УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ “РОМАШКИ”

Мета: вчити учнів творчо переказувати текст, здійснювати самоперевірку роботи; розвивати вміння встановлювати логічні зв’язки, пам’ять, уяву, спостережливість, увагу; виховувати бережливе ставлення до природи, працьовитість.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Робота над загадкою

– Щоб дізнатися тему нашого уроку, спробуйте відгадати загадку.

Стоять у лузі сестрички,

Золотенькі очі, біленькі вієчки.

Від них шовком коси пломеніють,

Коли настоєм їх помиють.

А що це за

лікувальні квіти,

Скажіть, будь ласка, діти? (Ромашки)

2. Розглядання ілюстрацій, малюнків, фотографій; коротка бесіда за ними

3. Технологія “Павутинка”

– Розкажіть, що цікавого ви дізналися на уроках природознавства про ромашку?

 УРОК РОЗВИТКУ ЗВЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ РОМАШКИ

4. Повідомлення вчителя

– Ромашку дуже люблять у народі за поєднання простоти, невибагливості і загадкової краси. Вона – обов’язкова квітка українського віночка. Усім відома традиція гадання на її пелюстках. У багатьох віршах, піснях, казках, легендах ідеться про ромашку.

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

Сьогодні ви спробуєте записати переказ про цю чудову квітку.

IV. РОБОТА З МОВНИМ МАТЕРІАЛОМ

1. Ознайомлення із текстом

РОМАШКИ

Навесні Ліда і Оля вирішили у дворі розбити клумбу. Сестри скопали грядку і засіяли її насінням ромашки.

Дівчата старанно доглядали квітник: пололи бур’ян, в спеку поливали.

Якось уранці Оля і Ліда зупинилися біля розквітлих квіток і побачили, що ромашки – дуже ніжні. Голівки їх, неначе маленькі жовті сонечка з білосніжними промінчиками. Листя – ніби прозоре зелене мереживо. У кожній квіточці – крапелька роси, а в ній блакитне небо і пухнасті хмарки пливуть. Над ними весело кружляли бджілки.

Сестрички спочатку захотіли нарвати ромашок у букет, але подумали, що зірвані квіти швидко зів’януть. Тоді не почують вони співу пташок, не побачать сонечка, бджілок і навіть їх.

Дівчата вирішили, що ромашки – чудові квіти, нехай собі ростуть. (98 слів)

2. Визначення теми й головної думки тексту

3. Аналіз тексту

– Хто і де вирішив розбити клумбу?

– Як дівчата доглядали квітник?

– Що якось уранці побачили Оля і Ліда?

– З чим дівчатка порівняли голівку і листочки ромашки?

– Що відображалося в крапельці роси?

– Хто весело кружляв над квітами?

– Що спочатку захотіли зробити сестри?

– Що вирішили дівчата?

4. Мовний аналіз тексту

– Якими словами автор називає Ліду і Олю? (Дівчатка, сестрички, вони)

– З якою метою він це робить?

– Доберіть синоніми до слів:

Квітник – клумба;

Кружляли бджілки – літали бджілки;

Блакитне небо – голубе небо;

Спека – теплінь.

– А які слова краще вжити: використані автором чи запропоновані нами? (Авторські)

5. Структурний аналіз тексту

1) Складання плану тексту у вигляді запитань за опорними назвами дій: зробили, доглядали, побачили, літав, захотіли, вирішили.

План

1. Що навесні зробили Оля і Ліда?

2. Як дівчата доглядали клумбу?

3. Які квіти побачили вранці сестри?

4. Хто літав над ромашками?

5. Що захотіли зробити дівчатка?

6. Яке рішення прийняли сестри?

2) Поділ тексту на абзаци.

– Назвіть зачин, кінцівку.

– Про що йдеться в основній частині?

– Скільки абзаців у тексті?

6. Усне переказування тексту

7. Орфографічна підготовка

Навесні, вранці, старанно, засіяли, прозоре мереживо, зів’януть.

8. Повторне читання тексту вчителем

9. Запис переказу в зошит

Індивідуальна допомога слабшим учням може бути такою:

– початок абзаців;

– набір опорних слів до кожного абзацу.

10. Перевірка виконаної роботи

Самоперевірка.

Слухання 3-4 переказів, внесення порад, коректив.

11. Цікаво знати!

За легендою, ромашки – це не просто квіти, це маленькі парасольки степових гномів.

Почнеться в степу прохолодний літній дощ, заховається все живе: і комахи, і бджоли, і мурашки. Тільки добрий гномик не боїться дощу. Він зриває парасольку-ромашку та йде степом, тримаючи її над головою. Дзвінко падають краплі на квітку, збігають цівками з ніжних тремтливих пелюсток, а гном залишається сухим і веселим навіть під найсильнішим дощем.

Іще 150 років тому ромашку демонстрували глядачам як дивовижну і рідкісну рослину з далекої Америки.

У Росії, а згодом і в Україні, вона з’явилася випадково. Зерно пшениці, засмічене насінням ромашки, засипали в мішки та повезли з Америки до Росії. У мішках виявилися дірки, у вагонах – щілини, і дрібне насіннячко цих квітів розсипалося по залізничному полотну. А невдовзі американська ромашка розсіялася вздовж колії, укривши землю м’яким, кучерявим, терпкувато-запашним килимом.

М. Голець

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Складання сенкана

1. Іменник.

Ромашка.

2. Прикметники.

Ніжна, чарівна.

3. Порівняння.

Сонечко у білому віночку.

4. Речення.

Ромашка – лікарська рослина.

5. Асоціація.

Пухнаста хмаринка.

Гра “Мікрофон”

– Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?

– Що нового дізналися?

– Чи сподобався вам урок? Чому?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 3,50 out of 5)


УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ “РОМАШКИ” - Плани-конспекти уроків по українській мові


УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. ПЕРЕКАЗ ТЕКСТУ “РОМАШКИ”