Тренувальні вправи на використання прикметників у мовленні. Практичні словотворчі вправи. Усний опис зимового пейзажу

Урок 65

Тема. Тренувальні вправи на використання прикметників у мовленні. Практичні словотворчі вправи. Усний опис зимового пейзажу

Мета: вдосконалювати вміння рід, число і відмінок у сполученні з іменником, вміння добирати прикметники-синоніми, повторити правило перевірки ненаголошеного голосного у корені слова; розвивати словотворчі вміння дітей, усне мовлення; виховувати любов до природи.

Обладнання: картинки зимової природи, словники синонімів, антонімів.

ХІД УРОКУ

I. Перевірка домашнього завдання (вправа 248)

II.

Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

Визначення закономірності груп.

– Як пов’язані між собою слова: хмара – хмарний – безхмарний; сам катається – самокат?

– Поясніть спосіб творення слів.

– Доберіть синонім до слова безхмарний.

– Поставте у початковій формі словосполучення гірського потоку.

– Хто зможе пояснити, як утворився прикметник гірський?

III. Оголошення теми й мети уроку

– Спробуйте визначити тему уроку.

– На що ми

сьогодні звернемо увагу?

– А що будемо вчитися робити?

IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Диференційоване завдання

Вправу 249 запропонувати виконати сильним учням – самостійно, учням з недостатньою підготовкою – за допомогою словників синонімів. Можна виділити 2-3 учні, які будуть добирати антоніми до прикметників.

2. Колективне виконання вправи 250

3. Робота із словниковим словом

– Виберіть із тексту вправи 250 слово, яким можна було б замінити вислів: мінеральна порошкоподібна речовина, з якої при змішуванні з водою утворюється однорідна в’язка маса, що швидко тужавіє й перетворюється на каменеподібне тіло; вживається в будівельній справі.

– Як ви думаєте, чому я звертаю вашу увагу на це слово?

– А де в ньому “пастка”? Що це за орфограма?

– Як перевірити ненаголошений голосний у корені слів? Доберіть перевірні слова.

– Що робити у цьому випадку? Запишіть слово у словничок, позначте орфограму.

– Продовжте ланцюжок: цемент – цементний… (цементував, цементований).

– Поясніть спосіб творення нових слів.

V. Закріплення та систематизація знань

1. Самостійна робота з підручником (вправа 251)

2. Розвиток зв’язного мовлення (за вправою 252)

Вчитель звертає увагу дітей на картини зимової природи.

– Які почуття вони викликають у вас?

– Що найбільше вражає, захоплює?

– Доберіть прикметники, які характеризують: сніг; сонце; річку; ялинку; снігура; погоду.

– Давайте усно складемо опис картини зимової природи, використовуючи дібрані прикметники.

3. Коментар до домашнього завдання

VI. Підсумок уроку

– Високий, могутній, крислатий, гіллястий. (Дуб)

– Білокора, струнка, ніжна, кучерява. (Береза)

– Червонобоке, стигле, соковите, смачне, кругле, солодке. (Яблуко)

– Доберіть прикметники до слів: сніг, снігур.

– Які антоніми до ваших прикметників можна дібрати?

– Що ми сьогодні вчилися робити на уроці?

VII. Домашнє завдання

Вправа 252 (3).




Тренувальні вправи на використання прикметників у мовленні. Практичні словотворчі вправи. Усний опис зимового пейзажу