2-й семестр
ЕЛЕКТРОДИНАМІКА
4. Електромагнітні коливання й хвилі
УРОК 15/57
Тема. Узагальнювальний урок з теми “Електромагнітні коливання й хвилі”
Мета уроку: узагальнити вивчений матеріал і підготувати учнів до тематичного оцінювання знань.
Тип уроку: урок закріплення знань.
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
Урок необхідно присвятити підготовці учнів до тематичного оцінювання знань. Узагальнюючи вивчений матеріал, можна запропонувати учням завдання у вигляді тестів з однією правильною відповіддю.
Це надасть можливість для оперативного зворотного зв’язку й оцінювання вчителем ступеня готовності учнів до цієї роботи. Варіант правильної відповіді (А, Б, В або Г) учні можуть показувати, піднімаючи, наприклад, 1, 2, 3 або 4 пальці. При цьому працює весь клас, і ні в кого не виникатиме страху одержати погану оцінку. Розглянемо кілька прикладів таких задач.
ТРЕНУВАЛЬНІ ТЕСТИ
1. Ємність конденсатора коливального контуру збільшили в 3 рази, а з котушки контуру вийняли сердечник,
А Зменшився у 12 разів.
Б Зменшився в 4 рази.
В Збільшився в 4 рази.
Г Збільшився у 12 разів.
2. Під час вільних незатухаючих електромагнітних коливань у контурі, що складається з котушки індуктивності 40 мГн і конденсатора електроємністю 1 мкФ, максимальна напруга на конденсаторі дорівнює 60 В. Визначте максимальну силу струму в котушці.
А 0,15 А.
Б 0,3 А.
В 9,5 А.
Г 12 А.
3. Під час вільних незатухаючих електромагнітних коливань у коливальному контурі максимальний заряд конденсатора дорівнює 20 мкКл. Скільки разів у хвилину модуль заряду конденсатора набуває значення 15 мкКл, якщо частота коливань 1 кГц?
А 90 000.
Б 120 000.
В 180 000.
Г 240 000.
4. У послідовному колі змінного струму індуктивність котушки 10 мГн, електроємність конденсатора 0,01 мкФ. Частоту змінного струму збільшують від 8 до 12 кГц, не змінюючи амплітудного значення напруги на полюсах джерела струму. Визначте, як змінюється амплітудне значення сили струму в колі.
А Увесь час збільшується.
Б Увесь час зменшується.
В Спочатку збільшується, потім зменшується.
Г Спочатку зменшується, потім збільшується.
5. У генераторі на транзисторі виникають електромагнітні коливання частотою 50 кГц. Що потрібно змінити, щоб частота коливань зменшилася до 25 кГц.
А Збільшити LCB в 2 рази.
Б Зменшити C в 2 рази.
В Збільшити L в 4 рази.
Г Зменшити напругу джерела струму у 2 рази.
6. Напруженість електричного поля плоскої електромагнітної хвилі коливається уздовж напрямку північ-південь, а індукція магнітного поля хвилі – уздовж вертикалі. Визначте можливий напрямок поширення хвилі.
А На північ.
Б На захід.
В Нагору.
Г На південь.
7. Визначте довжину електромагнітної хвилі у вакуумі, якщо частота хвилі 500 МГц.
А 1,5 см.
Б 6 см.
В 15 см.
Г 60 см.
8. У дослідах Герца використання оцинкованого заліза мало забезпечити…
А…поглинання електромагнітних хвиль.
Б…відбиття електромагнітних хвиль.
В…заломлення електромагнітних хвиль.
Г…випромінювання електромагнітних хвиль.
9. Визначте функцію мікрофона в радіозв’язку.
А Перетворення електромагнітних хвиль у звукові.
Б Утворення звукових коливань.
В Перетворення звукових коливань в електромагнітні.
Г Посилення звукових коливань.
10. Визначте, для чого може знадобитися збільшення проміжку часу між імпульсами радіолокатора.
А Для більш точного визначення напрямку на об’єкт.
Б Для збільшення максимальної відстані виявлення об’єкта.
В Для більш точного визначення відстані до об’єкта.
Г Для зменшення мінімальної відстані виявлення об’єкта.
Домашнє завдання
1. Підр-1: §§ 26-37; підр-2: §§ 15-18.
2. Підготуватися до підсумкового оцінювання знань з теми “Електромагнітні коливання й хвилі”.