ВИТИНАНКА. ЗГИНАННЯ ТА ВИРІЗУВАННЯ ПАПЕРУ. “ГОЛУБ-ЯНГОЛ”

Урок 10. ВИТИНАНКА. ЗГИНАННЯ ТА ВИРІЗУВАННЯ ПАПЕРУ. “ГОЛУБ-ЯНГОЛ”

Мета: продовжити ознайомлення учнів з різними видами витинанок; удосконалювати навички роботи в техніці витинанки; виховувати акуратність, наполегливість, сумлінне ставлення до праці, дисциплінованість.

Обладнання: зразки виробів, кольоровий картон, білий папір, ножиці, лінійка, клей, простий олівець, різні види витинанок, мультимедійна дошка.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

1. Привітання

Пролунав уже дзвінок.

Починається урок.

В країну

казок потрапимо з вами,

Пофантазуємо та попрацюємо руками.

2. Перевірка готовності до уроку

3. Упорядкування робочих місць

II. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Повідомлення теми та мети уроку

Учитель. Сьогодні ми продовжимо працювати в техніці витинанки, виготовимо “Голуба-янгола”.

2. Розповідь учителя

– Витинанки (від українського слова “витинати”, тобто “вирізувати”, “вивертати”) – це вид давньослов’янського, зокрема українського народного декоративного мистецтва. Містить сюжетні та орнаментальні прикраси житла – ажурні, силуетні

тощо. Витинанки виготовляють з допомогою ножиць (маленьких, а іноді дуже великих – для стрижки вовни овець), спеціальних дрібних пристосувань майстрів, що передаються з покоління в покоління, а також ножа, сокирки, інших знарядь. Матеріалом для витинанок є папір (білий або кольоровий). Деякі люди вважають, що витинанками можуть бути вироби з дерева або із рослинних заготовок.

Витинанки розподіляють на декілька видів: фігурки – силуетні витинанки, витяті за контуром, існують кількох композиційних типів – пташки, вершники, ляльки та ін.; дерева – сюжетно-декоративні витинанки, будуються відносно вертикальної осі: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон і т. ін.

– Що таке сюжетна витинанка?

Цікаво знати!

Перші витинанки з’явилися у VII-XII століттях у Китаї, на батьківщині паперу. Напередодні свята весни китайські жінки наклеювали на вікна традиційні паперові узори, сюжети у вигляді драконів, квітів, різних символів. У Західній Європі витинанки були подібними до графічних зображень; це були аплікації на одному цілому аркуші паперу. Слов’янські народи використовували витинанку здебільшого як декоративний елемент у народних традиційних орнаментах. Зустрічаються витинанки в артефактах кочових народів Алтаю, на півночі Європи, на Балканах та у слов’ян.

В Україні попередниками цього виду мистецтва були витинанки зі шкіри, тканини. Відомий усім кептар і донині, крім рясної вишивки, щедро обшивають різними вирізаними зі шкіри деталями. На Полтавщині до середини XX століття верхній жіночий одяг – спідницю – декорували аплікаціями з оксамиту або іншої тканини. Часто це були зображення дерева життя, симетричних стилізованих галузок, декоративних елементів. Перші паперові витинанки з’являються в Україні у XVII-XVIII століттях. Це були підкладки для печаток, так звані “кустодії”. Коли в середині XIX століття папір став досить дешевим, прикраса-витинанка надовго ввійшла у побут міщан та селян. Її можна було побачити у хатах на вікнах, стінах, сволоках, на печі. Іноді вона замінювала собою настінні малюнки. Витинанка стала популярною прикрасою українського житла.

Незважаючи на подібність витинанки різних місцевостей мають самобутні риси, притаманні лише цьому певному регіону. Так, витинанки західних областей розмиті та дрібно орнаментовані, як і писанки та рушники. Подільські витинанки продовжують традиції народних килимів, гончарних розписів, вишивок. Витинанки Дніпропетровщини перегукуються з петриківським розписом та в кожній паперовій прикрасі – обличчя окремого майстра як творчої особистості.

