ПОВТОРЕННЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО
& 3. Вивчені частини мови та їх правопис
18
Розгляньте малюнок. Складіть твір (усно) “Іменник як частина мови* за допомогою опорних слів-понять.
19
1. Прочитайте текст. Випишіть десять іменників (на вибір), поста вивши їх у родовому й орудному відмінках. Поясніть відомі вам орфограми.
Українцям властива доброта, здатність співчувати, підтримувати з усіма добрі стосунки, довіряти людям. Якщо в приміщенні безлад, вони почуваються некомфортно. Не можна
Водночас в характері українців є й непривабливі риси: часом їм не вистачає сили волі, емоції переважають над розумом. Заздрісність, необов’язковість, поверховість також не належать до позитивних рис характеру.
2. Запишіть власні міркування про український характер (п’ять-шість речень).
20
Запишіть назви історичних пам’яток вашої місцевості. Поясніть правопис цих власних назв. Розкажіть, що вам про них відомо.
– Мамо, я, мабуть, до школи сьогодні
– Чому?
– Петренко знову буде штовхатися, Куліш – бешкетувати, Сидорюк смикатиме дівчат за коси…
– Ні, донечко, іти потрібно: по-перше, ти в мене смілива дівчинка, а по-друге, ти ж усе-таки директор школи!
21
Випишіть з орфографічного словника по десять іменників чоловічого роду II відміни, що в родовому відмінку мають закінчення – а (-я) і – у(-ю).
22
1. Прочитайте текст. Поясніть, яку роль у ньому відіграють прикметники.
Андрій одягнув Даринку, і за півгодини вони всі вже сиділи в Ліди на кухні за столом, накритим святковою темно-червоною скатертиною з білим мереживом. Даринку посадили посередині на окремий стілець, підмостивши диванну подушку. Ліда виставила на стіл, здається, все, що мала в домі. Крім юшки з грибами, вареної картоплі, тушкованої капусти, подала ще квашені огірки з помідорами, салат з маринованих опеньків і, звичайно, смачні-пресмачні пампушки. Чотирирічна Даринка доволі вправно орудувала ложкою. Андрій нахвалював страви й просив добавки. Ліда клопоталася своїми несподіваними гостями, поглядала то на маленьку кучеряву дівчинку, то на її тата… (За М. Савкою).
2. Поясніть написання виділених слів. Доберіть і запишіть власні приклади до розглянутих орфограм.
23
Об’єднайтесь у три групи. Перша група складає твір “Прикметник як частина мови”. Друга – готує повідомлення про числівник. Третя – розкриває тему “Спільне у відмінюванні прикметників і порядкових числівників”. Використайте подані схеми.
24
Утворіть (де можливо) і запишіть ступені порівняння (просту й складену форму) від поданих прикметників.
Сумний, чудовий, вузький, кульгавий, широкий, лисий.
25
Спишіть текст, знімаючи риску і вставляючи пропущені букви. Утворіть від виділених іменників прикметники із суфіксами – ськ – або – н-.
Батько сидів з в..слом на кормі – в..селий і дужий. Він почувався спасителем потопаючих, героєм/мореплавателем, Васко/да/Гамою. І хоч життя послало йому калю..у замість ок..ану, душа в нього була океанс..ка.
Багато бачив я гарних людей, ну такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темно/волоса, велика і великі розумні сірі очі, тільки в очах чомусь завжди було повно смутку. Весь у полоні в сумного, і весь у той же час з якою/сь внутрішньою високою культурою думок і почу..тів.
Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий. Тіло біле, без єдиної точ..чки, волос..я блискуче, хв..лястє, руки ш..рокі, щедрі (За О. Довженком).
Мудре слово
– Я єсть народ, якого правди сила ніким звойована ще не була. Яка біда мене, яка чума косила! – а сила знову розцвіла (П. Тичина).
– Життя не має ціни, а воля дорожча за життя (Народна творчість).
– Людина відчуває свій обов’язок лише тоді, коли вона вільна (А. Бергсон).
У назвах десятків при відмінюванні числівників змінюється лише друга частина слова (шістдесяти, шістдесятьом).
– Числівники сорок, дев’яносто, сто в непрямих відмінках, крім знахідного, мають закінчення – а (сорока, ста).
– У числівниках – назвах сотень (двісті – дев’ятсот) при відмінюванні змінюються обидві частини слова (двомстам, трьомастами ).
– Числівники нуль, тисяча, мільйон, мільярд відмінюються як іменники.
– У складених порядкових числівниках відмінюється тільки останнє слово (сорок п’ятий, сто сорок п’ятого).
