СВІТ НЕЖИВОЇ ПРИРОДИ
Урок 18
Тема. Вода та її властивості. Демонстрація властивостей води (безбарвна, прозора, набуває форми посудини, тече)
Мета: дати учням уявлення про основні властивості води: прозора, рідка, без кольору, без запаху, розчиняє деякі речовини; розвивати активне пізнавальне ставлення до природи, дослідницький підхід до пізнання властивостей води; сприяти створенню теоретичної бази для інтелектуального розвитку молодших школярів.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
>> Вправа “Погода”
–
– Як змінилася погода за цей тиждень?
II. Повідомлення теми і мети уроку
>> Робота над загадкою
Буває хмаркою вона,
Пушинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка й тверда –
Звичайна, підкажіть… (вода).
– Сьогодні ми дослідимо властивості води.
III. Вивчення нового матеріалу
>> Демонстрація властивостей води
– Проведемо дослід. Візьміть склянку з водою. Насипте сіль і розмішайте її. Що відбувається з кристалами солі? (Вони зменшуються і незабаром зовсім зникнуть.)
–
– Проведемо аналогічний дослід із цукром. Що сталося? (Цукор теж розчинився у воді.)
– Наступний дослід проведемо з річковим піском. Візьмемо склянку з водою і додамо річковий пісок. Що сталося? (Піщинки падають на дно склянки і лежать там, не змінюючись.)
– Запишіть результати ваших спостережень у зошит.
Висновок. Цукровий пісок розчиняється у воді. Сіль розчиняється у воді. Річковий пісок не розчиняється у воді.
– Скуштуйте воду. (Вона не має смаку.) Увага! Якщо ви сумніваєтеся у чистоті джерела, пити з нього воду заборонено!
– Як очистити воду від нерозчинних речовин? (За допомогою фільтру)
– Що таке фільтрування? (Очищення води від нерозчинних домішок.)
– Чому джерельна вода чиста? (Вона проходить крізь товстий шар піску, очищується.)
– Чим вода відрізняється від шматка дерева або каменя? їх можна взяти до рук, кинути на підлогу? (Вода рідка, її не можна взяти до рук.)
– Що станеться, якщо ви візьмете воду до рук? (Вона витікатиме.)
– Чи має вода певну форму? (Не має)
– Чи можна її покласти на стіл? Що станеться?
– Наллємо воду в склянку. Якої форми вона набула? (Форми склянки)
– Наллємо воду в глек. Якої форми вона набула? (Форми глека)
– Що таке вода? (Рідина)
Висновок. Вода – рідина, не має своєї форми, а набуває форми посудини, у якій міститься. Рідина легко змінює свою форму, розтікається.
– Які рідини вам відомі? (Вода, молоко, сік, бензин)
– Чим рідина відрізняється від твердих тіл? (Не має форми, розтікається.)
– Погляньте на акваріум із рибками. Що можна сказати про воду? Що ви там бачите?
– Як довести, що вода прозора? Проведемо дослід. На столі – дві склянки. В одну наливаємо воду, в іншу – молоко. В обидві опускаємо ложки. Що ви бачите? Що можна сказати про воду і про молоко? (Молоко – біле, а вода – прозора.)
– Ви були на річці або озері? Спостерігали за мешканцями водойм? Чи завжди видно дно водойми? (У багатьох річках або озерах вода така чиста і прозора, що ясного літнього дня ми можемо спостерігати риб, які плавають на глибині. У каламутній воді під час весняної повені риб не видно. Каламутна вода не прозора.)
– Отже, якого кольору вода? (Прозора)
– Погляньте на наші склянки з водою і молоком. Якого кольору рідина в склянках? (Молоко – біле, а вода – безбарвна)
– Як визначити запах рідини? (Понюхати)
– Як правильно визначити запах? (На відстані 20-30 см від обличчя тримати посудину з рідиною. Потім рухами руки спрямувати потік повітря у свій бік.)
– Чому необхідно робити саме так, а заборонено наближати ніс до ємностей, щоб понюхати? (Можна різким запахом обпалити носову порожнину.)
– Дізнаймося, чи має вода запах. (Вода без запаху.)
– Який смак у води? (Не має смаку.)
– Чому говорять, що вода “солодка”? (Коли дуже хочеться пити.)
>> Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
1. Відповіді на запитання
– Які властивості води ви знаєте?
– Є розчинником солі й цукру;
– не розчиняє річковий пісок;
– не має смаку;
– тече;
– набуває форми посудини;
– не має запаху;
– прозора;
– безбарвна;
– випаровується.
– Чому джерельна вода чиста? (Вона проходить крізь товстий шар піску й очищується.)
– Чи замерзає джерело взимку? (Ні, оскільки вода постійно рухається.)
2. Робота в парах
– Спробуйте скласти вірш про воду за поданими римами:
– в’ється – сміється;
– чиста – промениста.
V. Підсумок уроку
– Про які дивні властивості води ви дізналися? (Вода – рідина: без кольору, без смаку, без запаху, тече, прозора, не має форми, випаровується. Вода розчиняє сіль і цукор, але не розчиняє річковий пісок.)