ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У МНОЖИНІ

РОЗДІЛ 4 СЛОВО ЗНАЧЕННЯ СЛОВА ЧАСТИНИ МОВИ

ПРИКМЕТНИК

& 31 ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У МНОЖИНІ

206. 1. Спиши подані сполучення прикметників з іменниками у стовпчик, постав їх у множині й запиши через риску. Познач закінчення прикметників.

Державний прапор, мирна угода, дружня зустріч, складна задача, прикра помилка, погожий день.

2. Який висновок можна зробити про закінчення прикметників у називному відмінку множини? Перевір за правилом, чи правильно виконано завдання.

Усі прикметники в називному відмінку множини мають

закінчення – і: дерев’яні, щирі, далекі. Кінцеві тверді приголосні основи перед закінченням – і змінюються на м’які.

Порівняй:

[залізний] – [залізн’і]

[хоробрий] – [хоробр’і]

[дужий] – [дуж’і]

207. 1. Прочитай текст. Яка його головна думка?

СИМВОЛИ УКРАЇНСЬКОЇ ЗЕМЛІ

Вам, мабуть, не раз доводилося дарувати квіти батькам, учителям, друзям. Ви, як завжди, підносили яскраві тюльпани, розкішні троянди, тендітні гвоздики або граціозні гладіолуси.

Чудов.. квіти!

Проте, коли поміж барвистих букетів трапляються загадков.. чорнобривці або трепетн.. гілочки червоної калини, цвіт соняшника, вони відразу приваблюють наше око. Це – квіти-символи нашої української землі. Про них складено багато пісень, віршів. На ці символи по-особливому реагують наші українськ.. душі, наші українськ.. серця (За Василем Скуратівським).

 ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У МНОЖИНІ

Дарина Никончук. Букет соняхів

Слово про слово

Тендіт́ні – тонкі, ніжні, приємні на вигляд (про рослини і людей).

Граціо́зні – витончені, стрункі.

2. Випиши з тексту словосполучення, уставляючи пропущені закінчення прикметників.

208. 1. Спиши речення. Прикметники, що в дужках, постав у формі множини.

1. Букет справді був прекрасний. Волошки, (дрібненька гостроноса) сокирки, (золотистий) безсмертники, жовто-зелена медуниця, гіллястий звіробій, материнка спліталися в одній дивовижній красі (Микола Олійник). 2. На дні повільно хмари (темно-синя) повзуть, немов (підводний) кораблі, а навкруги ні клаптика землі – одні лиш зорі, (строга і красива) (Василь Симоненко).

2. Розбери за будовою прикметник прекрасний, накресли його модель за зразком.

 ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У МНОЖИНІ

209.1. Придивись до маминих або бабусиних рук. Які вони? Чим зайняті кожного дня? Розкажи.

2. Напиши короткий твір на тему “Мамині (бабусині) руки”.

210. 1. Спиши речення, поставивши слова, що в дужках, у родовому або знахідному відмінку множини.

1. Під час (осінні канікули) ми їздили в гості до (львівські ровесники). 2. Ми пишаємося успіхами (юні футболісти). 3. Космос потребує (глибокі знання, люди грамотні, сильні, мужні). 4. Учні нашого класу готуються до (спортивні змагання).

2. Добери синоніми до слова мужні.

Футбо́л

Футболі́ст

211. 1. Спиши, уставляючи пропущені букви. Виділи закінчення прикметників і визнач їхній відмінок. Як ти розрізняєш форми прикметників, що збігаються в різних відмінках?

1. Земля тільки марить рясн.. садами, та видно вже людям широк., шляхи (Андрій М’ястківський). 2. Ночі, ночі на Вкраїні, ночі тих.., чарівн.. (Іван Манжура). 3. Пишається проти сонця гай, увесь у блискуч.. краплях, як у дорог.. намисті (Степан Васильченко).

2. Поясни, чому одні прикметники в родовому і місцевому відмінках множини мають закінчення -их, а інші – іх.

