Вправи 151-199

Вправа 151

Конкурсні роботи з української мови розглядало високоавторитетне журі. Всесвітньо відомий учений виступив на конференції з доповіддю, у якій висловив протилежні до загальноприйнятих думки про використання новітніх технологій при виготовленні продуктів харчування. Вбрання нареченої, за давньою традицією, було прикрашене вічнозеленим барвінком як символом здоров’я й довголіття. Городи й дачні ділянки потихеньку стали завойовувати дикорослі чагарники. Суспільно-корисна праця не лише підносить авторитет людини, а й

приносить їй моральне задоволення від чесно виконаного обов’язку. Сніжно-біла рівнина, тиша й безлюддя навколо наводили сум. Білосніжна скатертина на столі, красивий посуд Створювали святковий настрій, очікування чогось незвичайного.

Жовтогарячі квіточки календули визирали там і сям несміливими сонечками по городу. Як військовозобов’язаний, він одразу ж після повідомлення про початок війни, вирушив до військкомату. Військовополонені будували новий житловий район, і жалісливі жіночки приносили

їм то старий одяг, то деякі продукти, яких і в самих було мало.

Вправа 152

1. синьою – синьою; 2. двоповерхова; 3. знайомим – знайомим; 4. весняноокі; 5. багряно-сизий; 6. салатно-зеленими; 7. казково-чарівний.

Вправа 153

Шахово-шашковий, червоно-блакитний, солоно-кислий, нижчепідписані, дев’ятиповерховий, різнотипні, стовідсотковий, породонавантажувальний, водорозсіювальний, машиноремонтний, складально-клепальний, професорсько-викладацький, вагоновожатий, суспільно корисний, вищеназваний, гірко-солоний, темно-синій, білосніжний.

Вправа 154

– Де це я опинився? Нічого не розумію! Шановний! Чи не скажете, в якому місті я знаходжуся?

– Від-по-ві-даю. Місто називається Роботоград. Ви знаходитеся в зоні відпочинку для прибульців.

– О, та ви ж, мабуть, робот! А розмовляєте зовсім як людина. Я одразу навіть і не здогадався.

– Я не ро-бот! Штучний інтелект! Люди нам лише допомагають, а вирішуємо все й керуємо тут ми на чолі з Головним.

– Чи можу я поговорити з Головним?

– Доступ об-ме-же-ний. Запис на три світлових роки вперед.

– Оце так я втрапив у халепу! Хочу додому, у свій зелений скверик, до своїх!

– Ви призначені Головним у четвертий сектор з функцією підсобного робітника!

– А якщо я не захочу? .

– Штучний інтелект переконає вас у необхідності погодитися з цим. Коли будете добре справлятися, вас переведуть до третього сектора майстрів.

– Хороша перспектива!

– Так. Але згадайте, у ваших містах комп’ютери не мали змоги зробити собі кар’єру, вони завжди залишалися тільки підсобниками!

Вправа 155

Найвищий, найглибший, найширший, найбільший, найменший, найшвидший, найтвердіший, найважчий, найлегший, найпотужніший, найжорсткіший, найважливіший.

Говерла – найвища гірська вершина в Україні. У найглибшій у світі Марийській заглибині вчені знайшли живі організми. Найширше річкове русло Дніпра знаходиться в гирлі, при впаданні в Чорне море. Найбільшими серед кутів є тупий та розгорнутий. Колібрі вважають найменшою пташкою у світі. У саванах водяться найшвидші тварини – гепарди. При свердлінні та шліфуванні використовують найтвердіший мінерал – алмаз. Найважчий метал, який широко використовується в медицині – це ртуть. Найлегшим шляхом відкриття та освоєння нових територій були водні шляхи. Найпотужніший Запорізький металургійний завод відіграє значну роль в економіці України. Сучасні пральні порошки здатні добре випрати річ навіть у найжорсткішій воді. Найважливішою причиною початку війни найчастіше буває переділ територій та сфер впливу.

Вправа 162

1) більш складна; 2) найважча; 3) найвищих; 4) найбільший.

