ВЕСЕЛИЙ КОНИК

ОРІЄНТОВНІ ПЛАНИ-КОНСПЕКТИ УРОКІВ

Тема 4. КОМПОЗИЦІЙНІ ПРИЙОМИ У СКУЛЬПТУРІ ТА ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОМУ МИСТЕЦТВІ (8 годин)

Урок № 29. ВЕСЕЛИЙ КОНИК

Мета:

– ознайомити учнів із народною іграшкою, поняттям про особливості декоративного образу тварин;

– розвивати уяву, фантазію, формувати естетичні почуття, смак;

– виховувати любов до народних іграшок, почуття національної гордості за свій народ, його культуру, мистецтво, здатність зберігати традиції.

Оснащення

– Матеріали та інструменти: пластилін (глина, солоне тісто), стеки, дощечка для ліплення, серветки для витирання рук.

– Зоровий ряд: фотографії різних народних іграшок (ляльки-мотанки, свищики-пташки, сирні та дерев’яні коники тощо).

– Літературний ряд: Я. Поразінська “Іграшка з ярмарку”.

Тип уроку: комбінований урок.

ХІД уроку

1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

¦ Які іграшки ви полюбляєте? Чому?

¦ Чи є серед них найулюбленіша іграшка?

¦ Чим вона відрізняється від решти іграшок?

3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Удома у кожного з вас є багато іграшок. Деякі з них найулюбленіші, а є й такі, якими ви навіть і не граєтеся. Чи не так?

А чи є у когось народна іграшка? Не Барбі та Кен, яких випускають іграшкові фабрики,

а іграшки, створені добрими, чуйними та вмілими руками народних майстрів. Може, є іграшки, що зробили для вас мама чи бабуся? Сьогодні ми поринемо у сиву давнину і спробуємо дізнатися, як і з чого створювали майстри іграшки для дітей.

4. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Зі стародавніх часів люди створювали різні іграшки і забавки для своїх дітей. Але іграшка завжди була не тільки предметом гри, а й оберегом для дитини.

В Україні діти любили гратися іграшками, виконаними з деревини, глини, сиру та тіста, а дівчаткам дуже подобались ляльки-мотанки. Чи знаєте ви, що це за іграшки? Це ляльки-обереги, які виготовляли з тканини (демонстрування наочності). Цікавим є те, що у таких ляльок не зображували обличчя. Це пов’язано з тим, що лялька в минулому виконувала роль обрядового, навіть магічного предмета. Така безлика лялька захищала дитину від злих духів.

Поряд із мотанками існували й інші іграшки-тваринки – пташки, баранці, коники (демонстрування наочності). їх виготовляли з соломи, деревини, глини. А в Західній Україні досі створюють сирні іграшки, які дуже нагадують коників (демонстрування наочності).

Але мало виготовити іграшку. Майстри декоративно-прикладного мистецтва обов’язково прикрашають свої творіння, щоб іграшка подобалася дітям. Придивіться уважно до фотографій з народними іграшками (демонстрування наочності).

¦ Чим прикрашені зображені на фотографіях народні іграшки?

Послухайте віршики та потішки про народні іграшки.

***

Півник, півник, свистунець!

В тебе гарний гребінець,

Хвостик розфарбований,

Весь ти розцяцькований.

ІГРАШКА З ЯРМАРКУ

Їде возик мальований,

Коників дві пари.

Двоє білих, третій – сивий,

А четвертий – карий.

Коліщата – рипу! рипу! –

Аж лящить у хаті,

І сидять у тім візочку

Зайчики вухаті.

Коли Ясек добре смикне

За віжки червоні,

Перший зайчик зводить лапку –

Поганяє коні.

Їде зайчик-побігайчик,

А із ним – зайчиха,

Поглядає на Ясека

І киває стиха.

(Я. Поразінська)

Фізкультхвилинка

(Руками імітувати вимішування тіста. На перші рядки дуже енергійно стискати та розтискати кулачки (одночасно і по черзі). Потім руками виконувати рухи, наче ліпимо пироги.)

Солоне тісто узяли у мами,

Його жужмили і м’яли,

Пирогів напечемо,

Зі сметаною з’їмо!

5. ІНСТРУКТАЖ

Учитель. Сьогодні ми виліпимо народну іграшку – веселого коника. Розгляньмо, з яких частин складатиметься наш коник. У коника є тулуб, голова, шия, чотири ноги та хвіст. Саме на таку кількість неоднакових шматків ми маємо поділити наш пластилін (глину, солоне тісто). А тепер подивіться уважно на те, яку форму має голова коника, які у нього вуха, яка сильна шия.

6. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ Ліплення народної іграшки – коника

7. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ

¦ Що ми сьогодні ліпили?

¦ Чим відрізняється народна іграшка від тих, що продаються у звичайних іграшкових магазинах?

¦ Чи сподобалося вам знайомство з народними іграшками?

8. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку, перегляд дитячих робіт, демонстрування кращих).

2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку: принести папір для малювання (альбоми), гуаш, пензлі.

3. Проголошення уроку завершеним.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...
ВЕСЕЛИЙ КОНИК