ЯК ДОСЛІДЖУЮТЬ ВСЕСВІТ У НАШ ЧАС?

Зустріч 9. ЯК ДОСЛІДЖУЮТЬ ВСЕСВІТ У НАШ ЧАС?

Мета: розповісти учням, як досліджують Усесвіт у наш час; розвивати вміння порівнювати і робити висновки; виховувати охайність під час письмової роботи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 34)

2. Робота в групах

Загадування учнями дібраних ними загадок про космос.

3. Бесіда

– Який вклад вніс Галілей у вивчення будови Всесвіту? (Галілео

Галілей уперше використав телескоп.)

– Чим система будови Всесвіту, створена Коперником, відрізняється від системи Всесвіту за думкою Птолемея? (Земля обертається навколо Сонця. Центром світу є Сонце, навколо якого рухаються всі планети, обертаючись одночасно навколо своїх осей. Зірки нерухомі і знаходяться на величезних відстанях від Землі і Сонця.)

– Яку модель Всесвіту пропонує сучасна наука?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають

рубрику “Ти дізнаєшся”.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

– З часів Галілея і Коперника минуло багато часу, протягом якого були відкриті нові планети, вдосконалені методи дослідження небесних тіл, поліпшена техніка, що використовується під час спостережень.

Понад сорок років тому людству навіть удалося зробити перший крок за межі Землі, були створені супутники і космічні ракети. У 1957 році у навколоземний простір був запущений найперший космічний супутник, завдяки чому вчені могли вести спостереження без спотворень. Ці спотворення з’являлися через те, що атмосфера нашої планети може затримувати випромінювання деяких небесних тіл, внаслідок чого дані виходили неточні.

З листопада 1957 року на навколоземну орбіту вирушив перший космічний мандрівник – собака Лайка (малюнок). 19 серпня 1960 року були відправлені собаки Білка і Стрілка (малюнок), які провели на орбіті 24 години, а повернулися на Землю у спеціальній катапультуючій капсулі.

Проривом у розвитку вивчення космосу був політ першої людини, здійснений 12 квітня 1961 року. Перший космонавт Юрій Олексійович Гагарін (фото) провів на навколоземній орбіті 108 хвилин, упродовж яких було вивчено, як людина поводиться в космосі і як почувається в умовах невагомості.

Проаналізувавши отримані дані, сучасні вчені пропонують таку модель Усесвіту: наша Сонячна система входить до складу Галактики (гігантського скупчення зірок) під назвою Чумацький шлях (фото). Наша та інші галактики, у свою чергу, утворюють скупчення галактик (фото), а вони – надскупчення (фото). Світ Усесвіту дуже різноманітний і вміщує незліченну кількість небесних тіл та їх систем.

Таким чином, якщо уявити, що Земля – це наш космічний будинок, то в пізнанні Всесвіту ми лише тільки крок за поріг цього будинку.

2. Робота за підручником (с. 35-37)

Вправа “Мікрофон”

Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.

– Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

– Коли розпочався сучасний етап дослідження Всесвіту?

– У чому полягає заслуга Миколая Коперника?

– Які заслуги Галілео Галілея?

– Розкажіть про значення й походження слова обсерваторія.

– Що козак Подорожник розповів про обсерваторії?

– Що вам відомо про собак-космонавтів Білку і Стрілку?

– Що цікавого розповіли однойменні герої мультфільму?

– Наведіть факти про те, що українці побували в космосі одними з перших.

– Хто такий Леонід Каденюк?

– Що розповіла про вивчення космосу дівчинка Дзвіночка?

– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних природничих знань”.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в парах

– Серед відомих космонавтів Надійна назвала Юрія Гагаріна, Леоніда Каденюка і Сергія Корольова. Якої помилки припустилася дівчинка?

2. Робота за фотографіями

– Порівняйтеї Чим подібні Місяць і штучний супутник Землі? Чим відрізняються?

– Яке значення для людства мають штучні супутники Землі?

– Які сучасні прилади та апарати для дослідження Всесвіту використовує людина?

3. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Які сучасні прилади та апарати для дослідження Всесвіту використовує людина?

– Наука постійно розвивається. Люди багато чого дізналися про величезний Усесвіт, у якому ми живемо, навчилися запускати штучні супутники Землі і літати в космос. Направили космічні ракети на Місяць та інші планети, побудували обсерваторії, оснащені сучасною технікою,- усе це для того, щоб розгадати таємниці Всесвіту. Але ще багато чого належить зрозуміти й упізнати, можливо, робити це доведеться вам.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 35-37.

Примітка. Зустріч 10 “Навчальний проект “Про які мандрівки просторами космосу ти мрієш?” учитель проводить за матеріалами підручника (с. 38).




ЯК ДОСЛІДЖУЮТЬ ВСЕСВІТ У НАШ ЧАС?