Хто такі птахи?

СВІТ ЖИВОЇ ПРИРОДИ

УРОК 35 Хто такі птахи?

Тема. Хто такі птахи?

Мета: розповісти учням про істотні ознаки птахів, про важливість пір’яного покриву в житті птахів; розширити знання про перелітних та осілих птахів; виховути бажання піклуватися про птахів.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

– Відгадайте загадку.

– Без сокири і без рук, а дім будують. (Птахи)

– Розкажіть, яких птахів ви спостерігали в лісі, в парку, біля річки, з зоопарку, у дворі.

– Тема нашого

уроку – “Птахи”. На уроді ви дізнаєтеся про істотні знаки птахів, про їх розмаїття.

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Робота за малюнками

– Розгляньте малюнки (метелик, кажан, гусак, пінгвін, страус, дятла, синичка, чапля).

– Як ви відрізняєте птахів від інших тварин? (Головна відмінність

Птахів від інших тварин – наявність пір’яного покриву тіла.) Тому їх не називають пернатими.

– Яка особливість зовнішньої будови птахів? (Наявність двох ніг пари

крил.)

– Чи можна назвати всіх літаючих тварин птахами? (Не можна. Можуть літати комахи (метелики) і звірі (руда вечорниця).

– А чи плавають птахи? (Так. Наприклад, гусак і пінгвін.)

– Чи бувають нелітаючі птахи? (Так. Наприклад, страус, пінгвін.)

– Навіщо птахам дзьоб?

– За допомогою дзьоба птахи добувають їжу, чистять своє пір’я, в’ють гнізда, доглядають за пташенятами, подають сигнали.

– Чим живляться птахи?

– Що допомагає їм добувати їжу? (Дзьоб, кігті)

– Яку користь приносять птахи?

2. Робота за підручником (с. 80)

– Розгляньте фото на с. 80 угорі.

– Які із зображених птахів вам відомі?

– Послухайте розповідь Сойки Синьокрилої.

– Усі мої родичі дуже різні. Є серед них велетні страуси. Є й крихітки, розміром з метелика. Більшість птахів чудово літає. А є й такі, що вміють тільки бігати або плавати. Однак, усі ми маємо спільні

Ознаки.

– Який зовнішній вигляд має птах?

– Чим укрите тіло птахів?

– Тіло птахів укрите пір’ям. Замість передніх кінцівок – крила. Форма тіла – особлива. Вона допомагає птахам літати.

– За якою ознакою птахів відрізняють від інших тварин?

– Відгадайте загадку.

– Довгі ноги, довгий ніс, по болоті ходить скрізь. (Лелека)

Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Продовження роботи за підручником (с. 81)

Робота в парах

– Розгляньте птахів на малюнку вгорі.

– Як вони називаються?

– Де живуть птахи?

– Які домівки у сороки, шпака, ластівки?

– Як називають птахів, які відлітають восени і прилітають до нас навесні?

– Як називають птахів, які живуть у нас весь рік? Спробуйте назвати їх.

– Яких перелітних птахів ви знаєте?

– Чому взимку потрібно підгодовувати птахів?

– Яку їжу люблять птахи?

– Пам’ятайте: підсмажене насіння для птахів шкідливе.

Учитель радить дітям разом із татом чи дідусем змайструвати годівничку для пернатих і піклуватися про них узимку.

– Розгляньте птахів на малюнку внизу.

– Хто де живе? Оберіть, хто на малюнках “зайвий”.

2. Гра “Хто назве більше птахів?”

Проводиться у формі змагання між рядами.

V. Підсумок уроку

– Яких птахів рідного краю ви знаєте?

– Назвіть ознаки птахів.

– Як ви допомагаєте птахам узимку?




Хто такі птахи?