Виражальна роль ритму, ритмічна вправа. Робота над піснею “Україно” Т. Петриненка. Слухання музики. М. Равель. “Болеро”

7 КЛАС

Тема 1. Образний зміст музики

Урок 6

Тема уроку. Виражальна роль ритму, ритмічна вправа. Робота над піснею “Україно” Т. Петриненка. Слухання музики. М. Равель. “Болеро”

Мета уроку: закріпити знання учнів про музичний ритм та його значення у мелодії; розвивати у дітей музично-ритмічний слух та вокальні навички; виховувати інтерес до музики.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: нотний текст пісні, фортепіано, магнітофон, портрет М. Равеля.

Хід уроку

I. Організація класу до уроку.

1. Музичне

вітання.

2. Оголошення теми уроку.

II. Розспівування.

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Діти, поняття “ритм” вам відоме давно. Ви знаєте, що ритм є головним компонентом для створення мелодії. У сукупності з метром та темпом ритм визначає рух, організованість і характер музичного твору. Велике значення для ритму має крапка біля ноти, яка утворює пунктирний ритм. Подивіться на таку вправу і охарактеризуйте її.

 Виражальна роль ритму, ритмічна вправа. Робота над піснею Україно Т. Петриненка. Слухання музики. М. Равель. Болеро

– Давайте проплескаємо ритм цієї

вправи, витримуючи четвертну з крапкою.

(Діти проплескують ритм).

– А зараз запишемо ритмічний диктант. Я про плескаю ритмічний рисунок, а ви, визначивши розмір і тривалості нот, запишете в зошити.

 Виражальна роль ритму, ритмічна вправа. Робота над піснею Україно Т. Петриненка. Слухання музики. М. Равель. Болеро

IV. Робота над піснею “Україно”.

Працюю над характером виконання пісні, чистотою інтонування, динамікою, ритмом. Бажаючих опитую на оцінку.

V. Слухання музики.

1. Розповідь.

Зараз ми з вами ознайомимось ще з одним музичним образом. Це танець “Болеро”. Але щоби зрозуміти музику М. Равепя, звернення його до жанру симфонічної музики, потрібно знати про вплив середовища, в якому жив і творив цей французький композитор.

Моріс Равель увійшов в історію західноєвропейської музики як продовжувач традицій Клода Дебюссі, представника музичного імпресіонізму, який вплинув на музику у сфері засобів виразності. Значення мелодії слабшає, зростає роль гармонійної мови й оркестрового стилю.

М. Равель народився у 1875 році в містечку Сибур, недалеко від іспанського кордону. Від матері Равель успадкував любов до іспанської музики, що знайшло вираження у творах “Хабанера”, “Болеро”, “Іспанська рапсодія”. “Болеро” виявився своєрідним підсумком усього творчого шляху композитора. Твір було створено на замовлення Іди Рубінштейн, відомої танцівниці. Однак “Болеро” – не просто іспанський танець, а розгорнутий, симфонічний твір, в якому втілена стихія чіткого руху, невпинного наростання. За композиційною структурою твір побудований на незмінності трьох головних компонентів – ритму, мелодії і темпу. Змінюється лише динаміка і темброва палітра.

Ваше завдання – визначити на слух тембри інструментів.

2. Слухання твору.

3. Характеристика прослуханого.

– Чи визначили ви, що у творі головне? Скільки тем ви чуєте? (Дві)

– Що нагадує початок “Болеро”?.

“Болеро” починається ледь чутним дробом малого барабана, що зображає традиції народного музикування: плескання в долоні, клацання кал притупування підборів, а потім з’являється мелодія.

– Що характерне для ритму твору?

Ритмічний малюнок не змінюється до кінця твору, а мелодії йдуть без змін одна за одною, повторюючись двічі.

4. Повторне слухання.

VI. Підсумок уроку.




Виражальна роль ритму, ритмічна вправа. Робота над піснею “Україно” Т. Петриненка. Слухання музики. М. Равель. “Болеро”