Українська симфонічна поема

Мета. Ознайомити з особливостями жанру симфонічної поеми та характерними ознаками поеми як жанру симфонічної музики, розглянути твори симфонічної музики, присвячені темі війни, ознайомити з творчістю композитора С. Людкевича.

Розвивати вміння учнів уважно слухати симфонічну музику та надавати характеристику засобам виразності твору, знаходити взаємозв’язок між сюжетом та змістом літературної основи музики та характерними засобами музичної виразності твору, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого

твору, розвивати вміння виразно виконувати пісню під фонограмний супровід.

Виховувати Інтерес до слухання класичної симфонічної поеми та творчості українського композитора С. Людкевича та виконання пісень воєнної тематики.

Тип уроку: комбінований, урок заглиблення в тему.

Обладнання: музичний інструмент, програвач, мультимедійна дошка, ілюстрації до музичного твору та пісні або мультимедійна презентація, портрет композитора С. Людкевича.

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанру симфонічної поеми, фантазії, особливості композиційної будови (форма)

поеми, фантазії.

Твори, що вивчаються на уроці:

· С. Людкевич. Симфонічні поеми “Дніпро” та “Пісня юнаків”.

· “На безіменній висоті” (слова М. Матусовського, переклад Дм. Луценка, музика В. Баснера).

ХІД уроку

1. Вхід під пісню В. Баснера. Організаційний момент. Мотивація до навчання.

2. Читання вірша, перегляд презентації “Була війна”.

Квіти пам’яті

Квіти – на граніті, на броні.

Сонце усміхається мені.

Поруч з ветеранами стою,

Наче клятву пам’яті даю.

Ветерани в світлій сивині,

А на грудях сяють ордени.

Пам’ять серця. . .

Пам’ять сивини. . .

Пам’ять тих, що не прийшли з війни.

Пам’ять – наче квіти на броні. . .

Сонце усміхається мені.

М. Сингаївський

3. Музичне сприймання. С. Людкевич. Симфонічні поеми “Дніпро” та “Пісні юнаків”.

4. Аналіз музичних творів.

1. Розкажіть про свої враження після прослухання музичних творів для оркестру.

2. Про що розповідають ці твори? Як вони пов’язані з війною?

3. Розкажіть про засоби виразності музичних творів.

4. Який із цих творів вас вразив найбільше? Чим саме?

5. Виконання творчого завдання.

Прослухайте симфонічні поеми ще раз. Візьміть кольорові олівці та створіть на папері образи, які підказала вам музика.

6. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про жанр симфонічної поеми та відомості про її автора.

Музичний словничок

Симфонічна поема – жанр симфонічної музики, одночастинний твір для симфонічного оркестру з програмою літературного, живописного або (рідше) філософського чи історичного походження. .

7. Біографія композитора.

Станіслав Пилипович ЛЮДКЕВИЧ (1879-1979)

Український композитор, музикознавець, фольклорист, педагог. Доктор музикознавства (1908). У його творчому доробку є опери, симфонічні та фортепіанні поеми. У цих творах композитор постає перед нами як митець, який намагається осягнути всі глибини і суперечності життя, віддати належне його трагедійності та водночас залишити за собою право на просте і здорове сприйняття, на сковородинську філософію любові, на соковиту козацьку іронію та м’яку усмішку щасливої людини, закоханої в цей недосконалий світ. . .

8. Порівняння музичного та літературного жанру поеми.

У літературі поема – це ліро-епічний віршований твір, у якому зображені значні події та яскраві характери (переважно головних героїв), а розповідь про героїв супроводжується розкриттям авторських роздумів та переживань.

Симфонічна поема зазвичай має одну частину, складену за програмою літературного, живописного, філософського чи історичного походження. Засновником цього жанру вважається видатний угорський композитор Ференц Ліст, який написав 13 симфонічних поем.

Поява та розвиток цього жанру тісно пов’язані з ідеєю синтезу мистецтв, а також ідеєю значення мистецтва як важливого виховного та просвітительського чинника, що були поширені в епоху романтизму.

Симфонічній поемі властивий вільний розвиток музичного матеріалу, що сполучає різні принципи формоутворення, найчастіше сонатність і монотематизм із циклічністю й варіаційністю. Після Ф. Ліста в цьому жанрі працювали К. Сен-Санс, Б. Сметана, А. Дворжак, Р. Штраус, С. Рахманінов та інші.

9. Виконання творчого завдання.

Напишіть або розкажіть про свої враження від прослуханих творів, присвячених війні.

10. Фізкультхвилинка “Пластична імпровізація – відпочиваємо”.

11. Розспівування. Поспівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).

12. Виконуємо пісню. “На безіменній висоті” (слова М. Матусовського, переклад Дм. Луценка, музика В. Баснера).

Послухайте фонограму пісні. Спробуйте заспівати соло. Уявіть себе в музичній студії та запишіть своє виконання на диктофон.

А тепер заспіваймо усі разом пісню під фонограму. Розучуємо другий куплет пісні. Виконання пісні сольно, групою, хором.

13. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.

· Розкажіть, про який музичний жанр ми дізналися на уроці.

· Хто написав симфонічні поеми, які ми слухали?

· Про що розповіли вам ці твори?

· Які засоби виразності застосував композитор для створення картин війни за допомогою симфонічного оркестру?

14. Домашнє завдання.

Послухайте музичні твори, присвячені війні. Укладіть збірник пісень воєнних років або зберіть репродукції творів живопису цієї тематики.

15. Вихід з класу під пісню В. Баснера.

16. Для допитливих – виконання музичного проекту.

Проект “Пісні воєнних років”

Мета: навчитися знаходити та вибирати необхідну інформацію для оформлення пісенника або музичної презентації.

Очікуваний результат: пісенник або музична презентація.

План створення проекту:

Скільки пісень було присвячено війні та воєнним рокам! Цей проект присвятіть героям війни.

1. Прослухайте пісні воєнних років у виконанні солістів, хорів та естрадних співаків. Оберіть серед них ті, які найбільше вам сподобалися.

2. Знайдіть музичні приклади пісень (“плюсовки”, так їх частіше називають). Збережіть їх у форматі мрЗ. Запишіть текст пісні в співаник або на файли презентації. Знайдіть репродукції картин, присвячені війні. Вірші та малюнки про війну тільки прикрасять ваш пісенник або презентацію.

3. Тепер залишилося тільки увімкнути музику та розповісти про свою роботу, представляючи створений вами пісенник або презентацію.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,00 out of 5)


Українська симфонічна поема - Плани-конспекти уроків по музиці


Українська симфонічна поема