ВІДМІНКОВІ ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ СЕРЕДНЬОГО РОДУ В ОДНИНІ

Мета: ознайомити учнів з особливостями відмінювання іменників середнього роду в однині; формувати вміння й навички доцільного використання у мовленні знань про правопис цих іменників; виховувати любов до рідного слова.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно усміхніться!

Пролунав уже дзвінок –

Починаємо урок.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 141, с. 65)

Фронтальна перевірка виконаного завдання.

2. Поетична хвилинка

В хату з магазину

Я

приніс торбину,

А торбина дуже свіжа,

Дам я мамі й татові,

І малому братові,

Дідові й бабусі,

І сестрі Катрусі.

– Визначте відмінок іменників чоловічого роду.

– Поясніть правопис закінчень у цих іменниках.

3. Каліграфічна хвилинка

Ми любим працю, любим мир, ми любимо Вітчизну.

– Яке це речення за метою висловлювання? за інтонацією?

– Поясніть розділові знаки в реченні.

– Визначте рід іменників.

– Доберіть синоніми до слова Вітчизна.

III.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ми розглянемо відмінювання іменників середнього роду в однині.

Спробуємо запам’ятати особливості правопису закінчень цих іменників, щоб завжди писати грамотно.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Спостереження над мовним матеріалом (вправа 142, с. 66)

За допомогою таблиці учні з’ясовують, які закінчення мають іменники середнього роду в однині.

2. Первинне закріплення

Відмінювання за допомогою таблиці іменників, поданих у вправі 142. Визначення закінчень.

3. Творча робота (вправа 144, с. 66)

– Утворення словосполучень з поданих слів.

– Визначення відмінка іменників.

4. Фізкультхвилинка

Щось стомилась наша спинка

І затерпли пальці.

Встанем, друзі, на хвилинку.

Скачем на скакалці.

Присідаєм і встаємо,

Пальцям працю ми даємо:

В кулачок і з кулачка,

Щоб була рука гнучка.

Трохи шию розім’яли

І за парти посідали.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота (вправа 143, с. 66)

2. Перевірка виконаної роботи

3. Усне відмінювання іменників дерево, сонце, намисто, серце

4. Письмо з коментуванням

– Спишіть, ставлячи іменники, подані у дужках, у давальному чи місцевому відмінку однини.

Дбалому (хом’як) зима не страшна.

Просо вітру боїться, а (дощ) кланяється.

Гарна дівчина, як калина (луг).

По (одяг) зустрічають, по (розум) проводжають.

– Поясніть зміст прислів’їв.

5. Гра “Я – тобі, ти – мені”

Учитель називає іменник, а учень ставить його в орудний відмінок однини. Учень, плащ, авіатор, водій, слюсар, лікар, край, директор.

6. Гра “Шифрувальники”. Робота в парах

– Розшифруйте анаграми. Яке слово “зайве”?

Итачянн – …

Ичвельт – …

Нозер – …

Тожи – …

Рилок – …

– Складіть речення з іменником середнього роду (за вибором).

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

– Що вчилися робити на уроці?

– Під час виконання яких завдань у вас виникли труднощі?

– Як училися їх долати?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 145 (с. 67).




ВІДМІНКОВІ ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ СЕРЕДНЬОГО РОДУ В ОДНИНІ