УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 4. ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ-РОЗДУМУ

Мета:

    навчальна: удосконалювати вміння і навички письмового переказу; розвивальна: розвивати комунікативні вміння; виховна: виховувати смаки гідної мовленнєвої поведінки.

Внутрішньопредметні зв’язки: мова і мовлення, синтаксис, пунктуація й орфографія.

Міжпредметні зв’язки: мова, література, соціокультура.

Тип уроку: повторення, систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Перевірка

домашнього завдання

> Усно детально перекажіть підібраний удома текст.

Самоаналіз

> Прочитайте вірш. Яка його основна думка? Що вам допомагає добре вчитися? Зробіть морфологічний розбір виділеного слова.

Як мені ходить до класу?

Як мені на світі жить?

Що не скажуть, я відразу

Забуваю в тую ж мить.

Дав задачу нам учитель,

Я забув її – хоч плач.

Став шукати, став лічити –

Перебрав аж п’ять задач.

М. Пригара

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

ПОВТОРЕННЯ І ПОГЛИБЛЕННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК

Усний докладний переказ тексту

> Послухайте текст. Перекажіть його детально. Поясніть правопис виділених слів.

МАТЕРИНА НАУКА

Мати вірила: земля усе знає, що говорить чи думає чоловік, що вона може гніватись і бути доброю, і на самоті тихенько розмовляла з нею, довіряла свої радощі, болі й просячи, щоб вона родила на долю всякого: і роботящого, і ледащого.

Коли на городі з’являвся перший пуп’янок огірка чи зацвітав повернутий до сонця соняшник, мати брала мене, малого, за руку і вела подивитися на це диво, і тоді в блакитнавих очах її назбирувалось стільки радості, наче вона була скарбничим усієї землі. Вона перша у світі навчила мене любити роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток, м’яту, маковий цвіт, осінній гороб і калину… (За М. Стельмахом).

Письмовий докладний переказ художнього тексту-роздуму (з елементами власного вираження)

Підготовча робота:

Перше прочитання тексту вчителем. Бесіда по прочитаному. Словникова робота. Колективне складання плану. Повторне прочитання тексту вчителем. Написання докладного переказу.

Школа! Мати моя рідна! Скільки років минуло, скільки вітрів перевіяло, які грози прошуміли, а ти все живою і юною стоїш у серці, оповита, мов серпанком, любов’ю і ніжністю.

Школа! Я ніколи не забуду, що ти навчила мене палкіше за все любити свою Батьківщину. Ти розповіла мені про дружбу народів, про їхню мужність і невтомну працю. Ти показала мені несходимі простори моєї рідної країни.

І побачив я, як на одному краї нашої неосяжної землі сходить сонце, а на другому – заходить. Я побачив могутні заводи, нафтові вишки, плодородні поля. З вітром розмовляють ліси, котиться сліпуче сонце над степами, яким немає краю. Гори небаченої краси встали переді мною в білих снігових шапках. Міддю й залізом, коштовним камінням і золотом дзвенять гірські надра…

Школа! Я люблю тебе глибокою любов’ю за те, що розповіла мені про природу рідного краю, його історію, культуру, про всесвіт, інші культури і мови, за те, що ростила мене громадянином моєї країни і світу.

Дорогі мої учителі! З якою любов’ю і ласкою, як вдумливо й твердо ви керували моїми першими кроками! Де ви, любі мої? Яким голосом, якими словами озватися мені до вас, щоб ви почули мою ніжну подяку сина?

За все, за все спасибі тобі, школа-матір! (За О. Донченком)

ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Висновок учителя про роботу учнів на уроці Рефлексія

Що виявилось складним під час написання докладного переказу?

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

> Підготовка до узагальненої відповіді з розділу “Повторення”.

> Узагальнити відомості про текст. Для ілюстрації підібрати цікавий текст і записати.




УРОК РОЗВИТКУ КОМУНІКАТИВНИХ УМІНЬ № 4. ПИСЬМОВИЙ ДОКЛАДНИЙ ПЕРЕКАЗ ХУДОЖНЬОГО ТЕКСТУ-РОЗДУМУ