Травлення в ротовій порожнині

РОЗДІЛ IX. ЛЮДИНА

Тема 6. ХАРЧУВАННЯ І ТРАВЛЕННЯ

УРОК 43. Травлення в ротовій порожнині

Освітня мета: розкрити значення механічної і хімічної обробки їжі в ротовій порожнині, навчити розпізнавати органи ротової порожнини, ознайомити учнів із властивостями ферментів слини, з рефлекторною регуляцією слиновиділення.

Основні понятті і терміни: привушні, піднижньо-щелепні, під’язикові залози, лізоцин, слиновидільний центр, безумовне і умовно ­рефлекторне слиновиділення, ковтання.

Обладнання: таблиця “Схема будови

органів травлення”, накрохмалений сухий бинт, чашка Петрі або блюдце зі слабким розчином йоду, сірники, вата.

Структура уроку, основний зміст і методи роботи

I. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда за запитаннями).

– Що таке травлення?

– Що таке поживні речовини?

– Що таке ферменти?

– Назвіть основні частини травного каналу.

– Які функції системи органів травлення?

II. Вивчення нового матеріалу.

1. Органи ротової порожнини та їх функції. (Розповідь учителя з еле­ментами бесіди, використанням таблиці і складанням схеми.)

 Травлення в ротовій порожнині

Функції

органів ротової порожнини:

– аналіз їжі на смак;

– подрібнення;

– зволоження;

– формування харчової грудочки для подальшого просування її по стравоходу;

– часткове розщеплення4складних вуглеводів.

2. Зуби, їхній різновид, будова, склад і функції. (Розповідь учителя з використанням таблиці і складанням схеми).

 Травлення в ротовій порожнині

3. Хвороби зубів і їх профілактика. (Повідомлення учнів.)

4. Слинні залози. Склад слини та її значення у травленні. (Розповідь учителя з використанням малюнка підручника і складанням схеми.)

 Травлення в ротовій порожнині

 Травлення в ротовій порожнині

За добу в людини виділяється 1,0-1,5 л слини. Лізоцин – це речови­на, яка сприяє заживленню ран слизової оболонки ротової порожнини і знешкоджує мікроорганізми.

5. Властивості ферментів слини. (Виконання лабораторної роботи.)

Лабораторна робота №4

Тема. Дія ферментів слини на крохмаль.

Мета: вивчити умови і властивості ферментів.

Інструктивна картка

1. Опустіть один клаптик накрохмаленого бинта у розчин йоду.

2. На другому клаптику накрохмаленого бинта сірником, на кінці якого накручено вату, змочену слиною, написати слово “птіалін”.

3. Складіть цей бинт і потримайте його в долонях 10-15 хв., після цього також опустіть його в розчин йоду.

4. Порівняйте результати дослідів.

5. На основі проведеної роботи зробіть висновки про умови актив­ності ферментів слини.

6. Рефлекторна регуляція слиновиділення. (Бесіда із складанням схеми “Безумовний слиновидільний рефлекс”).

 Травлення в ротовій порожнині

1. Рецептори язика.

2. Слиновидільний центр довгастого мозку.

3. Слинні залози.

4. Смаковий центр кори великих пів­куль головного мозку.

7. Ковтання. (Розповідь вчителя).

III. Закріплення знань учнів. (Бесіда за запитаннями).

– Чому хліб у роті стає солодким, якщо його довго жувати?

– Назвіть слинні залози.

– Які ферменти є у слинні?

IV. Домашнє завдання.

Вивчити параграф підручника.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,00 out of 5)


Травлення в ротовій порожнині - Плани-конспекти уроків по біології


Травлення в ротовій порожнині