Урок 11. Світлові явища

Урок 11. Світлові явища

Мета: формувати в учнів поняття про світлові явища, вивчати джерела світла, надати первинні знання про закон поширення світла; розвивати навички логічно мислення, виховувати цікавість до вивчення навколишнього світу.

Обладнання: кишеньковий ліхтарик, настільна лампа, будь-яке непрозоре тіло.

Тип уроку: формування нових знань.

Хід уроку

I. організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань та умінь учнів

1. Бесіда

¦ Що називається явищами?

¦ Наведіть приклади явищ у живій та неживій

природі.

¦ Які явища називають фізичними, хімічними?

¦ Які ви знаєте фізичні явища? Наведіть приклади.

¦ Наведіть приклади електричних явищ, які можна спостерігати у вашій квартирі.

2. З’єднайте стрілками приклади явищ та їхні назви.

 Урок 11. Світлові явища

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Чи можемо ми уявити своє життя без світла? Його кожний з нас відчуває від самого народження. Світло дає нам можливість бачити все, що існує навколо нас, безпосередньо

впливає на життя живих організмів.

Як народжується світло, як воно поширюється у просторі, чому з’являється тінь і чи може людина, як в одній відомій казці, втратити її? На ці питання ви самі зможете відповісти, ознайомившись із цікавим світом світлових явищ.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Веселка; тінь, яку відкидає предмет; блакитне небо; різнобарв’я навколишнього нас миру – ось лише кілька прикладів світлових явищ. Джерела світла вам добре знайомі. Їх можна розділити на природні (Сонце, зірки) і штучні (електричні лампи).

Важлива властивість світла – прямолінійність його поширення. Тільки за цієї умови можливе утворення тіні й виникнення затемнень Сонця й Місяця.

Промені світла відбиваються від перешкод. Якщо промені падають на дзеркало, вони відбиваються так, що ми бачимо в дзеркалі предмет у натуральну величину. Якщо промені світла падають на нерівну поверхню, вони відбиваються в усі сторони й роблять цю поверхню освітленою. Саме тому ми можемо бачити предмети, які самі не світяться (у тому числі й такі небесні тіла, як планети і їхні супутники).

Коли промені світла потрапляють із повітря в якесь інше прозоре середовище (воду, скло), вони заломлюються (подивіться збоку на ложку в склянці з водою й побачите, що на межі розділу повітря – вода ложка ніби “зламується”).

Якщо біле світло падає на тригранну скляну призму, воно заломлюється й одночасно розкладається на сім кольорів. У цьому полягає явище дисперсії. Кольори завжди розташовані в певному порядку: червоний, жовтогарячий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий. Така кольорова смуга називається спектром. Дисперсія спостерігається й у природі. Згадайте веселку. Вона виникає тому, що сонячне світло заломлюється в краплях дощу, як у призмах.

2. Практикум

Дослід 1. Спрямуємо на дошку світло від кишенькового ліхтарика. На дошці з’явиться світла пляма у формі кола. А тепер між ліхтариком і дошкою розмістимо невеличке непрозоре тіло. На освітленій частині дошки з’явиться темне зображення, яке повторює обриси цього предмета (тінь). Чим можна пояснити появу тіні?

Світло від джерела поширюється уздовж прямої лінії, яку називають променем. Якщо на шляху променів помістити непрозорий предмет, то за ним утвориться простір, куди світло не потрапляє. Так з’являється тінь.

3. Закон поширення світла

В однорідному прозорому середовищі світло поширюється уздовж прямої лінії.

На межі розподілу двох різних середовищ світло змінює напрям поширення (спостерігається явище заломлення світла). Так, скляна поличка, яка опущена у воду, здається заломленою на межі повітря – вода.

4. Наслідки закону поширення світла

Прикладами утворення тіні в масштабах Сонячної системи є місячні та сонячні затемнення.

– Як ви вважаєте, чому ми бачимо тінь? Якщо б світло проходило крізь предмети, чи змогли б ми їх сприймати?

Світлові промені відбиваються від інших тіл і потрапляють в око людини. Тіла чорного кольору не відбивають, а поглинають світло. Найкраще відбивають світло білі тіла та дзеркало.

Завдяки відбиванню світла ми спостерігаємо своє відображення у дзеркалі.

V. Закріплення нових знань

1. Заповніть таблицю.

Джерела світла

Природні

Штучні

2. Поясніть утворення “сонячних зайчиків”.

3. Як краще розмістити лампу, щоб роздивитись світло.

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати текст підручника.




Урок 11. Світлові явища