Т. Шевченка;

“Соловейко”, муз. А. Філіпенка, сл. Г. Бойка

12

В царині гучно-тихої луни

Динаміка; динамічний розвиток музики

С. Майкапар. “Луна в горах”

“Грав слова”, муз. І. Асєєва, сл. А. Варто;

“Пограємо в луну”, муз. Б. Савельєва, сл. М. Пляцковського

13

Повільно-швидко

Темп; темповий розвиток музики

М. Глинка. “Попутна пісня”

“Їде потяг”, муз. і сл. Г. Ернесакса;

“Сійся, сійся, дощику”, муз. М. Катрички, сл. В. Кленца

14

Чарівні барви музики

Тембр; тембровий розвиток музики

С. Прокоф’єв. Симфонічна казка “Петрик івовк”

“Різні барви у природі”, муз. і сл. Н. Рубальської

15

Казкові тембри голосів

Тембри співочих голосів

К. Стеценко. “Лисичка, Котик і Півник”(фрагменти на вибір)

М. Сільванський. “Пташка і кицька”

“Веснянка”, муз. М. Ведмедері, сл. К. Перелісної

16

Як розвивається музика

Елементи музичної мови та їх розвиток (узагальнення), варіації

Український народний танець “Гопак”; Ю. Щуровський. Варіації на тему української народної пісні “Ой єсть в лісі калина”

“Ой єсть в лісі калина”, українська народна пісня; “Кущ калини”, муз. і сл. В. Гребенюка

17

Звідки музика прийшла

Джерела музичного мистецтва (узагальнення)

Е. Гріг. “У печері гірського короля”

“Рідний край”, муз. І, Тучака, сл. А. Кох

18

Підсумковий урок

“Десять завдань для перевірки знань”

Слухання музичних творів за вибором учителя та учнів

Виконання поспівок та пісень за вибором, музично-дидактичні ігри

19

Резервний урок

Узагальнення, поглиблення та коригування знань, умінь навичок

Слухання музичних творів за вибором учителя та учнів

Різні види музично-творчої діяльності за вибором; концертне виконання пісень

Отже, всі навчальні теми пов’язані між собою ідеєю введення у світ музичного мистецтва, а деякі з них пронизують весь курс навчання, поступово збагачуючись і розкривають перед школярами нові підходи та взаємозв’язки.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...