212. 1. Прочитай текст. Добери до нього заголовок, що розкривав би головну думку, яку буде висловлено в продовженні цього тексту.

Дмухнула Зима холодом, зірвала листя із золотих гаїв і лісів, розкидала його по сумних дорогах. Нема куди пташкам сховатися. Почали вони збиратися невеселими зграйками, гомінливо радитися перед далекою дорогою. Потім знялися і полетіли за високі гори, за сині моря, в далекі теплі краї… (За Костянтином Ушинським).

Правильно вимовляй і пиши:

По сумних дорогах.

По швидкоплинних річках.

По зелених лісах.

2. Усно продовж казку, розповідаючи про життя пташок на чужині та їхнє повернення додому. Не забувай уживати прикметники. У своїй розповіді розкажи про те:

Як живуть наші перелітні птахи на чужині?

Чи в’ють там собі гнізда?

Чи виводять пташенят?

Чи співають веселих пісень?

Про що вони мріють у чужих краях?

 ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У МНОЖИНІ

213. 1. Прочитай текст. Яка його головна думка? А яка мета?

ВІЧНОЗЕЛЕНА ГОСТЯ

У сиву давнину наші предки-слов’яни зустрічали Новий рік з квітучою вишнею. Незадовго до свята діжку, у якій росло деревце, уносили в хату. У теплі розвивалися бруньки, і дерево рясно вкривалося ніжним біло-рожевим цвітом.

Навколо новорічної вишні люди веселилися – водили хороводи, співали пісень. Квітуче деревце залишалося в хаті аж до весни. Потім його висаджували в теплу землю.

Тільки згодом квітучу біляву вишню замінила вічнозелена ялинка (Алла Коваль).

2. Підготуйся і перекажи текст письмово. Записавши, перевір, чи використано вжиті в ньому прикметники.

Правильно вимовляй і пиши:

Навколо

згодом

Незадовго

214. Попрацюйте разом! 1. Прочитайте українську народну засіванку.

З НОВИМ РОКОМ!

Сієм, сієм, посіваєм,

З Новим роком Вас вітаєм!

Сієм зерном ваговитим

Добрим людям працьовитим.

Не з сівалок, а з долоні –

По долівці, по ослоні,

Посіваєм в кожній хаті –

Будьте радісні й багаті.

Сієм густо перехресним –

На добробут людям чесним.

Промовляєм з кожним кроком:

З новим щастям, з Новим роком!

 ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У МНОЖИНІ

2. Зверніть увагу на прикметники. Яку роль відіграють вони в засіванці?

3. Які інші засіванки промовляють у вашім краї? Промовте їх перед класом.

215. 1. Прочитай прислів’я, загадки та прикмети про зиму. Поясни, як ти їх розумієш. Простеж за вживанням у них прикметників.

1. Яскраві зірки – на мороз. 2. Сивий віл випив води повен двір. 3. Прийшла до нас бабуся в білому кожусі, поля причепурила – пухнастим снігом вкрила. 4. Срібна зірка, біла-біла, на долоню теплу сіла. І як сіла – то й розтала – голуба водиця стала.

2. Дві останні загадки спиши. Після кожного прикметника в дужках познач скорочено його рід і відмінок.

3. До слова причепурила добери (усно) близькі за значенням дієслова.

Запитання і завдання для повторення

1. Яку частину мови називають прикметником?

2. Як змінюються прикметники?

3. Як визначити рід, число і відмінок прикметника в реченні?

4. Які закінчення мають прикметники в називному відмінку однини і множини?

5. Як розрізнити форми прикметників жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини? Що допомагає це зробити?

6. Добери сполучення іменників із прикметниками в місцевому відмінку множини. Уведи їх у речення.

7. Які закінчення мають прикметники жіночого роду в давальному і місцевому відмінках однини? Наведи приклади.




ВІДМІНЮВАННЯ ПРИКМЕТНИКІВ У МНОЖИНІ