Уявлення про мову як засіб спілкування між людьми

Урок 10

Тема. Уявлення про мову як засіб спілкування між людьми

Мета: дати уявлення про мову як найважливіший засіб спілкування між людьми, ознайомити з процесом розвитку мови; розвивати усне мовлення дітей; виховувати інтерес до вивчення рідної мови.

Обладнання: картки з питаннями до гри.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Перевірка домашнього завдання

1. Робота із вправою 43

– Прочитайте складені вами речення.

– Поясніть правила їх запису.

2. Гра “Знавці”

Учнів класу об’єднати у

кілька команд. Учитель розкладає на столі картки з питаннями, що подаються на с. 21 підручника. Представники команд по черзі вибирають картки, а після обговорення команда дає відповіді на питання. Виграє та команда, яка дасть більшу кількість правильних відповідей.

III. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання

Учитель пропонує учням повідомити одне одному певну інформацію. Він шепоче на вухо одному учневі й просить передати цю інформацію, не використовуючи мовлення.

Наприклад:

відкрий двері;

– передай книгу;

– подивись у вікно.

– Чому нам нелегко було зрозуміти одне одного?

IV. Оголошення теми і мети уроку

– Сьогодні ми дізнаємось, як розв’язали цю проблему наші предки, як вони навчилися розуміти одне одного.

V. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу

1. Колективна усна робота (вправа 44)

– Для чого людям потрібна мова?

– А для чого необхідно розуміти одне одного?

– Який вид мовлення з’явився першим?

2. Історична подорож (за матеріалом вправи 45)

– Уміння володіти звуками свого голосу та запам’ятовувати значення цих звуків назавжди відокремило людину від тварин. Для того, щоб людина стала людиною розумною, повинно було з’явитися слово.

Які ж слова з’явилися першими? Спочатку це були вигуки: ой, ух, ех, ай, ей. Може, саме з них згодом з’явилися слова: жах, біль, сміх. Першими були звуконаслідувальні слова: дзень-дзень, гав-гав, няв-няв, ко-ко-ко.

Емоційні вигуки, що виражали застереження, привітання, прохання, такі, як сучасні давай, спасибі, прошу, були вже словами, які позначали не предмет, а дію.

Це було дуже важливо, бо саме тоді мова стала для людей справжнім засобом спілкування. Але вимовлене слово швидко зникає. Людям потрібно було придумати, як зберегти слова і потім передати їх іншим. Так з’явилося писемне мовлення.

Подивіться на малюнок із вправи 45, як колись писали люди.

(Учитель розповідає про стародавні малюнки на стінах печер, вавилонський клинопис, єгипетські ієрогліфи.)

– Які з цих зображень вам зрозумілі?

– А чому не зрозуміли інші?

– А як пишемо ми? Що позначають букви алфавіту?

VI. Закріплення та систематизація знань

1. Хвилинка чистопису (с. 23)

– Підкресліть літери і з’єднання, які вийшли найкраще. назвіть звуки у слові квадрат, співвіднесіть їх із літерами.

2. Колективна робота (вправа 48)

– Роздивіться малюнки і назвіть фігури. Як їх можна назвати одним словом?

(Завдання 2 запропонувати виконати в парах. Перевірка – опитування пари.)

– Але ці фігури можна назвати не тільки геометричними, а й знаками. Адже зараз замість слів і цілих речень люди користуються знаками.

3. Робота за варіантами

I варіант – вправа 46;

II варіант – вправа 47 (1).

– Роздивіться малюнки, прочитайте завдання до вправ. Розкажіть, де в сучасному житті використовуються знаки. (Перевірка – індивідуальне опитування.)

– Де в сучасному житті нам зустрічаються знаки?

– А як ви думаєте, чому знаки й досі використовуються?

4. Розвиток усного мовлення (вправа 47 (2)

(Можливе проведення роботи у вигляді гри “Хто більше?”)

– Яке мовлення – усне чи письмове – використовували?

– З якою метою ми ним користуємося?

VII. Підсумок уроку

– З чим ми сьогодні познайомились?

– Яке мовлення – усне чи письмове – з’явилося раніше?

– Що спонукало людей до створення мови?

– Не забувайте, що саме цим людина відрізняється від тварин. Тож для порозуміння слід користуватися мовою, а не фізичною силою.

VIII. Домашнє завдання з інструктажем (вправа 49)

– Розгляньте малюнки і назвіть слова, які запишете.

– Завдання 2 і 3 виконаєте усно, а в завданні 4 – не тільки усно складете речення, а й запишете їх у зошит.

– Які правила запису речень необхідно буде згадати?




Уявлення про мову як засіб спілкування між людьми