УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ “ДЖЕРЕЛЬЦЕ ВЗИМКУ”

Мета: навчати учнів писати перекази, використовуючи художні тексти; збагачувати словниковий запас; формувати вміння письмово передавати зміст прослуханого тексту; розвивати усне і писемне мовлення, пам’ять, творче мислення, увагу, уяву, спостережливість; виховувати любов до природи.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над загадками

Із підгірки, з-під крутої

Прокрадається норою

Та й до моря утіка

Через лози по ярках. (Джерело)

– Оберіть синоніми до слова джерело.

Джерело

(водойма) – криничка, криниченька, криниця, водограй, джерельце.

У полі, при долині,

Як вийти за село,

В живій криниці б’ється

Прозоре джерело.

У спеку хлібороби

Сюди частенько йдуть.

І радісно криниці,

Що з неї воду п’ють.

Нехай вода іскриться,

Холодний струмінь б’є.

Нехай жива криниця

Здоров’я нам дає.

2. Гра “Збери прислів’я”

– З давніх-давен українці шанобливо ставилися до річок, джерел, особливо до криниць, берегли їх,

бо саме кринична водичка цілюща, вона додає сил. Напевно, недарма складено багато прислів’їв про криниці і криничну воду та бережливе ставлення до неї.

До доброї криниці

Такий господар.

Не знаємо ціни водиці,

Бо прийдеш води напиться.

Яка криниця –

Стежка утоптана.

Не брудни криниці,

Води не пити.

Криницю силою копати –

Поки не висохла криниця.

Відповіді:

До доброї криниці стежка утоптана.

Не знаємо ціни водиці, поки не висохла криниця.

Яка криниця – такий господар.

Не брудни криниці, бо прийдеш води напиться.

Криницю силою копати – води не пити.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

IV. НАПИСАННЯ ПЕРЕКАЗУ

1. Ознайомлення із текстом “Джерельце взимку”

1) Читання тексту вчителем.

ДЖЕРЕЛЬЦЕ ВЗИМКУ

У казковій красі заснули бори та діброви. Глибокий зимовий спокій охопив природу.

Та що це? У морозяній тиші лісу чути якісь дивні звуки: то кришталевий дзвін, то тихе булькання. У глухому куточку засніженого лісу, серед острівця зелено-срібних ялин, дзвенить незамерзле джерельце. Клубочиться хмаринка пари, а над нею на голих гілках дерев, що нахилились до води, дрімають рябчики – гріються. Такі джерела не замерзають і в люті морози. Вода пробивається через шар землі й на морозі здається теплою. Часто біля таких місць узимку збираються мешканці лісу не тільки напитися, а й погрітися. А навколо панує холод, усюди лежить білий сніг. (99 слів)

А. Волков

2) Аналіз тексту за запитаннями.

– Яка тема тексту?

– Яка його головна думка?

– Про який стан природи взимку йдеться?

– Що порушує цей спокій?

– Якою здається джерельна вода в люті морози?

– Чому збираються біля джерела мешканці лісу?

3) Лексична робота.

Пояснення лексичного значення слів та словосполучень

Бори, діброви, у казковій красі, кришталевий дзвін, клубочиться хмаринка пари, рябчики, глибокий зимовий спокій охопив природу, морозяна тиша, зелено-сріблясті ялини, вода пробивається через шар землі, панує холод.

4) Орфографічна робота.

Пояснення написання слів: узимку, морозяній, булькання, зелено-сріблястих, незамерзле, джерельце, не замерзають, казковий.

5) Добирання до слів синонімів.

Дзюрчить – ллється, капає, тече.

Спить – відпочиває, дрімає.

Мешканці – сусіди, жителі.

6) Складання плану тексту.

План

1. Зима в лісі.

2. Дивні звуки.

3. Дзвенить джерельце.

4. Джерельце зігріває всіх.

7) Актуалізація культури оформлення тексту.

2. Усне переказування тексту

3. Повторне читання тексту вчителем

4. Самостійна робота учнів

5. Перевірка виконаної роботи

1) Самоперевірка.

2) Слухання 2-3 переказів, внесення корективів.

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

1. Поетична хвилинка

– Письменники та поети у своїх творах закликають нас берегти кришталеве багатство нашої землі.

1-й учень

ДЖЕРЕЛЬЦЕ

Джерельце під вербою

Виблискує водою,

Прийду до нього й до ладу

Порозчищаю, обкладу.

Все дно камінням обмощу,

В пісок ні краплі не впущу.

І задзвенить, і заспіва

Вода джерельна, мов жива.

Я ж кору одколю з корчма

І з неї виріжу ковша.

Щоб не поплив удалину,

Його до стовбура припну.

Немов маленьке гусеня,

Попід вербицею щодня

Він хлюпотатись буде.

Беріть і пийте, люди!

А. Качан

2-й учень

ДЖЕРЕЛЬЦЕ

Уночі під степом

Прошуміла злива.

Гомінке джерельце

В балці замулила.

Ми взяли лопату,

Шлях йому звільнили,

Ще й малу вербичку

Поруч посадили.

Виростай, вербичко,

Буйною, рясною.

Задзвени, джерельце,

Бистрою рікою.

А. Качан

3-й учень

Криниця воду кликала,

Щоб та десь не пропала,

Не дай бо, доле, зникнути

Пісням, що мати наспівала.

Не дай з добром забути,

З яких джерел я воду п’ю,

Щоб пам’ятати, не забути

На якій землі стою.

– За джерельцем необхідно доглядати. Джерельна вода дуже корисна. Вода допомагає лікувати різні хвороби. Вона буває і тепла, і холодна, і кислувата, і солона або гірка. Джерела цілющі. їх потрібно охороняти і доглядати за ними.

2. Гра “Мікрофон”

– Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?

– Що нового дізналися?

– Чи сподобався вам урок? Чим саме?




УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ “ДЖЕРЕЛЬЦЕ ВЗИМКУ”