ВПЛИВ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ НА РОЗВИТОК ОРГАНІЗМУ

Мета. Формувати уявлення про вплив малорухливого способу життя на здоров’я; вчити виконувати фізичні вправи для розвитку сили, спритності; розвивати вміння позитивно впливати на розвиток свого організму; виховувати прагнення займатись фізичною культурою, спортом, дбати про своє здоров’я.

Обладнання. Таблиця основних вимірів (маси і зросту) дітей 6-10 років, малюнки, робочий зошит.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Аналіз стану здоров’я учнів та повторення вивченого матеріалу.

– Що ви робили протягом тижня, щоб

бути здоровими?

– Що впливає на здоров’я людини?

– У які ігри ви грали під час вихідних?

– Яка ваша улюблена справа?

III. Вивчення нового матеріалу.

1. Бесіда.

– Як ви думаєте, яку роль відіграє рухова активність для здоров’я людини? Фізичні вправи, заняття спортом позитивно впливають на стан нашого здоров’я. Повсякденні навантаження на тренований організм допомагають зміцнити наші м’язи, додають сили та енергії, покращують сон та працездатність.

Щоденні фізичні

навантаження – шлях до фізичної сили, здоров’я, краси. Проте, завжди треба знати міру, адже надмірна рухова активність, фізичне перенапруження можуть бути шкідливими для організму.

– Чи займаєтесь ви спортом? Яким саме?

2. Дослід (використання матеріалів з диску).

Знайдіть у себе пульс і порахуйте його в стані спокою. (Вчитель відмічає час – 1 хвилину.) Тепер встаньте, вийдіть з-за парт і пострибайте 50 разів. Знову визначте свій пульс (за 1 хв). Відпочиньте і знову порахуйте пульс.

Дайте відповіді на запитання.

– На скільки змінився пульс?

– Чи швидко після відпочинку пульс приходить до норми?

Зробимо висновки.

Якщо після фізичного навантаження пульс і частота дихання не дуже зростають і швидко приходять до норми, це означає, що ви фізично міцні.

Це результат вашої фізичної активності. Продовжуйте займатися фізкультурою і фізичною працею. Так ви станете ще сильнішими.

Якщо ж після навантаження пульс і частота дихання різко зростають (ви швидко втомлюєтеся, задихаєтеся), отже, ви фізично слабкі. Вам потрібно змінити спосіб життя. Щоранку робіть фізичну зарядку. Старайтеся менше сидіти, їздити в транспорті. Більше ходіть, бігайте, фізично працюйте, грайте в м’яча, катайтеся на велосипеді, лижах та ковзанах.

Фізкультхвилинка.

Перегляд комплексу вправ для ранкової зарядки (матеріал на диску).

3. Вправа “Зарядка”.

Учитель пропонує учням встати в коло і дати оцінку окремим компонентам уроку через виконання окремих рухів, а також висловити своє ставлення до того, що відбулося.

Рухи можуть бути такими:

Присісти – дуже низька оцінка, негативне ставлення;

Злегка присісти – невисока оцінка, байдуже ставлення; звичайна поза, руки вздовж тулуба – задовільна оцінка, спокійне ставлення;

Руки зігнуті в ліктях – гарна оцінка, позитивне ставлення; піднести руки догори, плескати в долоні – дуже висока оцінка, захоплення.

Учитель ознайомлює учнів з рухами, пояснюючи їхнє значення. Після цього він може називати окремі елементи уроку: зміст, методи, робота в групах, власна діяльність учня, діяльність учителя, а учні рухами висловлюють свою оцінку та ставлення.

(Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. – К: А. С. К. , 2007. – 144 с.)

4. Тестові завдання.

– Для чого потрібно рухатися?

А) Розвивається дихальна система;

Б) покращується сон;

В) покращується самопочуття;

Г) зростає працездатність; г) зміцнюється здоров’я;

Д) розвивається сила, спритність, витривалість; є) з’являється гарний апетит.