26
Провідміняйте числівник тисяча дев’ятсот дев’яносто один. Яке значення в історії України має рік, позначений цим числівником?
27
1. Розгляньте веселі цифри, які створив художник А. Костенко. Складіть і запишіть кілька жартівливих висловлювань (п’ять-шість) з простими, складними й складеними числівниками.
2. Підкресліть у записаних реченнях числівники, які в непрямих відмінках мають паралельні форми.
? Дайте відповіді на запитання, користуючись схемою.
1. Що таке займенник?
2. З якими частинами мови співвідносні займенники?
3. Займенники якого розряду утворюються за допомогою часток будь-, – небудь, казна-, хтозна-, аби-, де-, – сь?
28
Спишіть вірш Л. Костенко. Визначте синтаксичну роль займенників.
Страшні слова, коли вони мовчать,
Коли вони зненацька причаїлись,
Коли не знаєш, з чого їх почать,
Бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучився, болів,
Із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди і мільярди слів,
А ти їх маєш вимовити вперше!
Все повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія – це завжди неповторність,
Якийсь безсмертний дотик до душі.
29
Складіть і запишіть дев’ять речень із займенниками різних розрядів.
Правопис займенників
Разом | Окремо | Через дефіс |
Із частками ні-, аби-, де-, – сь: Ніхто, ніякий, абищо, абискільки, дечий, декотрий, хтось, щось. | Якщо між часткою і займенником уживається прийменник: аби в якому, будь з яким, будь за ким, де в кого, Ні до кого, ні з чим. | Із частками будь-, – небудь, казна-, хтозна-: Будь-хто, будь-що, який-небудь, чий-небудь, казна-скільки, казна-що, хтозна-який, хтозна-чий. |
30
Запишіть займенники в родовому й орудному відмінках однини без прийменників і з прийменниками до, з за зразком. Поясніть правопис.
Я, вона, той, нічий, дехто, будь-який, казна-хто.
Зразок
Н. в. | Р. в. | Ор. в. |
Він | Його, до нього | Ним, з ним |
Ніхто | Нікого, ні до кого | Ніким, ні з ким |
Учитель сказав учневі:
– Чому ти спізнився на урок?
– Пізно вийшов з дому…
– А раніше не міг вийти?
– Уже пізно було раніше виходити…
31
Запишіть займенники, розкриваючи дужки.
Де (в) чому, де (з) ким, з (де) ким, до (де) кого, від (аби) кого, аби (від) кого, аби (з) ким, з (аби) ким, ні (на) якій, на (ні) якій, на (хтозна) що, хтозна (на) що, де (сь).
Правопис не з іменниками, прикметниками, числівниками, займенниками
Разом | Окремо |
1. Іменники або прикметники, які без не не вживаються: немовля, несподіванка; негайний, непохитний. | 1. Якщо в реченні протиставляється, відкидається щось, то не з іменниками й прикметниками пишеться окремо: не друг, а ворог; не щастя, а горе; завдання не легке, а важке; Ні, дорога не близька. |
2. Якщо з не утворюються іменники або прикметники з новим значенням (для перевірки написання до них можна дібрати синонім без не). Безпека – небезпека (загроза); Правда – неправда (брехня); Гарний – негарний (поганий); Добрий – недобрий (злий). 3. Якщо іменники чи прикметники мають значення неповної якості І не входить до складу префікса недо-: недостача, недотепа недочутий, недоторканий. 4. У займенниках неабихто, нейбиякий, неабищо. | 2. Якщо прикметник із не виступає в ролі присудка і є запереченням: Робота не важка. Димки не нові. 3. 3 числівниками і займенниками: Не п’ять, не перший, не ми, не наш. |
32
Спишіть речення, розкриваючи дужки і вставляючи пропущені букви.
1. Іван Нечуй-Левицький – майстерний оповідач, з (не)в..ликою дозою гумору. 2. Із Франковими творами ввійшов у по..тичний словник укра..нс..кої мови вислів “важкий молот кам..нярський”. 3. У поезі.. Лесі Укра..нки слово пов..язуєт..ся (не)тільки з добром і світлом. Слово може ранити серце, сіяти зн..віру, полонити, і тоді воно викл..кає в людській душі зовсім інші почу..я. 4. Григір Тютюнник (пр..)діляє значну увагу характ..ристиці манери говорити, як у новелі “Сміхота”: “Говорив Пиляй (не)дуже пр..вітно, одначе й (не)похмуро, а так, як звик говорити з усіма, – хай(то) начальство буде, родич, товари.. , а чи так собі людина”. 5. Тільки укра..нс..ка мовна свідомість могла (під)казати Ліні Костенко звукову подібність дієслова “полив” і пр..кметника “полив..яний”: “Дощ полив, і день такий полив..яний. Все бл..щить, і люди як нові…” (За Є. Єрмоленко).
