Урок 25
Тема. Уявлення про складне речення. Побудова складного речення. Узагальнення знань і вмінь з розділу “Речення”
Мета: розширити уявлення про речення, познайомити із складними реченнями, показати їх відмінність від речень з однорідними членами, розповісти про розділові знаки у складних реченнях, вчити утворювати складне речення; розвивати спостережливість, вміння аналізувати, порівнювати й робити висновки на основі спостережень; виховувати уважність і наполегливість.
Обладнання: картки “Прості речення”,
ХІД УРОКУ
I. Перевірка домашнього завдання
II. Актуалізація опорних знань та мотивація навчання
Вчитель вивішує на дошці картки “Просте речення”, “Речення з однорідними членами”, “Складне речення”.
– Про які речення ви можете розповісти?
– А з якими з них ви не знайомі?
– А чи хотіли б познайомитись?
III. Оголошення теми і мети уроку
– Сьогодні ми познайомимось із складним реченням. Які питання виникають у вас?
(Вчитель записує на дошці.)
Наприклад:
1. Яке речення називається
2. Чим воно відрізняється від простого речення й речення з однорідними членами?
3. Чи є в ньому розділові знаки?
IV. Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
1. Самостійна робота із вправою 91
I варіант – 1 речення; II варіант – 2 речення; III варіант – 3 речення.
Визначити граматичну основу та скласти схему речення.
2. Пошукова робота
Результати роботи із вправою 91 обговорити у групах і представити на дошці у вигляді схеми речення.
I варіант
II варіант
III варіант
– Візьміть з дошки картку, на якій, на ваш погляд, записаний вид вашого речення.
– Яку картку отримали учні третього варіанта?
– Чим це речення відрізняється від попередніх?
– Спробуйте зробити висновок. Яке речення називається складним? (Вчитель допомагає й уточнює.)
– Порівняйте свій висновок з правилом на с. 45.
– Що ви можете сказати про розділові знаки у складному реченні?
V. Закріплення та систематизація знань
1. Колективне виконання вправи 93
2. Робота в парах (вправа 94)
3. Пояснювальний диктант
Записавши речення, поясніть розділові знаки.
Восени у їжаків мало їжі. Поховалися в землю черв’яки, зникли ящірки. Важко знайти гадюк і жаб.
Цілий день працює їжачок. Вдень і вночі тягне у нору сухе листя, мох. Настане зима, і їжачок солодко засне у гніздечку.
VI. Підсумок уроку
1. Записати на аркушах, чого сьогодні навчилися, і здати рахунковій комісії.
2. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання
3. Оголошення результатів роботи рахункової комісії
VII. Домашнє завдання
С. 45, правило; вправа 95; підготуватися до контрольної роботи.