УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ТЕКСТІВ-ІНСТРУКЦІЙ

Мета: вчити учнів складати тексти-інструкції; збагачувати словниковий запас; формувати навички каліграфічного письма; розвивати зв’язне мовлення; виховувати поважне ставлення до слова, любов до книги, культуру писемного мовлення.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– Що таке інструкція? Доберіть синоніми до цього слова.

Інструкція – вказівка про порядок і способи виконання певної роботи, користування машиною, приладом тощо, алгоритм порядку дій, послідовність проведення обчислювальних

операцій, спосіб знаходження шуканого результату.

– Які типи текстів ви вивчали на уроках української мови?

– Який тип тексту нагадує алгоритм?

– Існують інструкції посадові, з техніки безпеки, експлуатації різного устаткування та ін. Текст інструкції має бути стислим, точним, зрозумілим.

– Наведіть приклади текстів-інструкцій. Наприклад: рецепт для виготовлення ліків, який виписує лікар для фармацевта, інструкція завантаження комп’ютера, інструкція користування електроприладом, рецепт приготування напою або страви.

– А де ви ще користуєтеся інструкціями? (Під час

ігор, виготовлення різних поробок, розв’язування задач, рівнянь, підготовки до переказу, роботи над помилками тощо)

Висновок. Щоб правильно виконати роботу, слід дотримувати роз’яснень, послідовності виконання дій.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми будемо працювати над текстами, у яких даються поради, роз’яснення, тобто інструкціями.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Робота в парах

– Складіть та запишіть зв’язний текст з поданих речень. У якій формі вжито дієслова?

За сигналом “квач” намагається догнати когось із гравців і доторкнутися до нього рукою.

Гравці розміщуються на майданчику.

У цій грі виграє той, хто жодного разу не був “квачем”.

Один із них ведучий – “квач”.

Цей гравець зупиняється і голосно говорить: “Я, квач” – і теж намагається доторкнутися до когось із гравців.

2. Робота в групах

– Складіть правила до гри “Піжмурки”, використовуючи дієслова: визначають, жмуритись, ховатись, закриває, ховаються, жмуриться, запитує, не почує, починає шукати, знайде, буде жмурити.

3. Робота в парах

– Розкрийте дужки, поставивши дієслова у потрібній формі.

ГРА “СИЛАЧІ”

Дві команди гравців (стати) одна навпроти другої вздовж лінії, проведеної між ними. Хлопчики (стати) проти хлопчиків, а дівчатка – проти дівчаток. За командою гравці (брати) за одну або дві руки. За другою командою кожен (намагатися) перетягнути свого суперника до себе за лінію. За кожного перетягненого команда (отримати) бал.

4. Робота над текстом у групах

– Прочитайте текст.

Злізь на верхівку дерева. Там ти побачиш дупло. Спустися в нього на самісінький низ у дерево. Коли дістанешся самісінького низу в дереві, ти опинишся у великому підземному ході. Там зовсім світло, тому що горить більше сотні ламп. Ти побачиш троє дверей, можеш їх відчинити, ключі стирчать зовні. Заходь у першу кімнату, там побачиш велику скриню, а на ній собаку: очі у нього завбільшки, як чайні чашки! Але ти не бійся. Я дам тобі мій фартух, розстели його на підлозі, швиденько схопи собаку й посади його на фартух, а тоді відчини скриню і бери гроші, скільки захочеш. У тій скрині тільки мідні гроші, та якщо ти захочеш срібла – йди до другої кімнати. Там сидить собака з очима, як млинарські колеса.

Та ти не лякайся, посади його на мій фартух і бери гроші. А якщо тобі захочеться золота, зайди до третьої кімнати. Але в собаки, що сидить там, кожне око, як Кругла вежа. Тільки тобі і його нема чого страхатися. Посади його лишень на мій фартух, і він тобі нічого не зробить, от і бери собі зі скрині золота, скільки душі заманеться…

– Чиї це слова?

– Із якої казки цей уривок?

– Хто автор цієї казки?

– Чи можна сказати, що це інструкція? Доведіть. (Обговорення в групах.)

5. Складання інструкції

– Прочитайте. Пригадайте, із якої казки цей уривок, хто її автор.

[ ] Тільки ця кропива і та, що росте на цвинтарі, придатні для тебе.

[ ] Її росте багато навколо печери, де ти спиш.

[ ] ІЗ нього ти напрядеш ниток і виплетеш одинадцять панцирів із довгими рукавами.

[ ] Накинь їх на лебедів, і всі чари зникнуть!

