ЯК ОРІЄНТУВАТИСЯ ЗА ДОПОМОГОЮ КОМПАСА?

Зустріч 14. ЯК ОРІЄНТУВАТИСЯ ЗА ДОПОМОГОЮ КОМПАСА?

Мета: ознайомити учнів з компасом та його будовою; сформувати прості навички роботи з компасом; вчити вказувати напрями сторін горизонту, визначати сторони горизонту за допомогою компаса; розвивати вміння аналізувати результати спостережень, порівнювати і робити висновки; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Відповіді на запитання рубрики (Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 46)

III.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

– Поміркуйте! Чи завжди можна визначити сторони горизонту за Сонцем? Чому? А за місцевими ознаками?

– Існує прилад, за допомогою якого можна надійніше і точніше визначати сторони горизонту.

Відгадайте загадку.

– Він відшукає шлях будь-де.

Уміщається в кишені,

А за собою нас веде.

– Хто знає, що

це за прилад? (Компас)

– Правильно. А як ви вважаєте, що таке компас? (Компас – це пристрій для правильного визначення напряму руху поверхнею планети.)

– У вас на столах лежить компас. Розгляньмо його. Найважливіша складова компаса – намагнічена стрілка на сталевій голці. Її кінці забарвлені у синій і червоний кольори. Стрілка поміщена в круглу коробочку, на дні якої знаходиться циферблат, на ньому позначені сторони горизонту. Назвіть їх. (Північ, південь, захід, схід)

– Домовилися, що синій кінець стрілки показує на північ, а червоний – на південь. Синій колір – холодний, на півночі теж холодно. А червоний – теплий, на півдні теж спекотно.

– З яких же деталей складається компас? (Шкала, намагнічена стрілка, сталева голка)

– Порівняємо компас і годинник.

– На що схожий компас? (На годинник)

– Чим компас схожий на годинник? (Кругла коробочка, згори скло, усередині – шкала з діленнями.)

– Ця кругла коробочка у компасі називається корпус.

– Шкала з діленнями в годиннику називається циферблат, а в компасі – лімб.

– Що написано на циферблаті в годиннику? (Цифри) А в компасі? (Сторони горизонту)

– Що всередині годинника рухається? (Дві стрілки) А в компасі? (Одна магнітна стрілка)

– Іноді в компасах є запобіжник, який фіксує стрілку в нерухомому стані, коли компас знаходиться в неробочому стані.

– У годиннику є механізм, а в компасі його немає, оскільки стрілка обертається під дією магнітної сили Землі.

Які ж правила користування компасом?

Щоб визначити напрям за компасом, потрібно покласти його на рівну поверхню (стіл, фанеру) і відтягнути запобіжник – цим ви звільняєте стрілку. Коли стрілка заспокоїться, потрібно повернути корпус так, щоб синій кінець указував на північ, а червоний – на південь, спробуємо це зробити.

– А як ви вважаєте, чому стрілка рухається? (Із-за магніта)

– Спробуємо визначити за компасом, у якому напрямі від вас знаходяться:

– вікна класу?

– двері?

– дошка?

– Які ще предмети є в класі? Визначте за компасом, у якому напрямі вони знаходяться.

– А як же користуватися компасом у лісі?

Існує правило: заходячи до лісу, потрібно визначити його положення по відношенню до знайомого пункту (міста, дороги, аеропорту), щоб при виході з лісу користуватися його зворотним напрямом. Наприклад: ліс знаходиться на півночі по відношенню до річки, при виході з лісу в яку сторону підемо? (На південь)

Заборонено:

– користуватися компасом, якщо поруч є залізні предмети;

– користуватися компасом поблизу ліній електропередач і під час грози.

– Як ви вважаєте, яким людям потрібний компас? (Людям, які пересуваються незнайомою місцевістю: морякам, льотчикам, туристам, мандрівникам і геологам.)

– Компас використовують у літаководінні, гірській справі, артилерії, навігації. Як ви вважаєте, які бувають компаси?

– Розрізняють магнітний, механічний, радіокомпас і астрокомпас. Цікаво, що всі люди говорять компас (наголос на 1-му складі), а ось моряки – компас (наголос на 2-му складі).

2. Історія виникнення компаса

– Люди з давніх часів шукали способи надійного орієнтування, особливо у відкритому океані або в пустелі. Коли вони відкрили дивовижну властивість магніта, а саме те, що магнітна стрілка завжди показує певний напрям (з півночі на південь або з півдня на північ) – з’явився і компас.

Уважають, що компас був винайдений у Китаї 2,5 тисячі років тому і називався “той, що відає півднем”, оскільки спочатку стрілка компаса вказувала на південь.

