ТИХИЙ ОКЕАН. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ. ТИХИЙ ОКЕАН – НАЙБІЛЬШИЙ ОКЕАН ЗЕМЛІ. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, ІСТОРІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ, ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ ДНА, КЛІМАТУ ТА ВОД ОКЕАНУ

Розділ I

ОКЕАНИ

УРОК № 6 (варіант Б)

Тема. ТИХИЙ ОКЕАН. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ. ТИХИЙ ОКЕАН – НАЙБІЛЬШИЙ ОКЕАН ЗЕМЛІ.

ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, ІСТОРІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ, ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ ДНА, КЛІМАТУ ТА ВОД ОКЕАНУ

Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про особливості природних комплексів Тихого океану як найбільшого океану Землі, сформувати в учнів уміння складати характеристику географічного положення океану, удосконалювати картографічні навички, дати знання про історію дослідження Тихого океану.

Тип

уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: фізична карта півкуль, картини природи океанів, картини із зображенням ресурсів океану, підручники, атласи, контурні карти.

Опорні та базові поняття: гідросфера, світовий кругообіг води, океан, материк, світовий океан, море, протока, затока, острів, півострів.

Географічна номенклатура: моря: Берінгове, Охотське, Японське, Жовте, Південнокитайське, Філіппінське, Коралове, море Фіджі, Тасманове; протоки: Берінгова, Магелланова, Дрейка; Панамський

канал; жолоби: Алеутський, Маріанський, Філіппінський; течії: теплі – Північна та Південна Пасатна, Міжпасатна протитечія, Куросіо, Північнотихоокеанська; холодні – течія Західних Вітрів, Каліфорнійська, Перуанська.

ЗМІСТ УРОКУ

I. Організаційний момент

Прийом “Аукціон”

Учні називають та показують на карті географічні об’єкти океану (хто називає і показує більше – отримує додаткові бали).

Визначення мети та завдань уроку (учні виконують цю роботу самостійно під керівництвом учителя).

II. Актуалізація опорних знань

Евристична бесіда

– Що ми називаємо Світовим океаном? З яких частин він складається?

– Покажіть на фізичній карті півкуль відомі вам океани.

– Пригадайте, що є межею поділу Світового океану на окремі частини.

– Яке значення має Світовий океан для людства?

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів

Учитель. Шановні океанографи, дозвольте саме так називати вас сьогодні і на багатьох наступних наших уроках, бо саме так називають людей, які вивчають моря і океани планети Земля. На попередніх уроках ви пригадували та вивчали загальні закономірності існування природи Землі. Зараз ми відкриваємо нову сторінку, новий розділ у книзі знань про нашу планету і присвячується він надзвичайно цікавій темі – “Океанам”. Знання, які ви вже маєте, допоможуть вам більш детально вивчити особливості кожного океану та розуміти його значення для життя планети, її природних процесів і людства. А почнемо ми цій розділ з вивчення Тихого океану, який має ще і таку назву, як “Великий”. А чому так, про це ви дізнаєтеся трішечки пізніше.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Розповідь учителя. Знайомство з планом характеристики океану та загальна характеристика океану.

2. Завдання для груп учнів. За допомогою додатка № 1 на с. 350 підручника та карт атласу с. 16-17 скласти письмово на аркуші паперу характеристику географічного положення Тихого океану.

3. Складання хронологічної таблиці дослідження Тихого океану.

Періоди

Тривалість

Події

І період

З найдавніших часів до 1804 р.

– Відкриття Васко Больбоа “Південного моря”;

– отримання Тихим океаном своєї сучасної назви; роль Ф. Магеллана у вивчені Тихого океану;

– поширення уявлень про Тихий океан завдяки плаванням Ф. Дрейка, А. Тасмана;

– встановлення С. Дежньовим зв’язку між Північним Льодовитим океаном і Тихим;

– роль у вивчені океану В. Берінга, М. Гвоздєва, О. Чирикова;

– вивчення центральної та південної частин Тихого океану Д. Куком

II період

1804-1873 рр.

Вивчення фізичних властивостей вод Тихого океану, початок глибоководних досліджень:

– експедиції І. Крузенштерна та Ю. Лисянського, О. Коцебу;

– вивчення південної частини акваторії океану експедицієй Т. Беллінсгаузена та М. Лазарєва

ІІІ період

1873 р.- сучасність

Проведення комплексних океанологічних досліджень спеціальними експедиціями та береговими станціями

4. Практична робота № 2 Нанесення на контурну карту географічної номенклатури Світового океану (початок)

5. Продовження роботи в групах. Прийом “П’ять речень”.

Завдання. За допомогою п’яти речень сформулюйте головні думки про:

I група – рельєф дна Тихого океану;

II група – клімат;

III група – води.

V. Закріплення вивченого матеріалу

Бесіда

– Назвіть особливості географічного положення Тихого океану.

– Яких видатних дослідників Тихого океану ви знаєте?

– Які риси притаманні рельєфу дна цього океану?

– В чому полягають кліматичні особливості Великого океану?

– Як розподіляється життя в товщах вод Тихого океану?

VI. Підсумок уроку

Заключне слово учнів, до якого їх приводить учитель:

– Тихий океан – найбільший океан планети.

– Вивченням Тихого океану людство займається з давніх-давен.

– Розташування Тихого океану майже в усіх географічних поясах впливає на надзвичайне видове різноманіття природи.

– Життя в Тихому океані підпорядковане закону широтної зональності.

– Тихий океан має надзвичайно різноманітні й багаті ресурси.

VII. Домашнє завдання

– Опрацювати текст підручника.

– Позначити на контурній карті об’єкти номенклатури.

– Скласти кросворд за вивченою номенклатурою.

Додатковий матеріал до уроку

– Найвища зареєстрована морська хвиля мала висоту 34 м від підошви до гребеня. Її зміряли з корабля, що йшов з Маніли на Філіппінах в американське місто Сан-Дієго в ніч з 6 на 7 лютого 1933 року. В цей час бушував ураган, швидкість якого досягала 126 км/год.

– Найвища сейсмічна хвиля цунамі (японське слову “цу” означає “що, переливається через край”, а “намі” – “хвиля”) спостерігалася біля острова Ісі-гакі біля Японії 24 квітня 1771 року. Її висота досягала 85 м. Вона розкидала 750 тонн коралів на відстань більше 2,5 кілометра. Ця величезна хвиля рухалася з швидкістю 750 км/год.

– 100 тисяч років тому на узбережжя Гавайських островів обрушилася океанська хвиля заввишки до 300 м. На думку вчених, вона виникла внаслідок падіння гігантського метеорита або в результаті виверження підводного вулкана.




ТИХИЙ ОКЕАН. ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ. ТИХИЙ ОКЕАН – НАЙБІЛЬШИЙ ОКЕАН ЗЕМЛІ. ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ, ІСТОРІЯ ДОСЛІДЖЕННЯ, ОСОБЛИВОСТІ БУДОВИ ДНА, КЛІМАТУ ТА ВОД ОКЕАНУ