Вправа 163

Та світи ж ти їм в дорогу, ясен місяць, угорі! Ясний місяць освітив долину, і весь табір стало видно як на долоні. Славен, край полтавський, все у ньому є! Славний край полтавський зростив І. Котляревського, Панаса Мирного, Остапа Вишню, М. Гоголя, Григорія та Григора Тютюнників, Б. Олійника та багатьох інших митців. Полинь над полями, срібний дзвоне. Срібен дзвін ще довго звучав у нього у вухах, нагадував світлий Великдень.

Вправа 165

А вже весна, а вже красна…

“А вже весна, а вже красна, вода зі стріх капле. Молодому козакові мандрівочка пахне”,–згадується в народній, пісні.

Весна – час пробудження, відродження, розквіту.

Гарна весна в усі її пори – рання, коли тане сніг, з-під якого пробиваються проліски, весело дзюркотять струмочки, верболіз випускає пухнастих котиків. Середня весна – бубнявіють бруньки, потім з’являються перші клейкі листочки на деревах, пробивається зелена щіточка травички.

І ось уже весна повна. Ніжний аромат квітучих садів охоплює, забирає в полон. Так би й стояв та стояв під якоюсь вишенькою-черешенькою, милувався, слухав безкінечне дзижчання хазяйновитих бджілок. У наших далеких предків новий рік починався навесні. І це, мабуть, недаремно. Сама – природа кличе весною; “Іди, працюй, твори! Ставай кращим, добрішим! Мандруй життям із радістю, з надією, з красою!”

С.112 “Назустріч тестуванню”

1.в); 2. б); 3. в); 4. б); 5. в); 6. б); 7. в); 8. в); 9. в).

10. По дорозі ми зустріли білолицього хлопця. На тому білолицьому хлопцеві була спортивна форма місцевого футбольного клубу й модна бейсболка. Вигляд весняного барвистого безкрайого степу зачарував, викликав німий подив і захоплення. Доля Шевченка загубилася в безкрайому казахському степу на довгі десять років.

II. 1) найбільш характерна; 2) найбільш дотепним; 3) була найкращою (без самого); 4) розумніша за свою сестру; 5) найбільш цікавою; 6) передові фермерські господарства (без самі).

Вправа 166

ІІ. Слово освітлює людську думку (розум).

Слово – велика сила.

Слово створило людину.

Вправа 168

І. Прочитайте. Визначте основну думку тексту, прокоментуйте її. Випишіть займенники, визначте розряд за значенням, морфологічні ознаки і синтаксичну роль у реченні.

 Вправи 151 199

Ніби купається в голубому потоці повітря. Калина низькоросла, але пишна, зади – вилась у глибінь криниці. Важкі кетяги ще не дозрілі, але вже червоні, доторкнись – так і бризнуть зеленою кров’ю.

 Вправи 151 199

Вправа 169

Запишіть слова, розкривши дужки. Погрупуйте їх у два стовпчики; а) займенники; б)інші частини мови. Поясніть правопис.

Що(небудь), коли(небудь), (аби)хто, (аби)куда, (аби)кого, (аби)де, ні (до) чого, ні(який), (ні)де, (ні)коли, який(сь), котрий(сь), (де)кілька, ні (за) що, (ні) звідки, (ні)як, (казна)де, (казна)хто, (казна)коли, (казна)що, ні (від) кого, де(небудь), який(небудь), чий(небудь), (будь)який, (будь)де, (будь)як, (будь)що, скільки(небудь), скільки(сь).

Вправа 170

1.- Нічого не трапилося.

2.- Ніхто мене не скривдив.

3. – Ні про що мине сперечалися.

4. – Нікому я про це не казав.

5. – Нічий це не конспект, а просто чернетка.

6. – Ні з ким я не радився.

7. – Нічого тепер я не робитиму.

Вправа 171

До нього (неї, нього, них), до цього, до чого-небудь, до когось, до кого, до казна-чого, до якого-небудь, до свого, до того, до деякого, до абикого, до декого, до котрогось, до їхнього, до такого, до кожного, до скількох, до ніякого, до хтозна-кого, до казна-якого.

