Відмінювання прикметників у множині. (Вправи 206-209)

Тема. Відмінювання прикметників у множині. (Вправи 206-209).

Мета. Ознайомити учнів з особливостями відмінювання прикметників у множині; виробляти навички правопису закінчень прикметників у називному відмінку множини; виховувати любов до живої природи, дбайливе ставлення до неї.

Обладнання: малюнки-розмальовки: чорнобривці (додаток 10), калина (додаток 11), соняшник (додаток 12), кольорові ілюстрації квітів: волошки, сокирки, безсмертника, медуниці, звіробою, материнки (до вправи 208).

Хід уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього

завдання.

Вправа “Крісло автора”.

Учні читають складені новорічні привітання своїм друзям і близьким, скориставшись словами і словосполученнями з довідки.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Інтерв’ю за темою “Прикметник”.

– З чого складається наше мовлення? (З речень.)

– З чого складаються речення? (Зі снів.)

– На скільки частин мови поділено всі слова української мови? (На 10 частин мови.)

– Яку частину мови ми зараз вивчаємо? (Прикметник.)

Яка частина мови називається прикметником?

– Яку роль відіграють прикметники у нашому мовленні? (Вживання прикметників робить наше мовлення багатшим, милозвучнішим, емоційно насиченим.)

– Як змінюються прикметники? (За числами, відмінками, а в однині – і за родами.)

IV. Повідомлення теми і завдань уроку.

Усі наші завдання сьогоднішнього уроку будуть спрямовані на відмінювання прикметників у множині.

V. Сприймання і усвідомлення учнями новою матеріалу.

1. Колективне виконання вправи 206.

А) Ознайомлення і виконання першого завдання вправи.

– Спишіть подані сполучення прикметників з іменниками у стовпчик, поставте їх у множині і запишіть через риску.

Державний прапор – державні прапори,

Мирна угода – мирні угоди,

Дружня зустріч – дружні зустрічі,

Складна задача – складні задачі,

Прикра помилка – прикрі помилки,

Погожий день – погожі дні.

– Виділіть закінчення прикметників у множині. Який висновок можна зробити про закінчення прикметників у називному відмінку множини?

Б) Опрацювання правила (с. 105), яке є логічним висновком виконаної вправи.

Висновок. Слід звернути увагу, що всі без винятку прикметники у називному відмінку множини мають закінчення – і, тому варто не забувати, що у вимові треба пом’якшувати кінцеві приголосні перед звуком [-і]. Це стосується всіх приголосних звуків (у тому числі шиплячих і губних).

2. Тренувальна вправа (усна) на закріплення вивченого правила.

Названий прикметник поставте у множині, доберіть відповідний за змістом іменник і назвіть утворене словосполучення.

Дорогий – дорогі діти.

Слабкий –

Хижий –

Мудріший –

Скупий –

Сухий –

Козачий –

Голубий –

Сміливий –

3. Вибіркове списування (за вправою 207).

А) Читання тексту вправи, визначення його головної думки.

Б) Рубрика “Слово про слово”.

Тенді? тні – тонкі, ніжні, приємні на вигляд (про рослин і людей). Граціозні – витончені, стрункі.

В) Самостійне вибіркове списування за завданням 2 вправи 207. Заохочувальний момент.

– Хто правильно, швидко й каліграфічно виконає завдання, той отримає малюнок-розмальовку квітки – символу української землі.

Наступний урок української мови ми зможемо розпочати з огляду експозиції ваших розмальовок. Якщо хтось у додатковій літературі знайде цікавинку про свою квітку, то отримає право виступу з повідомленням і заохочувальний бал.

Інформація. На планеті росте понад 200 видів калини. В Україні найпоширеніші 2 види – калина звичайна і цілолиста.

Г) Перевірка виконаного завдання (зачитування прикметників з пропущеними закінченнями).

Фізкультхвилинка.

4. Каліграфічна хвилинка.

К і сі ті ні хі ві

Підберіть і запишіть прикметники у множині, які закінчуватимуться буквосполученнями каліграфічної хвилинки.

Маленькі, косі, золоті, зелені, тихі, казкові і т. д.

– Які почуття виникають під час читання таких слів? (Радісні.)

– Такі ж веселі світлі почуття викликає і зміст наступної вправи.

VI. Осмислення, узагальнення і систематизація знань.

1. Самостійна робота (за вправою 208).

А) Словникова робота (розгляд кольорових ілюстрацій квітів, згаданих у вправі: волошка, сокирки, безсмертник, медуниця, звіробій, материнка).

Б) Письмове виконання вправи 208.

Можна запропонувати дівчаткам опрацювати перше речення, а хлопчикам – друге речення. Так буде опрацьована вся вправа.

В) Розбір прикметника за будовою.

 Відмінювання прикметників у множині. (Вправи 206 209)

Г) Перевірка виконання вправи.

2. Вправи для самостійної роботи (робочий зошит).

VII. Підсумок уроку.

Вправа “Продовж речення”.

– На сьогоднішньому уроці ми продовжили вивчати частину мови… (прикметник).

– Прикметники змінюються за… (числами, родами).

– Усі прикметники в називному відмінку множини мають… (закінчення – і).

– Наведіть приклади.

VIII. Повідомлення домашнього завдання з попереднім інструктажем.

С. 105 – правило, с. 106 – вправа 209.




Відмінювання прикметників у множині. (Вправи 206-209)