Варіант 3. У пошуках скарбу (підсумковий урок)

І СЕМЕСТР

РОЗДІЛ ІІ

Земля на плані та карті

Тема 2. Градусна сітка Землі. Географічні координати точок

Урок 20. Варіант 3. У пошуках скарбу (підсумковий урок)

Мета: узагальнити і перевірити знання з теми, вміння учнів використовувати набуті знання під час розв’язання проблемних ситуацій з теми; розвивати географічне мислення, виховувати почуття дружби, уміння працювати в колективі.

Тип уроку: перевірки та коригування знань, умінь, навичок.

Обладнання: фізична карта, атласи, малюнок “Острів скарбів”,

прапірці, булавки, мішечок зі скарбом, куб, малюнок мавпи з мішечком.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

Із класу вибрати три команди моряків, інші – друзі, рідні, знайомі моряків. Команди мають емблему, капітана.

II. Проведення гри

Учитель. Тему для гри підказали хлопці, які одного літнього дня ловили рибу. Коли сонце піднялося високо, вони востаннє закинули вудочки. Просиділи кілька хвилин і вирішили збиратися додому. Та тільки один з них потягнув вудочку, як відчув, що на гачку

щось є. Яким ж було здивування й розчарування хлопців, коли вони витягли старий черевик, з нього виглядав папірець, але прочитати вони його не змогли і принесли мені в надії, що хтось зможе прочитати. Тож сьогодні ви спробуєте це зробити.

“Сам перебував на острові 10 років. Помираю з думкою, що мій скарб буде знайдено. Закопую його в північній частині острова, під пальмою. Приблизні координати острова 14° пд. ш., 150° зх. д.” (запис зроблено так, що його можна прочитати тільки з допомогою дзеркала).

Учитель. Записка прочитана, залишається знайти це місце на карті, позначити його на контурній карті і вирушити в подорож за скарбом.

– У якому океані лежить острів?

– У якому напрямку від нашого населеного пункту шукати скарб?

– Яким транспортом ви пропонуєте рухатися до острова?

– Свої мандри ми розпочнемо з нашого населеного пункту. Які його координати? (Позначити на контурній карті.)

– Літаком долетимо до пункту з координатами 46°30′ пн. ш., 30°40′ сх. д. Як називається місто? (Позначити шлях до Одеси.)

– Визначити відстань до цього населеного пункту.

– За який час можна долетіти до Одеси, якщо швидкість літака 900 км/год?

Учитель. В Одесі моряки сідають на свої кораблі, а на березі залишаються їхні близькі, знайомі, друзі. А щоб їхнє чекання не було нудним, щоб час плавання “моряків” видався коротким, вони попрацюють.

Завдання. З перших букв назв географічних об’єктів скласти речення.

47° пн. ш., 32° сх. д. (дві перші літери назви міста України). (Миколаїв)

49°26′ пн. ш., 32°04′. сх. д. (дві перші літери назви міста України). (Черкаси)

49°40′ пн. ш., 31°30′ сх. д.; (дві перші літери назви міста України). (Канів)

45° пн. ш., 33°10′ сх. д. (перша літера назви міста). (Євпаторія)

56° пн. ш., 38° сх. д. (дві перші літери назви столиці Росії). (Москва)

38° пн. ш., 78° зх. д. (дві перші літери назви столиці США). (Вашингтон)

14° пн. ш., 30°сх. д. (перша літера назви найбільшої країни Африки). (Судан)

45°30′ пн. ш., 28°40′ сх. д. (дві перші літери назви міста на Дунаї). (Ізмаїл)

2° пн. ш., 104° сх. д. (перша літера назви міста-країни). (Сінгапур)

49° пн. ш, 24° сх. д. (три перші літери назви гір України). (Карпати)

18° пд. ш., 65° зх. д. (дві перші літери назви країни Латинської Америки). (Болівія)

50° пн. ш., 33°35′ сх. д. (перша літера назви міста на Полтавщині). (Миргород)

Учитель. З Одеси моряки на трьох кораблях відпливають у район Середземного моря. Вкажіть його глибини.

– Визначте відстань від Одеси до Каїра, позначте на контурній карті.

– Які абсолютні висоти Каїра й Одеси?

– У якому напрямку Каїр від Одеси?

– Радист одержав телеграму: “Страшна епідемія. Просимо допомогти ліками. Наші координати: 31° пн. ш., 32° сх. д.”. (Суецький канал)

– Визначити азимут від Каїра до Суецького каналу.

– Через Червоне море ми виходимо до Індійського океану і зупиняємося відпочити на одному з Великих Зондських островів, у точці з координатами 8° пд. ш., 10° сх. д. Як називається острів? (Ява, позначити шлях із Суецького каналу до цього острова.)