– Для розвитку сили, спритності і витривалості найкорисніші…

А) силові вправи;

Б) ходьба, біг, лижі, плавання;

В) вправи для м’язів;

Г) тривалий сон;

Г) калорійне харчування.

– Якщо щодня виконувати фізичні вправи, то…

А) станете сильними і спритними;

Б) матимете веселий настрій;

В) буде чудовий апетит;

Г) матимете гарний зовнішній вигляд;

Г) будете добре вчитися;

Д) станете витривалішими;

Є) краще працюватимете.

– Показником фізичного розвитку людини є…

А) відповідність зросту і маси тіла віковій нормі;

Б) здорові зуби;

В) можливість виконувати фізичну роботу;

Г) міцний сон;

Г) сильні, тверді м’язи;

Д) порушена постава;

Є) нормальна шкіра, нігті, губи, волосся.

5. Робота з підручником.

А) Вивчення основних правил здоров’я (с. 28).

Б) Відповіді на запитання.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Робота в зошиті.

2. Вправа “Рух у мові гендеру”.

Мета вправи: привернути увагу учнів до того, як під впливом вимог дорослих вони навчаються бути хлопчиками і дівчатками, спонукати школярів замислитись над тим, як статеві стереотипи (упереджені погляди щодо статевої належності) втручаються в процес їх навчання і виховання в школі та вдома. Вчитель пропонує з розкладених на картках з написами дієслів відібрати ті, з яких можна скласти за декілька хвилин маленьке оповідання: “Що після уроків робив хлопчик?” або “Чим після уроків займалася дівчинка?”.

Вчитель відбирає трьом хлопчиками з вибраних карток оповідання про дівчаток, а дівчаткам – про хлопчиків з якомога більшою кількістю вказаних на картках слів. Перемагає та група, в оповіданні якої цих дієслів буде найбільше.

На картках написані такі слова:

Гратися

Лякати

Довіряти

Стрибати

Мандрувати

Обіймати

Змагатися

Мріяти

Випереджати

Ділитися секретами

Ламати

Дружити

Гасати, бігати

Ремонтувати

Пестити

Милуватися

Пришивати

Підпалювати

Вибігати

Веселитися

Ображатися

Прикрашати

Втішати

Кликати

Вишивати

Чистити

Дзвонити

Випилювати

Садити

Допомагати

Перемагати

Пригощати

Захоплюватися

Шептати

Танцювати

Миритися

Заспокоювати

Вирізати

Хвалитися

Підтримувати

Випікати

Застерігати

Приміряти

Прасувати

Лаятися

Штовхати

Дражнити

Присоромлювати

Думати

Господарювати

Обзивати

Кричати

Грати на інструменті

Турбуватися

Плакати

Слухати

Пояснювати

Радіти

Бешкетувати

Навчати

Підсумок роботи груп вчителем. Чи могли ми з вами як слухачі зрозуміти, про кого йдеться – про хлопчиків чи дівчаток? Так, бо хлопчачу поведінку описували словами, які переважно стосуються змагань, спорту, роботи з якимись предметами, а дівчачу – тими, які відповідають на питання, що роблять діти, коли приймають гостей чи займаються домашніми справами.

(Кравець В. П., Говорун Т. В., Кікінежді О. М. Гендерна соціалізація молодших школярів: навч. посів. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2011. – 192 с.)

V. Підсумок уроку.

– Які вправи впливають на фізичний розвиток дитини?

– Які вправи зміцнюють м’язи ніг, рук?

VI. Рухливі ігри за бажанням учнів.

Перегляд відеоролика “Рухова активність учнів в умовах ГПД Волочиська ЗОШІ-ІІІ cт. № 1” –

(Пропоновані комплекси фізкультхвилинок можна використовувати на кожному уроці.)




ВПЛИВ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ НА РОЗВИТОК ОРГАНІЗМУ