33
1. Об’єднайтесь у дві групи. Перша група має скласти список десяти іменників – назв предметів, які оточують учнів у класі (на шкільному подвір’ї, в актовому залі тощо). Друга група має скласти список десяти прикметників (на власний розсуд).
2. Утворіть словосполучення, об’єднавши списки іменників і прикметників так, щоб перший за списком іменник сполучався з першим за списком прикметником.
3. Усміхніться. Мабуть, деякі словосполучення викликали у вас таку реакцію.
34
1. Прочитайте текст. Спишіть його, розставляючи пропущені розділові знаки.
Тепер як ніколи ми мусимо змагатися за спільноту в нації і за братерство в народі. Але йдучи за тими гаслами ми маємо дбати щоб вони були не лише “міддю бряцаючою” а найглибшою правдою для якої варто жити і вмирати (За О. Телігою).
2. Запишіть іменники – назви національностей, представники яких проживають на території України.
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ
35
Виберіть правильну відповідь.
1. Словосполучення відповідають нормі в рядку
А дві гривні, твори Марка Вовчка
Б два гривня, твори Марко Вовчок
2. Усі іменники пишуться з великої букви в рядку
А (А, а)кадемія, (Л, л)ісовик, (Г, г)оверла
Б (К, к)рим, (Б, б)ровари, (Д, д)окія
В (М, м)авка, (Б, б)уковина, (Т, т)ворчість
Г (Д, д)онбас, (В, в)ірменія, (С, с)учасність
3. Усі іменники II відміни в родовому відмінку однини мають закінчення – а, – я в рядку
А квітень, займенник, ліс
Б вівторок, суфікс, байрак
В метр, ключ, процент
Г Чигирин, підручник, захист
4. Усі прикметники пишуться з великої букви в рядку
А (С, с)ергіїв, (М, м)иколин, (Н, н)астин
Б (Т, т)ітчин, (Б, б)ратів, (С, с)естрин
В (3, з)аячий, (О, о)вечий, (С, с)офіїн
Г (Б, б)атьківське, (Ш, ш)евченкове, (Л, л)ебедине
5. Усі прикметники пишуться разом у рядку
А тепло/обмінний, народно/поетичий, жовто/гарячий
Б двадцяти/літній, віце/президентський, південно/західний
В гірко/солодкий, темно/синій, хлібо/булочний
Г каро/окий, високо/авторитетний, хіміко/біологічний
6. Прикметник з не пишеться окремо в реченні
А Повітря сіре ще не/гарячий промінь лоскотав.
Б У лісі трапляються іноді не/глибокі рівчаки.
В Пам ‘ять уперто малювала не/давню пригоду.
Г Живи своїм розумом, а не/чужим.
7. Правильну форму числівника двісті шістдесят вісім у давальному відмінку подано в рядку
А на двохстах шістдесяти (шістдесятьох) восьми (вісьмох)
Б двохсот шістдесяти (шістдесятьох) восьми (вісьмох)
В двомстам шестидесяти (шестидесятьом) восьми (восьмом)
Г двомстам шістдесяти (шістдесятьом) восьми (вісьмом)
8. Числівник тисяча відмінюється як
А іменник твердої групи II відміни
Б іменник мішаної групи І відміни
В прикметник твердої групи
Г прикметник м’якої групи
9. У складених порядкових числівниках
А відмінюються всі слова
Б відмінюється перше й останнє слово
В жодна складова частина не відмінюється
Г відмінюється тільки останнє слово
10. Усі займенники написані правильно в рядку
А будь-хто, хтозна до кого, хтозна-до-якої
Б казна-чим, ні від кого, деякі
В абиякий, нічий, хто-сь
Г будь з ким, аби в кого, нідочого
11. Частка ні в заперечних займенниках пишеться
А завжди разом
Б разом або окремо (якщо між ні та займенником є прийменник)
В завжди окремо
Г завжди через дефіс
12. У непрямих відмінках із прийменниками на початку слова з’являється н в
А особових займенниках
Б питальних займенниках
В відносних займенниках
Г означальних займенниках
36
Напишіть міні-твір (вісім-десять речень) за поданою репродукцією картини, використовуючи іменники І та II відмін, якісні та присвійні прикметники, кількісні числівники, особові займенники.
Л. Мітченко. Осінь у Лаврі. XX cт.