Він мав вигляд розливальної ложки з магнітного железняка з ретельно відполірованою опуклою частиною. Цією опуклою частиною ложка встановлювалася на відполіровану мідну пластину таким чином, що живець не торкався пластини, а вільно висів над нею, і при цьому ложка могла легко обертатися.

У XI столітті в Китаї з’явилася плаваюча стрілка компаса, виготовлена із штучного магніта у вигляді залізної рибки. Вона нагрівалася до червоного кольору й опускалася у посудину з водою. Тут вона вільно плавала, вказуючи своєю головою в ту сторону, де знаходився південь.

У китайців “плаваючу голку” перейняли європейці. Спочатку компас був намагніченою голкою і шматочком дерева, що плавали в посудині з водою.

Незабаром посудину почали прикривати склом, щоб захистити механізм від дії вітру.

– Куди показувала стрілка компаса у давнину? А зараз?

– Чому стрілка компаса завжди показує на північ?

– На планеті діє сильне магнітне поле Землі. Ця сила і притягує до себе намагнічену стрілку компаса, і вона сама встановлюється паралельно до магнітного поля Землі.

3. Робота за підручником (с. 47-49)

Вправа “Мікрофон”

Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.

– Прочитайте на с. 47 план дій під час нашого уроку-екскурсії, який пропонує козак Подорожник.

– Що нового ви дізналися з розповіді козака Подорожника про компас?

– Розкажіть, як діє компас.

– Розкажіть за малюнком на с. 46, що ви дізналися про китайський компас.

– Як удосконалили компас арабські купці?

– Розкажіть за малюнком на с. 47 про будову компаса.

– Як визначати сторони горизонту за компасом?

– Які різновиди компаса існують у наш час?

– Прочитайте і запам’ятайте висновок у рубриці “Сторінками Книги корисних природничих знань”.

4. Фізкультхвилинка

Раз! Два! Всі присіли,

Потім вгору підлетіли.

Три, чотири – нахилились,

Із струмочка дружно вмились.

П’ять, шість – всі веселі

Крутимось на каруселі.

Сім, вісім – в потяг сіли

Ніжками затупотіли.

Дев’ять, десять – відпочили

Й за навчання дружно сіли.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Гра “Учитель”

– Розташуйте пункти роботи з компасом у правильному порядку.

Правила роботи з компасом

– Покладіть компас на рівну поверхню.

– Усі літери вкажуть напрям сторін горизонту.

– Поверніть корпус компаса таким чином, щоб синій кінець стрілки вказував на північ.

– Почекайте, поки стрілка компаса заспокоїться.

2. Робота в парах. Орієнтування за компасом

1. Визначте, що в нашому класі знаходиться на:

– півночі;

– сході;

– півдні;

– заході.

2. Визначте, де розташовані окремі предмети в нашому класі:

– двері;

– класна дошка;

– середнє вікно;

– найбільша квітка (фікус);

– плакат з ТБ;

– батареї опалювання.

3. Тестування

1. Що таке компас?

А) Прилад для визначення напряму руху;

Б) прилад для визначення сторін горизонту;

В) прилад, який використовують туристи і мореплавці.

2. Тінь, що падає опівдні від предметів, постійно вказує на:

А) південь;

Б) північ;

В) захід.

3. Якщо стати опівдні обличчям у напрямку своєї тіні і розвести руки, то права рука вказуватиме на:

А) захід;

Б) південь;

В) схід.

4. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Що таке компас?

– Для чого призначений компас? Яку будову він має?

– Як потрібно користуватися компасом?

– Яких застережень слід дотримувати під час роботи з компасом?

– Де і коли нам можуть стати у пригоді знання, отримані на цьому уроці? (Заблукали в лісі, пішли в похід, змагання за спортивного орієнтування)

– Чи правильно, що синій кінець стрілки компаса вказує на південь, а червоний – на північ?

– Які способи орієнтування на місцевості належать до надійних, а які – до ненадійних?

– У якому напрямку вам потрібно буде повертатися назад, якщо ви йдете у північно-західному?

– У якому напрямку повертатимуться з річки діти, якщо річка протікає на північ від будинку дітей?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 47-49.

За бажанням:

– Використовуючи різні джерела інформації, підготувати повідомлення про орієнтування бджіл.

– За допомогою компаса визначити, у якому напрямі від школи знаходиться ваш будинок. Поміркувати, у якому напрямі ви йдете зі школи додому, а в якому – від дому до школи.




ЯК ОРІЄНТУВАТИСЯ ЗА ДОПОМОГОЮ КОМПАСА?