На свята українці виготовляли особливі витинанки: у вигляді сніжинок-зі – рочок, хреста, барвінку чи постатей ангелів. Витинанка-хрест була оберегом, її чіпляли на сволок, де висіла дитяча колиска. Особливо поширеним в українській хаті було оздоблення божників та мисників. У вигляді серветок з ажурно вирізаними краями вони прикрашали полиці буфетів та тумбочок, служили замість фіранок на вікнах навіть у містах у важкі для держави часи, особливо після війни. Па простінках між вікнами в українській хаті висіли витинанки із зображенням “дерева життя”. На гіллі цих дерев часто розміщували птахів, унизу біля дерева можна було побачити людські постаті чи силуети звірів. Це символ родини, роду, що є типовим для всіх регіонів України.

– До сюжетних належать витинанки за мотивами народних пісень, легенд або навіяні музикою та поезією.

– Кого ми сьогодні складатимемо?

ПІСНЯ ПРО ГОЛУБА

Білий Голуб вість приніс:

– Буде радість після сліз.

Буде щастя після бід,

А від смутку зникне й слід.

Буде всім голодним хліб

І достаток на землі.

Н. Спіріна

3. Демонстрування та аналіз зразка

1) Інструктаж учителя.

Мультимедійна презентація

– Розгляньте зразки на дошці.

Робота за підручником (с. 29-30)

– Виготовлятимемо композицію у такій послідовності.

1. Зігніть аркуш блакитного паперу навпіл.

2. Покладіть на аркуш шаблон голуба та обведіть його.

3. Виріжте малюнок.

4. Дві деталі птаха з’єднайте між собою краплею клею.

5. Крила розгорніть.

6. Щоб перетворити голуба на янгола, зігніть дві частини хвоста в напрямі до грудей голуба та утворіть з них ручки.

7. Зігніть фігурку у різні сторони від тулуба голуба.

8. На голові янгола домалюйте обличчя та волосся.

9. До рук янголу додайте дзвіночок, квіточку або сердечко.

2) Повторення правил безпеки під час роботи.

Правила користування ножицями

1. Користуйтеся ножицями із заокругленими кінцями.

2. Зберігайте ножиці у спеціально відведеному для цього місці.

3. Не працюйте притупленими ножицями або ножицями з послабленим шарнірним з’єднанням.

4. Не тримайте ножиці лезом угору.

5. Не користуйтеся ножицями під час ходьби класом.

6. Не заважайте товаришам, коли вони працюють.

7. Передавайте ножиці товаришам кільцями вперед.

8. Під час різання тримайте матеріал таким чином, щоб лезами ножиць не поранити руку.

Правила роботи з папером

1. Розкладіть зручно всі матеріали та інструменти на робочому місці.

2. Якщо працюєте за малюнками, розмістіть їх перед очима.

3. Перш ніж прогладити лінію згину, переконайтеся, що куточки і краї паперу збігаються один з одним.

4. Спочатку натисніть пальцями на середині лінії згину, а потім розгладжуйте її від середини до країв.

5. Готові паперові фігурки зберігайте у спеціальній папці або коробочці.

III. ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ

IV. ВИСТАВКА ТА ОЦІНЮВАННЯ РОБІТ УЧНІВ

– Які чудові витинанки ви сьогодні зробили! Усі дуже постаралися. Що нам залишилося зробити? Подаруйте ці чудові композиції своїм рідним.

Учитель разом з учнями оцінює роботи.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

– Чи сподобався вам урок?

– Кого ми виготовляли? Яку техніку використовували?


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ВИТИНАНКА. ЗГИНАННЯ ТА ВИРІЗУВАННЯ ПАПЕРУ. “ГОЛУБ-ЯНГОЛ” - Плани-конспекти уроків по праці


ВИТИНАНКА. ЗГИНАННЯ ТА ВИРІЗУВАННЯ ПАПЕРУ. “ГОЛУБ-ЯНГОЛ”