З ним (нею, ним, ними), з цим, з чим-небудь, з кимсь, з ким, з казна-чим, з яким-небудь, зі своїм, з тим, з деяким, з абиким, з дечим, з котримсь, з їхнім, з таким, з кожним, зі скількома, з ніяким, з хтозна-ким, з казна-яким.

II. Згідно зі мною, з нами.

Згідно з тобою, з вами.

Згідно з ним (нею), з ними.

Назустріч мені, нам.

Назустріч тобі, вам.

Назустріч йому (їй), їм.

Подібно до мене, нас.

Подібно до тебе, вас.

Подібно до нього (неї), них.

Вправа 172

1) собі; 2) себе; 3) собою; 4) себе; 5) собою; 6) собі; 7) себе; 8) себе.

Вправа 173

I. Спишіть текст, розкриваючи дужки і ставлячи займенники у потрібному випадку.

Наше сьогодення створило купу, забобонів, нічим серйозно не обгрунтованих. Втратився зв’язок з іншими істотами, почався розпад особистості. Однак лишилося ще стільки островів, маленьких світлих місцин, де зникає відчуття незахищеності, де ми)любимо і нас люблять. Яке це щастя – мати дітей і тварин, дбати про них, ніколи не залишатися самотнім, перебуваючи в блаженній взаємозалежності… (З журналу).

II. Подискутуйте на тему цінності людського життя.

Вправа 174

Прочитайте. Знайдіть слова, що виступайте у ролі займенників.- Доберіть ‘до цих слів займенники-синоніми, прочитайте речення а ними. Яке речення стилістично виразніші?

 Вправи 151 199

Вправа 175

– Цікаво, а ті узори, які є на писанках, щось означають чи просто так, для краси?

– Ні, кожна лінія, навіть цяточка є символічними. Хвиляста лінія, наприклад, “безкінечних” — символізує вічність життя. Є символи сонця, пам’яті й багато іншого.

А від чого залежить колір?

– Колір теж має символічне значення. Часто він указував, кому призначалася писанка. Червоні дарували молодим парубкам і дівчатам, чорно-білі – старцям, зелені – жінкам на здоров’я.

– Як же виготовляють писанки?

– Це досить складний процес. Використовують розтоплений віск, яким за допомогою писанка наносять узори, потім по черзі опускають у фарбу. Фарби намагаються брати натуральні.

– Виходить, що писанкарство – це справжнє мистецтво.

– Так. Писанці навіть поставили пам’ятник у Торонто. А в Коломиї існує єдиний у світі музей писанки.

– Треба б якось відвідати музей, це ж так цікаво!

Вправа 176

Рукотворне диво

У нашому місті був старий парк: невпорядкований, зі старими трухлявими деревами. Міська влада вирішила оновити цей куточок міста, зробити його улюбленим місцем відпочинку. Спочатку все ретельно спланували, розчистили від старого, посадили молоді деревця – клени, берізки, ялинки, розпланували клумби. Рослини швидко прийнялися; потягнулися вгору, закучерявилися кронами. У центрі вирішили зробити фонтан і дитячий майданчик. Незабаром у струменях фонтану заграли веселі промінці сонця.

Та все одно, чогось ніби не вистачало для затишку, не було чогось особливого, прикметного.

Тоді звернулися до всіх городян, оголосили конкурс на кращий проект. Ніхто не залишився байдужим. Першими відгукнулися народні майстри. Дитячий майданчик перетворився на казкове містечко. Навіть контейнери для сміття зробили такі, що їх можна вважати витворами прикладного мистецтва. Але всіх здивували місцеві ковалі. Вони викували арку у вигляді виноградної лози з плодами й листям, такі ж підставки для світильників.

Тепер до цієї арки приходять молодята і чіпляють свої символічні замочки – для міцності шлюбу. Можливо, декому це й не допоможе, але традиція красива.

Дуже хотілося б, щоб жителі ставилися з любов’ю до свого спільного дому, прославляли його своїми талантами й працелюбністю.

С. 119. “Назустріч тестуванню”

1. б); 2. а); 3. в); 4. 6); 5. г); 6. б); 7. а); 8. в); 9. б).