Учитель. А тепер – у дорогу. На кораблях ми обігнули з півночі Австралію, з півдня – Нову Гвінею і вийшли до Тихого океану.

Позначте цей шлях на карті. Пропливаючи Кораловим морем, телефоніст почув сигнал “SОS”. Одна з риболовецьких шхун налетіла на коралові рифи. Судно отримало пробоїну, і команда просить допомоги. Координати шхуни: 15° пд. ш., 167° сх. д. Визначте відстань від ваших кораблів до шхуни. Який із кораблів знаходиться найближче і першим зможе допомогти?

Координати кораблів:

1. 10° пд. ш., 170° сх. д.

2. 15° пд. ш., 173° сх. д.

3. 17° пд. ш., 167° сх. д.

(Позначте на контурній карті.)

Учитель. Слово за капітанами. Свій шлях просування островом позначаємо прапорцями. На скільки клітинок – це визначить кубик із числами від 1 до 6, але тільки правильно відповівши на запитання, ви рухаєтеся вперед. (На дошці вивішується малюнок острова, на ньому позначено 13 клітинок до скарбу. Капітани по черзі підкидають кубик і відповідають на запитання (з допомогою команди)).

Запитання

– Що таке азимут?

– Що називається абсолютною висотою?

– Яка абсолютна висота нашого населеного пункту?

– Наведіть приклад числового масштабу.

– Що таке горизонталь?

– Ви забули взяти із собою компас, поверніться на клітинку 3.

– Що таке репер?

– Назвіть одиниці вимірювання відстаней.

– Ви забули взяти лопати, поверніться на клітинку 5.

– Болото, пропустіть хід, щоб обійти його.

– Ви за кілька метрів від скарбу, але де ваша карта, ви її забули на кораблі, поверніться за нею.

– На шляху леопард, пропустіть хід. За цей час знайдіть можливість відволікти його і відповісти на запитання: “Що таке географічні координати?”

– Клад ваш! Але що це?

Додаткові запитання для повторних ходів.

– Що таке компас?

– Що називається масштабом?

– Для чого потрібний нівелір?

– Що таке градусна сітка?

– Що означає “орієнтуватися”?

– Які способи зображення місцевості ви знаєте?

– Що таке план місцевості?

– Чим відрізняється план від карти?

– Що таке відносна висота?

– Що називається картою?

– Що таке бергштрих?

– Який напрям в орієнтуванні називають головним?

– Як визначити на плані сторони горизонту?

– Що таке географічна широта?

– У яких масштабах виконують карти?

– Яке значення має план?

Учитель. Де скарб? Мавпа викрала! Але залишила вам повідомлення, яке складається з перших літер назв географічних об’єктів, що мають координати:

50° пн. ш., 52° сх. д. – назва річки. (Урал)

18° пд. ш., 26° сх. д., – назва водоспаду. (Вікторія)

5° пн. ш., 62° зх. д. – назва водоспаду. (Анхель)

34° пд. ш., 151° сх. д. – назва міста. (Сідней)

49°40′ пн. ш., 36°10′ сх. д. – назва населеного пункту. (Єфремівське)

51°55′ пн. ш., 3330′ сх. д. – назва міста. (Шостка)

44°40′ пн. ш., 34°20′ сх. д. – назва міста. (Алушта)

48°40′ пн. ш., 35°10′ сх. д. – назва міста. (Новомосковськ)

44°50′ пн. ш., 34°10′ сх. д. – назва міста. (Сімферополь) Учитель. Після цього повідомлення дописано: “Людина, перебуваючи на острові, часто розповідала мені різні історії, але я найбільше запам’ятала розповідь про жабу-мандрівницю, особливо вразило закінчення її мандрівки… Оскільки качки летіли дуже швидко, вона впала не прямо на те місце, над яким вона закричала і де була тверда дорога, а далі, що було для неї великим щастям, бо вона впала в брудну калюжу на краю села. Весь час думаю: у якому напрямі щодо села знаходилася калюжа? Куди жаба-мандрівниця думала помандрувати?”.

Команді, яка першою правильно відповіла на запитання, дістанеться скарб.

Учитель. Кожен у житті прагне мати свій скарб.

Для одних це гроші, коштовності, для інших – знання. Усі, хто працював на уроці, збагатилися певною сумою знань з теми. А найважливіший скарб для команди, яка виграла сьогодні, – оцінки. Давайте заглянемо в торбинку зі скарбом і дістанемо для себе оцінки.

ІІІ. Підсумок уроку




Варіант 3. У пошуках скарбу (підсумковий урок)