Внесок кожної людини у справу збереження природних багатств

Мета. Розглянути наслідки забруднення довкілля для життя і здоров’я людини. Розвивати вміння учнів визначати способи збереження природного середовища, виховувати бережливе ставлення до природніх багатств.

Обладнання. Картки для роботи в групах, ілюстрації з теми.

Зміст уроку

I. Організація класу.

II. Перевірка домашнього завдання.

– Чому необхідно бережно ставитись до довкілля?

– Які держави працюють у питаннях охорони навколишнього середовища?

– Які міжнародні організації з охорони природи вам відомі?

Розкажіть, як можна охороняти природу в нашій місцевості.

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Актуалізація опорних знань.

– Створіть асоціативний кущ “Що дає людині природа”.

2. Оголошення теми і мети уроку.

– Сьогодні ми поговоримо про те, який вклад у збереження природніх багатств може зробити кожен з нас.

3. Розповідь учителя з елементами бесіди.

– Який негативний вплив на природу має діяльність людей?

– Щодня автомобілі викидають у повітря 800 тис. т оксиду вуглецю, 1 тис. т свинцю. Більшість складників викидів автотранспорту отруйні для людини. Відбувається

забруднення стічними водами з промислових і комунальних підприємств великих і малих річок, озер, прибережних морських вод. Щороку в ріки, озера, моря скидається до 6 кубометрів забрудненої води, а це – шкідливі речовини. Є на землі українській криниці, стежки до яких поросли бур’янами, замулюються джерела, ніхто не бере з них воду. Обходить їх стороною і людина, і тварина.

26 квітня 1986 р. сталося лихо – аварія на Чорнобильській атомній станції. Радіація омертвила землю, ліс, воду, створивши територію, що отримала сумну й тривожну назву – Чорнобильська зона. Люди змушені були залишити свої домівки й усе, що в них було, та переїхати жити в інші місця.

Ліси зникають з величезною швидкістю. Щороку вони горять в Європі, Азії, Африці. Тайфуни і повені знищують поля, сади, ліси та їх мешканців. Понад 6 млн га врожайних земель, пасовищ, гірських луків щорічно у світі перетворюються на пустелі. Майже 11 млн га вологих тропічних лісів, надзвичайно важливих для життя планети, щорічно вирубується та випалюється.

В атмосферу щорічно викидається понад 120 млн т вугільного пилу, близько 300 млн т промислового та побутового аерозолю (викиди автомобілів, літаків, телевізорів, заводів). У разі спалювання 1 т вугілля витрачається річна норма кисню для дихання десяти осіб. Щорічно на Землі спалюється 8,5 млрд т умовного палива. За 150-160 років кількість вільного кисню може стати критичною для людини.

Хмари несуть кислотні дощі, пилові бурі, а наслідки Чорнобильської катастрофи не знають державних кордонів.

– Як нам захистити природу?

– Кожен з нас може реально сприяти порятунку природи. Якщо кожен з нас кожного року буде висаджувати одне дерево, це буде вагомий вклад у збереження довкілля. Активне використання міськими жителями велосипеда сприяє зменшенню забруднення повітря вихлопними газами. Вимкніть світло, телевізор й інші електроприлади, перш ніж вийти з дому. Не залишайте комп’ютер та інші прилади ввімкнутими, якщо ви їх не використовуєте. Це є

Надійним способом заощадити електроенергію. Однією з найважливіших складових довкілля є вода. Запобігання втрат води є одним з наших обов’язків. Не можна забруднювати водойми під час відпочинку на природі.

– Кожен з нас може зробити крок у напрямку збереження довкілля!

4. Робота з підручником.

Опрацювання статті (с. 158-160).

– Чому людина забруднює довкілля?

– До яких наслідків це може призвести?

Як кожен з нас може допомогти у справі збереження природи?

– Прочитайте, що таке утилізація. Для чого її проводять?

5. Робота з pdf-файлом.

6. Фізкультхвилинка.

IV. Закріплення вивченого.

1. Гра “Вчимося любити природу”.

Учитель промовляє фразу, а учні мають сказати, любить або не любить людина природу, аргументуючи свою думку.

– Дівчинка вийшла з лісу з букетом конвалій.

– Жінка саджає біля будинку дерева.

– Чоловік кинув недопалок па землю.

– Директор заводу поставив очисні фільтри на труби.

– Водій миє машину на березі ріки.

– Дівчинка кинула обгортку від морозива в сміттєвий кошик.

– Діти вішають на дерева шпаківні.

– Після відпочинку в лісі туристи зібрали і закопали сміття.

– Хлопчик б’є пляшки.

2. Робота в зошиті.

3. Опрацювання казки “Час додому” (с. 161-162).

– Як пізнайки турбувались про збереження природніх багатств на острові?

– Чого можна в них навчитись?

– Які обов’язки були в дракона?

– Поміркуйте, як змінилось би життя острова Пізнань, якби на ньому поселились не пізнайки, а жадібні і некультурні мешканці.

– Які заходи по збереженню довкілля ви б запропонували пізнайкам?

V. Підсумок уроку.

VI. Домашнє завдання.

Підручник, с. 163.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


Внесок кожної людини у справу збереження природних багатств - Плани-конспекти уроків по соціології


Внесок кожної людини у справу збереження природних багатств