10. Усього – займенник, означальний, Р. в., однина

Що – займенник, відносний, Н. в.

Когось – займенник, неозначений, Р. в.

Яких – займенник, відносний, Р. в., множина.

Самому – займенник, означальний, о. в., однина

(при) собі – займенник, зворотний, М. в.

Хто – займенник, відносний, Н. в.

Що – займенник, відносний, Н. в.

Той – займенник, вказівний, Н. в., однина

Нічого – займенник, заперечний, Р. в.

Ніхто – займенник, заперечний, Н. в.

Мене – займенник, особовий, 1 ос., Р. в., однина

Я – займенник, особовий, 1 ос., Н. в., однина

Ні до кого – займенник, заперечний, Р. в.

Собі – займенник, зворотний, Д. в.

Нашої – займенник, присвійний, Р. в., однина.

11. 1. Я тепер дивлюся на все іншими очима.

2. Іншим разом будеш розумніший.

3. О котрій годині починається урок?

4. Ви не скажете, яке сьогодні число?

5. Це моя найближча подруга.

6. Я можу відповісти на будь-яке питання.

7. Дякую вам за інформацію.

Вправа 181

Допишіть до підмета-займенника Ви один із поданих У дужках присудків. Свій вибір обгрунтуйте.

Ви (гарна, гарні). (Який, які) Ви (добрий, добрі). Ви (певен, певні). (Така, такі) Ви (сумлінна, сумлінні). Ви (готовий, готов, готові)? (Якась, якісь) Ви (печальна, печальні). (Такий, такі) Ви (елегантний, елегантні). (Яка, які) Ви (вродлива, вродливі). А Ви. нівроку, (сердитий, Сердиті). (Який, які) Ви (старанний, старанні). (Такий, такі) Ви (хороший, хороші).

Увага! Займенник ви у ввічливій пошанній формі поєднується з присудком у формі множини; Я ціную турботу і чесність, з якою Ви поставилися до перекладів моїх творів (Е. Хемінгуей).

Вправа 183

Проаналізуйте речення. Що можна сказати про характер людини за цим висловлюванням? Складіть власне речення (діалог) із займенників.

1. Я нікому-нікому нічого, а якщо я якомусь що-небудь, то що ж тут такого! (боязливий, нерішучий).

2. “Ну, що?” – “А якщо що, то що?” (трохи агресивний).

Вправа 185

 Вправи 151 199

II. І) харапудилися — лякалися, здригалися; тирлище – місце перебування, гуртування та випасання худоби; вибите, витоптане, утрамбоване місце.

2) Коми при однорідних членах та для виділення дієприслівникового звороту.

Вправа 186

1. Коли я був би соловейком, до тебе тоді прилітав би і любо тобі в зелені щоніченьки я щебетав би (Леся Українка). 2. Був би годинник, знав би, скільки проїхали (С. Скляренко). 3. Якби мені, мамо, намисто, то пішла б я завтра на місто. Якби мені черевики, то пішла б я на музики (Нар. творчість). 4: Тебе я слухала б довіку, куме мій (Л. Глібов). 5. Друзі мої! Якби ви могли б мені допомогти, я вам дав би усі три лантушки, ви посіяли б на трьох ділянках, і тоді, коли насіння проросте, ми дізнались би, на якій саме ділянці чарівні зерна (О. Іваненко). 6. До чого я не торкався б, я завжди бачу, що це можна поліпшити (О. Довженко).

Вправа 187

Якби мені та сила, що в січні каже лютий, то я б бику-третяку роги вломив. Так холодно, що якби не вмів дрижати, то змерз би.

Якби літа вернулися, то ще б хлопці горнулися!

Чим би дитина не тішилась, аби не плакала! їв би паляниці, та зубів нема.

Вправа 190

Щодня ми вчимося чогось нового. Вчімося спілкуватися, з користю для свого духовного розвитку. І ось ми мчимо новою трасою, переганяючи вітер. Мчімо швидше на міську площу: там зараз виступає з концертом група “Тартак”.

