Відмінювання особових займенників 1

ЗАЙМЕННИК

Відмінювання особових займенників 1 – ї та 2-ї особи однини й множини

280. Прочитайте загадки, розкриваючи дужки в третій загадці.

1. Хоч не шию я ніколи, а голок маю доволі. 2. Усі ми в шапочках-брилях заховались під кущі, бо. як вийдемо на шлях, враз опинимось в борщі. 3. Люблять (я), поважають, та б’ють (я), коли грають.

 Відмінювання особових займенників 1

– Відгадайте перші дві загадки. Спишіть, підкресліть займенники. Визначте число й особу займенників. Поставте до них питання.

– Прочитайте третю загадку, розкриваючи

дужки. Як змінився особовий займенник я? Звірте з таблицею.

281. Розгляньте таблицю відмінювання.

Відмінок, питання

1-а особа

2-а особа

Однина

Множина

Однина

Множина

Н. В. хто?

Р. в. кого?

Д. в. кому?

3. в. кого?

Ор. в. ким?

М. в. (на) кому?

Я

Мене́

Мені́

Мене

Мно́ю

(на) мені́

Ми

Нас

Нам

Нас

Нами

(на)нас

Ти

Тебе́́

Тобі́

Тебе́

Тобо́ю

(на) тобі́

Ви

Вас

Вам

Вас

Вами

(на) вас

Зверніть увагу,

яких відмінкових форм набувають особові займенники 1-ї особи однини та множини. Звірте ваш висновок із поданим у рамці.

Займенники 1-ї особи я, ми при відмінюванні набувають форм:

Я – мене, мені, мною, на мені (в однині);

Ми – нас. нам, нами, на нас (у множині).

Зверніть увагу, яких відмінкових форм набувають особові займенники 2-ї особи в однині та множині. Звірте ваш висновок із поданим у рамці.

Займенники 2-ї особи ти, ви при відмінюванні набувають форм:

Ти – тебе, тобі, тобою, на тобі (в однині);

Ви – вас, вам, вами, на вас (у множині).

282. Прочитайте текст, розкриваючи дужки.

Легкий яскравокрилий метелик літав радісний і щасливий.

– Боже, який прекрасний світ! – пурхав він у повітрі. – Сонце світить для (я), поле зеленіє для (я), квіти цвітуть для (я). Це тому, що я з усіх створінь найкрасивіший.

 Відмінювання особових займенників 1

І він обережно, щоб не зім’яти своїх ніжних крилець, опустився на квітку.

– Добридень, – уклонилася йому бджола. – Ти по нектар*?

– Еге. А ти чого лізеш в цю красиву квітку?

– Хіба не знаєш? – підвела голову бджілка. – (Я) потрібно збирати мед.

– Я (ти) не питаю, що ти збираєш, – озвався метелик, – (я) цікавить, чого (ти) тут треба.

Бджола поглянула на нього здивовано (За Георгієм Караславовим).

– Випишіть із тексту спочатку змінені займенники 1-ї особи однини і множини, а потім 2-і особи однини і множини. Визначте відмінок.

283. Утворіть словосполучення із займенниками спочатку 1-ї особи однини та множини (я, ми), а тоді – 2-ї особи однини та множини (ти, ви) за зразком.

Підготувати (для кого?) … ; задоволений (ким?) … ; підійшли (до кого?) … ; зустріли (кого?) … ; розповів (про кого?) … ; розмовляла (з ким?) … ; передав (кому?)… .

Зразок:

Розмовляти (з ким?) – зі мною, з нами; з тобою, з вами.

284. Прочитайте текст, розкриваючи дужки.

– Не розумію, чого ти такий негречний, – сказала бджола. – Я нічого поганого (ти) не зробила.

– Забирайся! Ця квітка розцвіла для (я).

– Чому це для (ти)?

– Тому що я найкрасивіша істота у світі! – запишався метелик. – І це тільки для (я) мак розцвів. І сонце світить для (я), і поле зеленіє для (я), і всі квіти ростуть для (я)…

А поглянь на себе! Чи (ти) не сором лізти в таку красиву квітку?

– Ти гарний, згодна, – відповіла маленька бджілка, – але замість того, щоб робити щось корисне, ти породжуєш шкідливу й огидну гусінь (За Георгієм Караславовим).

– Випишіть змінені займенники зі словами, з якими вони пов’язані. Визначте особу, число й відмінок.




Відмінювання особових займенників 1