Види речень

РЕЧЕННЯ

& 8. Види речень

Мені наснився тихий сад

Василь Стус

58. 1. Розглянь малюнок і прочитай вірш.

 Види речень

В сивому тумані,

В сині димовій –

Яблука рум’яні,

Груші медові.

Вміє одаряти

Сотнями дарів

Осінь, щедра мати,

Всіх трудівників!

Максим Рильський

2. Скільки речень у вірші? Які це речення за метою висловлювання?

3. Постав запитання до кожного речення. Який розділовий знак треба ставити в кінці питального речення? Яке слово потрібно вимовляти з більшою силою

голосу?

4. Перебудуй перше речення в окличне і запиши. Як його слід прочитати?

5. Перебудуй друге речення в спонукальне з окличною інтонацією. Виразно прочитай це речення.

59. 1. Попрацюйте з таблицею. Доберіть і запишіть відсутні речення.

ВИДИ РЕЧЕНЬ

За метою висловлювання

За інтонацією

Неокличні

Окличні

Розповідні

(про щось розповідається або повідомляється)

Осінь вміє одаряти сотнями дарів.

Питальні

(про

щось запитується)

Чи вміє осінь одаряти сотнями дарів?!

Спонукальні

(висловлюється спонукання до дії: прохання, порада, застереження, заборона, заклик, наказ тощо)

2. З якою метою ми вживаємо розповідні речення? питальні речення? спонукальні речення?

3. Прочитайте парами неокличні та окличні речення. Які речення передають окличну інтонацію в усному та писемному мовленні?

4. Складіть за таблицею власні речення. Запишіть їх.

60. 1. Із складів утвори слова. Запиши. Яке серед цих слів є зайвим? Чому?

 Види речень

2. Спиши поетичні рядки.

Мені наснився тихий сад,

Роса, спориш на стежці.

Василь Стус

 Види речень

61. 1. Прочитай текст. Як ти розумієш вислів “викохав садок”?

Дядько Роман викохав садок. І в садку в нього справжні дива! На одній гілці яблуко сніжно-біле. А на сусідній – золотисте або зовсім червонощоке. Визирають яблука з-поміж листя, сміються до сонця, наливаються, спіють (За Олесем Гончарем).

2. Постав письмово декілька запитань до першого речення.

3. Визнач головні члени в останньому реченні. Скільки в ньому присудків? Яке враження створюється завдяки вживанню декількох дієслів-присудків? Перебудуй це речення в спонукальне і запиши. Склади до нього схему.

62. 1. Прочитай уривок з тексту.

ЯБЛУКО І СВІТАНОК

Малий Мишко часто приходив до свого дідуся Корнія. Пригощав дідусь онука смачними яблуками, грушами, медом.

Та Мишко не міг відірвати очей від великого білого яблука, що виросло аж на вершечку однієї яблуні.

– Дідусю, любий, дозволь мені зірвати он те яблуко!

– Ні, – відповів дідусь, – це яблуко належить тому, хто прийде в сад на світанку і попрацює годинку… (За Василем Сухомлинським).

2. Яким ти уявляєш дідуся Корнія? А Мишка?

3. Подумай, яке закінчення може мати цей твір.

4. Випиши з тексту одне розповідне і одне спонукальне речення. У спонукальному реченні підкресли звертання.




Види речень