Вправа 191

Дійсний спосіб

Степове безлюддя повите спекою. Далеко ходять комбайни. Бовваніє на обрії мурована вежа елеватора. Вихор курявно, сліпо блукає по степу, перетинає дорогу. Поопускали вуха садки.

Наказовий спосіб

Прив’язйв я і свого коня: гризи, брате, бо, мабуть, аж уночі дійде наша черга.

– Розкажи, скільки роздав зерна!

– Їж, Кресафте, не бійся потовстіти!

– Не хили голову, Кресафте, – долинає до нього, ніби крізь товщу води.

– Не будь наївним, Кресафте, – засміявся товстощокий Мамлій, голова з “Перемоги”.- Ти як дитина.

Умовний спосіб

Чи виходить, мусив би стати перед людьми брехуном?

Я на твоєму місці вчинив би так само (3 тв. О. Гончара).

Тільки так він міг би добратися до хвіртки. Коли б ти знав, хто він такий, то негайно сам зітнув би йому башку! Так і стояв, боячись і на крок відпустити від себе ворога, бо коли б той кинувся тікати, наздогнати б не зміг (3 тв. В. Малика).

Дієслова виступають у ролі присудків,

Вправа 192

Пам’ятка “Як підтримувати розмову в гостях”

– Йдучи в гості, пам’ятай, що твій поганий настрій – невдалий подарунок господареві та його гостям.

– Якщо хочеш привернути увагу – цікавою розмовою, багато читай, запам’ятовуй мудрі висловлювання великих, притчі, прислів’я. Але вживай їх доречно, ненав’язливо, не демонструючи свою обізнаність та кругозір.

– Більше слухай, реагуй на висловлювання інших тактовно толерантно.

– Якщо розмова стихла, “не в’яжеться”, запропонуй цікаву для всіх тему для обговорення.

– Говори, не підвищуючи занадто голосу, не намагайся перекричати чи перебивати інших, зачекай паузи.

– Менше розповідай про себе, якщо тебе не питають про це, більше намагайся цікавитися іншими.

– Будь ввічливим, уважним, розважливим, з почуттям гумору – і тебе вважатимуть гарним співрозмовником.

Вправа 193

“Одеська вулиця” Станіслава Гукова

Звичайна міська вулиця. Пізня осінь. З дерев опало листя, його прибило дощем. Мокрим асфальтом мчать поодинокі машини. Крізь голе віття видніються будинки. Вони яскравого червоно-цеглистого кольору і, мабуть, саме тому здаються привітними, затишними.

Крізь сизі хмари пробивається голубінь неба. Все разом створює такий неповторний колорит, що кожен житель великого міста, навіть не одесит, може сказати: “Це моя рідна вулиця, моє рідне місто!” Так художник зумів передати в кольорах і лініях свою любов до рідної землі.

Вправа 195

Нетрі. Несходимі, незміряні.

 Вправи 151 199

 Вправи 151 199

Речення просте, розповідне, неокличне, двоскладне, повне, поширене, стверджувальне, ускладнене уточнюючими членами, однорідними дієприслівниковими зворотами та дієприкметниковим зворотом.

Вправа 197

Тремтячими – дієприкметник, тремтячий, активний, теп. ч., недок. в., суфікс, спосіб тв., множина, О. в.

Палаючих – дієприкметник, палаючий, активний, теп. ч., недок. в., суфікс, спосіб тв., множина, Р. в.

Зморена – дієприкметник, зморений, мин. ч., док. в., суфікс, спосіб тв., ж. р., однина, Н. в.

Клекочучий – дієприкметник, активний, теп. ч., недок. в., суфікс, спосіб тв., ч. р., однина, Н. в.

Невигорілих – дієприкметник, невигорілий, активний, мин. ч., док. в., суфікс, спосіб тв., множина, Р. в.

Вправа 199

Словосполучення з прикметниками

Словосполучення з дієприкметниками

Пече*на картопля

Пекучий біль

Неоціненний внесок

Невблаганний батько

Палаюче сонце

Сипучий пісок

Варені яйця

Спіла вишня

Зріла ягода

Нездоланний народ

Квітучий сад

Розквітлий сад

Битий шлях

Солоний піт

Нездійсненна мрія




Вправи 151-199