ЯК НАВЧИТИСЯ ОРІЄНТУВАТИСЯ НА МІСЦЕВОСТІ?

Зустріч 13. ЯК НАВЧИТИСЯ ОРІЄНТУВАТИСЯ НА МІСЦЕВОСТІ?

Мета: вчити учнів орієнтування на місцевості за допомогою Сонця та місцевих ознак; розвивати допитливість, увагу, спостережливість, уміння логічно мислити, практичні вміння; виховувати любов до природи на основі отриманих знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 43)

2. Розгадування кросворда (див. додатковий матеріал)

ДОДАТКОВИЙ

МАТЕРІАЛ

Розгадування кросворда

 ЯК НАВЧИТИСЯ ОРІЄНТУВАТИСЯ НА МІСЦЕВОСТІ?

По горизонталі:

3. Як називається вміння знаходити сторони горизонту? (Орієнтування)

6. Як називається лінія, що обмежує видимість земної поверхні? (Горизонт)

7. Яка сторона горизонту знаходиться праворуч від полуденної тіні? (Схід)

По вертикалі:

1. Яку сторону горизонту можна знайти за допомогою тіні опівдні? (Північ)

2. За допомогою чого дрібні об’єкти на карті можна збільшити або зменшити? (Масштаб)

5. Яка сторона горизонту знаходиться ліворуч від полуденної тіні? (Захід)

4. За допомогою якого приладу можна

орієнтуватися в будь-яку погоду? (Компас)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Бесіда

– Пригадайте! Що таке орієнтування? Як знаходити сторони горизонту вночі за допомогою Полярної зорі?

– Що таке гномон? Що визначають за допомогою гномона?

– Як утворюється тінь? Якої пори доби Сонце стоїть найвище над горизонтом?

– Як можна визначити сторони горизонту за Сонцем?

1-й спосіб

Опівдні встати спиною до Сонця. Тінь покаже напрям на північ, ззаду буде південь, права рука покаже на схід, ліва – на захід.

2-й спосіб

Якщо встати обличчям до Сонця, тінь укаже на північ (ззаду), попереду – південь, ліворуч – схід, справа – захід.

3-й спосіб

О 7-й годині ранку Сонце буває на сході, о 13-й годині – на півдні, о 19-й годині – на заході.

Але орієнтуватися на місцевості можна не тільки за Сонцем, а й за іншими природними ознаками.

Розглядання ілюстрацій

– Гриби ростуть в основному з північної сторони дерев, пеньків, кущів. Із західного і східного напрямків їх менше, а на південному, особливо в посушливу погоду, вони зустрічаються дуже рідко. Мурашники в лісі розміщуються з південної сторони дерев. Південний бік мурашника більш похилий, а північний – крутий.

На поодиноких деревах, що ростуть на галявинах, гілки і листя густіші й довші з південної сторони. Трава густіша і вища з південної сторони дерев, пнів, кущів; улітку вона швидше жовтіє й вигорає на південних схилах.

Мохи й лишайники на корі дерев, скелях, великих каменях, старих дерев’яних будинках в основному розташовані з північного боку.

Річні кільця на пеньках спиляних нещодавно дерев, які росли на відкритих місцях, ширші з південної сторони.

– Поміркуйте! Чи завжди можна визначити сторони горизонту за Сонцем? Чому? А за місцевими ознаками?

2. Робота за підручником (с. 44-46)

Вправа “Мікрофон”

Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.

– Яку пораду дала розумниця Дзвіночка?

– Що означає орієнтуватися на місцевості?

– Прочитайте запитання і консультативні поради козака Подорожника.

Робота в парах

Учитель пропонує учням розглянути малюнок на с. 44 і пояснити, як за Сонцем визначити, де знаходиться північ, південь, захід і схід.

– Прочитайте запитання розумниці Дзвіночки і відповідь Їжачка Хитрячка.

– Які місцеві ознаки слід запам’ятати?

– Чому при визначенні сторін горизонту слід скористатися одночасно кількома ознаками?

– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних природничих знань”.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

– Обговоріть! Група туристів заблукала в лісі. За якими місцевими ознаками туристи можуть зорієнтуватися і знайти дорогу до табору, якщо він розташований на півдні?

– Діти пішли по гриби. Ліс знаходиться на схід від села. У якому напрямі вони повинні повертатися додому?

– У якому напрямі ви повертатиметеся додому, якщо до школи ви йшли на північний схід?

– Визначте, яка сторона горизонту протилежна півдню, заходу.

– Якщо попереду буде північ, то які сторони будуть праворуч і ліворуч? Поясніть свою думку.

– Опівдні Сонце знаходилося праворуч від учнів, які вирушили на екскурсію. Яка сторона горизонту буде перед ними, яка – позаду, яка – ліворуч?

2. Робота в парах

– Уявіть, що ви заблукали в лісі. Що ви будете робити: плакати; кликати на допомогу; бігати у пошуках дороги; підніметеся на пагорб, щоб роздивитися; згадувати, якою дорогою йшли; визначати сторони горизонту?

– На екскурсію до лісу четвертокласники йшли спочатку на південь, потім – на схід, далі – на північний схід. У яких напрямках вони повертатимуться додому, якщо рухатимуться тим самим шляхом?

3. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що називають орієнтуванням?

– Які ви знаєте способи орієнтування на місцевості?

– Як можна визначити сторони горизонту за допомогою Сонця?

– За якими місцевими ознаками можна орієнтуватися на місцевості?

– Чи завжди можна орієнтуватися за небесними тілами або місцевими ознаками? Обгрунтуйте свою думку.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 44-46.

Принести компас.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)


ЯК НАВЧИТИСЯ ОРІЄНТУВАТИСЯ НА МІСЦЕВОСТІ? - Плани-конспекти уроків по натурології


ЯК НАВЧИТИСЯ ОРІЄНТУВАТИСЯ НА МІСЦЕВОСТІ?