Тренувальні вправи з теми “групи слів за значенням”

Фонетика. Орфоепія. Орфографія

Урок № 90

Тема. Тренувальні вправи з теми “групи слів за значенням”

Мета:

– навчальна: повторити вивчені групи слів, навчити застосовувати набуті знання на практиці; формувати життєву компетентність;

– розвивальна: розвивати мовне чуття, абстрактне мислення, мовленнєві вміння, навички зі ставлення, порівняння;

– виховна: виховувати ставлення до справи, якою займаєшся; до колективу, у якому знаходишся.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, морфологія,

синтаксис, мова і мовлення.

Міжпредметні зв’язки: художня література, усна народна творчість, культура.

Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК

Дослідження-аналіз

Варіант 1

> Які з наведених слів мають лексичне значення, а які – ні?

Юність, слово, але, колектив, від, змагання, киш!

>

Поясніть лексичне значення слів.

Варіант 2

> Яка особливість лексичного значення слова використана для створення гумористичного ефекту?

– Іване Петровичу! А можна мені Вас покритикувати?

– Звичайно, можна!

– І мені за це нічого не буде?

– Звичайно нічого: ні премії, ні відпустки влітку, ні путівки в санаторій (3 журналу).

> Як називається цей вид мовлення?

Варіант 3

> Виразно прочитайте. Поясніть розділові знаки.

> Як допомогти хлопцю зрозуміти, що таке багатозначні слова?

ДВА ЗНАЧЕННЯ

“Придумай слово”,- учня попросили,- щоб мало аж два значення воно. – На мить запала тиша. – Це – Гаврило! – промовив хлопчик, дивлячись у вікно.

– Чому “Гаврило”? – вчителька питає.

– Це те, що треба,- каже хлопченя. – Воно ж якраз два значення і має: бо “гав” – то пес, а “рило” – то свиня (С. Гриценко).

Варіант 4

> Прочитайте. Поясніть значення виділених слів.

1. На п’ятий день мандрівники побачили землю.

2. Ластівки проносяться над землею. 3. Віти дерев схилилися до землі. 4. Уся українська земля – квітучий край. 5. Земля обертається навколо Сонця. 6. “Яка ти розкішна, земле”,- думала Маланка. 7. Лопата м’яко увійшла в землю. 8. Уся земля вітала Юрія Гагаріна. 9. Навколо були землі нашого району.

Варіант 5

> Знайдіть слова з переносним значенням.

1. Запорошений снігами в синіх іскорках синиць, сад мій білими руками потягнувся до зірниць (М. Нагнибіда).

2. Київ завжди радо зустрічає друзів (З газети).

3. Чорнобильська блискавка безжально вдарила в генетичне серце України (3 газети).

4. Ввібрало воно, рідне слово, в себе віковічний плин Дніпра, шурхіт колосся, шепіт діброви, спів соловейка (Ю. Мушкетик).

5. Красива осінь вишиває клени червоним, жовтим, срібним, золотим (Л. Костенко).

Варіант 6

> Серед наведених слів знайдіть стилістично нейтральні. Складіть із ними словосполучення / речення, у яких ці слова стануть емоційно забарвленими.

Радіо, солдати, мчатися, ластівка, пити, слізно, чудовисько, гніватися, сушити, крила.

Варіант 7

> Доберіть синоніми до слів. З одним із них складіть речення.

Говорити, воїн, Батьківщина.

Варіант 8

> Знайдіть антоніми, омоніми. Чим виражені ці слова?

1. Зима без снігу – літо без хліба. 2. До обіду покосили, гострі коси потупили. 3. Лихий доброго псує. 4. Добро пушить, а лихосушить. 5. М’яко стеле, та твердо спати (Народна творчість). 6. Теплий вітре, шуми, ясне сонце в зеніті світи, ми будуєм для щастя світи (В. Сосюра).

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

> Знайдіть у тексті багатозначні слова.

> З’ясуйте, які слова є стилістично забарвленими.

> Прочитайте уважно текст. Випишіть із нього синоніми. Доберіть до них, якщо можливо, антоніми, омоніми.

МОЯ ШКОЛА

Дитинство… Скільки незабутніх років ми проводимо в школі! Школа – наш другий дім. І кожен з нас мріє, щоб у цьому домі було тепло і затишно, надійно і спокійно. Цей затишок у школі створюють учні, вчителі, інші працівники. Я люблю свою школу. Люблю слухати вранці спів дзвоника, який скликає учнів на урок до світлих просторих класних кімнат. Люблю перерви, на яких можна пограти в м’яча, збігати до їдальні. Ох, ця їдальня! А які там смачні страви! Люблю цікаві уроки літератури, цікаві задачі з математики. У нашій школі дружний колектив учнів та вчителів. Протягом року проходить багато турнірів, конкурсів, олімпіад, змагань… До речі, у нас неоднорідна рейтингова система: чим краще навчаєшся, тим вище твій рейтинг. Це гарний стимул для учнів. Кожен намагається добре вчитися, бути дисциплінованим. У цій системі присутній елемент азарту. Кожен з нас намагається покращити свій результат, піднятися на вищу сходинку в рейтингу.

Упевнений, що ті зерна знань, які сіють у наші душі талановиті викладачі, через деякий час проростуть, дадуть сходи. У моєму шкільному домі – спокійно, затишно; я люблю його за те, що на мене тут завжди чекають і радіють моїм успіхам (З учнівського твору).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

Оцінювання знань, умінь і навичок учнів

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

> Виконайте вправу з підручника.

> Творче завдання: напишіть міні-твір про свою школу, свій клас.




Тренувальні вправи з теми “групи слів за значенням”