[ ] Бачиш кропиву, що я тримаю в руці?

[ ] Потім добре розімни кропиву ногами та зроби з неї прядиво.

[ ] Ти нарви її, хоча б твої руки горіли від пухирів.

[ ] Але з тієї хвилини, як ти почнеш роботу, і до того часу, поки її не скінчиш, ти не повинна сказати жодного слова!

– Пронумеруйте речення таким чином, щоб вийшла інструкція (порада).

6. Фізкультхвилинка

7. Робота в групах

– А тепер кожна група обере собі завдання для складання інструкції.

(Спікери вибирають завдання, що лежать в конвертах.)

Завдання 1

– Складіть інструкцію про виготовлення аплікацій на тканині.

Використовуйте запитання:

– За допомогою якого паперу переносять малюнок на тканину?

– Як добирають деталі аплікації?

– Яким швом ці деталі приметують до основи?

– Як слід пришивати деталі, щоб не було зморщок, перекосу?

– Яким клеєм можна з’єднувати деталі аплікації з тканиною?

– Що потрібно зробити з тканиною, коли аплікація готова?

– Де можна використати аплікацію?

Слова і вирази: малюнок, копіювальний, компонують, “уперед голкою”, від середини малюнка, поступово посуваючись до країв, через край, клей ПВА, краї обрізувати, рівняти, підрублювати, оздоблення.

Завдання 2

– Складіть інструкцію про виготовлення іграшкового зайчика з поролону.

Використовуйте запитання:

– Як прикріпити шаблон іграшки до поролону?

– Чому спочатку зметують обидва шари поролону, а потім вирізують?

– Яким швом найкраще зшити вирізану заготовку?

– Як потрібно зшити, щоб можна було вивернути виріб на лицьовий бік?

– Чим наповнити іграшку?

– Як зробити ніс, очі, вуса?

– Як можна одягнути зайчика?

Слова і вирази: шпильками, прямокутники із поролону, по обведеному контуру, шов “строчка”, нижній зріз, отвір, обрізки поролону, стібки через край, волосинки одежної щітки, фарби.

Завдання 3

– Складіть інструкцію про виготовлення м’якої іграшки “Каченя” з тканини.

Використовуйте запитання:

– Якого кольору беруть тканину для виготовлення каченят?

– Що готують для роботи?

– Як розмістити на тканині шаблон тулуба, голови, лапок, дзьоба?

– Чим обвести шаблони?

– Яким швом прошивають тканину, призначену для тулуба і голови?

– Як утворити заглибнику у вигляді торбинки?

– Чим заповнити середину?

– Яким швом пришити голову каченяти до тулуба?

– Де прикріпити лапки?

– 3 чого зробити очі?

Слова і вирази: ножиці, наперсток, шаблони, якнайменше відходів, простим олівцем, шов “уперед голкою”, кінці ниток ‘стягують, шматочки поролону, шов “через край”, на нижній частині тулуба, намистинки.

Завдання 4

– Складіть інструкцію про виготовлення іграшкового каченяти з поролонової мочалки.

Використовуйте запитання:

– Що можна використати для виготовлення каченяти?

– 3 якої мочалки вирізати тулуб, а з якої голову?

– Яких розмірів повинні бути тулуб і голова?

– Які дрібні деталі вирізати з обрізків?

– Як зробити каченяті очі?

Слова і вирази: набір різнокольорових мочалок, з прямокутників, з круглої, пропорційними, гострими ножицями, перегинають навпіл, з боків, наклеїти, намалювати фломастерами.

Завдання 5

– Складіть інструкцію для виготовлення салату “Літній”.

Використовуйте запитання:

– Що можна використати для виготовлення салату?

– Які інструменти та пристосуванця можна використати?

– 3 чого розпочати роботу?

– Чим заправити салат?

– Як прикрасити салат?

Слова і вирази: 1 огірок, 2 помідори, 2 цибулини, 1 солодкий перець, 1 ст. ложка солі (без гірки), 1 ст. ложка французької гірчиці, 2 ст. ложки олії, 3 ст. ложки 5 % оцту, 100 г вершків (20 %), 1 ч. ложка цукру, 1 пучок кропу, перець молотий.

8. Перевірка. Читання текстів інструкцій

V. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

– Навіщо потрібно вміти складати інструкції?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ТЕКСТІВ-ІНСТРУКЦІЙ - Плани-конспекти уроків по українській мові


УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ. СКЛАДАННЯ ТЕКСТІВ-ІНСТРУКЦІЙ