ТВОРЕННЯ І ПРАВОПИС СКЛАДНОСКОРОЧЕНИХ СЛІВ

Мета:

    навчальна: поглибити знання учнів про творення й правопис складних і складноскорочених слів; формувати вміння й навички правильно писати складноскорочені слова; розвивальна: розвивати творчі вміння використовувати складноскорочені слова при побудові власних висловлювань; розвивати навички грамотного письма; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу збагачувати словниковий запас учнів; виховна: виховувати інтерес до української мови.

Внутрішньопредметні зв’язки: морфологія, лексикологія.

Міжпредметні

зв’язки: мова, література, українознавство.

Тип уроку: урок закріплення вивченого.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Усна робота

> У парах підготуйте монологічне висловлювання на лінгвістичну тему “Правопис складних слів”.

Перевірка домашнього завдання ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Творча робота

> Від наведених словосполучень утворіть складноскорочені слова. Поясніть їхній правопис.

Головний бухгалтер, автобусний вокзал, засоби

масової інформації, атомна електрична станція, дитяча музична школа, державний бюджет, державна автомобільна інспекція.

Робота в парах

> Від наведених словосполучень утворіть складні слова. Яке правило потрібно використовувати для написання цих слів?

Будова (яка?) нова; сніг (який?) білий; будує (що?) машини; бетон (який?) із залізом; ходить (де?) всюди; зелений (як довго?) вічно; перекоти (куди?) через поле.

І робітничий і селянський; і машинний і тракторний; і північний і східний; і темний і зелений; і ніжний і рожевий; і сніжний і білий.

> Запишіть складні слова, правопис яких потрібно запам’ятати.

Жовтогарячий, червоногарячий, глухонімий, хитромудрий, зловорожий.

Лінгвістичне дослідження

> Попрацюйте зі словником. Випишіть із орфографічного або тлумачного словника п’ять складних слів, що пишуться разом, та п’ять слів, що пишуться через дефіс.

> Проаналізуйте особливості абревіатур.

Ветлікар, медпрацівник, ООН, ДТП, юннат.

> Як ви вважаєте, для чого існують абревіатури в мові?

Спостереження над мовним матеріалом

> Прочитайте речення. Зробіть висновок про правопис виділених слів.

Далеко-далеко десь мріє Дніпро (О. Довженко). 2. Човен був великий і старий-престарий (О. Довженко). 3. Ще б хоч один-однісінький раз відчути себе серед просторів океанічних (О. Гончар).

> Утворіть ще кілька слів повторенням основ.

> Зробіть синтаксичний розбір другого речення.

Пояснювальний диктант

> Запишіть речення під диктовку. Поясніть орфограми.

Тихо (тихо) по землі ходить мир – щоденний, звичний (І. Жиленко). 2. Мій синочок синьо (окий) у колисці всміхається мені (В. Сосюра). 3. Ніхто свого щастя (долі) не вгадає (М. Стельмах). 4. І ревуть паро (плави), гудуть паро (вози), і аеро (плани) прокреслюють слід (В. Стус). 5. Заходило сонце, мінилося барвами небо – то жовто (гарячими), то густо (червоними) (Г. Тютюнник). 6. Червоно (боким) яблуком округлим скотився день, доспілий і тяжкий (М. Рильський). 7. Над водою пропливало легеньке біло (сніжне) павутиння (Ю. Збанацький). СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО Самостійна робота

> Замініть словосполучення складними словами. Запишіть речення. Підкресліть орфограми.

1-й варіант

Живи, дух… [дає (що?) життя], дух творчості людської (М. Бажан). 2. Нема такої сили, щоб нашу правоту перемогти, щоб наш огонь згасить… [крил (скільки?) мільйон]! (М. Рильський) 3. Праворуч стоять мовчки… [і темні і сині] Карпати в клубках срібних, … [і сліпучі і білі] хмар (О. Гончар). 4. Над річкою схилились пишно-зелені [і пишні і зелені] сади, квіти… [і барвисті й пахучі] (.М. Рильський). 5. Падали на пісок… [і сині, і зелені] кружала світу (Панас Мирний).

2-й варіант

… [схід (який?) далекий] тайга проноситься під літаком тисячами кучерявих сопок (О. Довженко). 2. У середній Україні простягнувся… [степ (який?) із лісом] (І. Цюпа). 3. До армії я вчився в… [господарство (яке?) сільське] інституті (Григорій Тютюнник). 4. Далекі горби були покриті… [і густий і синій кольори] серпанком (Вал. Шевчук). 5. … [і мерехтливе і червоне] сонячне коло спускається до обрію (В. Козаченко). ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Лінгвістична гра “Хто більше?”

> Розділіться на команди. Назвіть якомога більше складних слів.

Творча робота

> Напишіть твір-мініатюру на тему “Наша ЗОШ визнана найкращою в районі”, використовуючи складноскорочені слова.

Рефлексія

> Проаналізуйте свої знання з теми “Словотвір. Орфографія”, закінчивши речення.

    Вивчаючи цю тему, я дізнався… Я навчився… Тепер я можу… Незрозумілим для мене залишилось… Я вважаю, що до контрольної роботи…

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)

> Виконайте вправу з підручника.

> Випишіть з підручника географії чи біології пять речень зі складноскороченими словами.

> Складіть тестові завдання на правопис складних слів.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)


ТВОРЕННЯ І ПРАВОПИС СКЛАДНОСКОРОЧЕНИХ СЛІВ - Плани-конспекти уроків по українській мові


ТВОРЕННЯ І ПРАВОПИС СКЛАДНОСКОРОЧЕНИХ СЛІВ