ЯК ПРАЦЮЄ НАШ ОРГАНІЗМ

Мета: систематизувати і розширити знання учнів про організм людини як єдине ціле; розвивати інтерес до пізнання власного організму; виховувати інтерес до предмета, ціннісне ставлення до власного здоров’я і прагнення до здорового способу життя.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

– Ми завершили вивчати великий розділ “Рослини, тварини і середовища їх існування”, дізналися багато чого про навколишню природу, про рослини і тварин.

– Що ж таке природа?

Якою буває природа?

– Назвіть царства природи.

– Чи можна сказати, що людина – частина живої природи? Доведіть свою відповідь.

– Чим людина відрізняється від тварин?

– Ми починаємо вивчати новий розділ “Людина та її організм”.

До вас у гості завітала пані лікар Калина Пігулко, щоб розповісти про найбільше диво природи – людину та будову її тіла. А допомагатиме їй веселе Сонечко Семикрапочка.

– У цій темі ви дізнаєтеся:

– Про системи органів тіла

людини та їхнє значення в житті людини.

– Чому потрібно берегти органи тіла людини і як запобігти їх захворюванню?

– Що таке здоровий спосіб життя і які його основні правила?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про організм людини, системи органів та їхнє значення.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 144-146)

– Пригадайте! Що називають організмом? До якої групи організмів належить людина?

– Як і всі організми, людина народжується, живиться, дихає, рухається, росте, розмножується. Від тварин людина відрізняється тим, що вона ходить на двох ногах. Її руки виконують різну роботу. У неї добре розвинений головний мозок, завдяки цьому вона розмовляє, уявляє, мислить, здатна свідомо відповідати за свої вчинки.

– Запам’ятайте! Організм людини складається із частин – органів.

– Прочитайте тлумачення слова орган на с. 144.

– Про що розповіла пані Калина Пігулко?

– Доведіть, що ввесь організм становить єдине ціле.

– Ознайомтеся із таблицею і поміркуйте! Яке значення мають основні системи органів в організмі людини?

Висновки

– Людині властиві всі ознаки організмів.

– Організм людини складається з органів, які працюють злагоджено, узгоджено.

– Органи, які виконують спільну роботу, складають системи органів.

– Злагодженою роботою всього організму керує нервова система.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Цікаво знати!

– Головний мозок – “командний пункт” усього нашого організму. Він складається з мільярдів особливих нервових клітин, їх там більше, ніж людей на земній кулі. Кожна група нервових клітин виконує свою роботу. Так, одні клітини допомагають нам співати, другі – танцювати, треті – малювати тощо. А ще в нас у голові є “справжній комп’ютер”. Клітини мозку пам’ятають те, що ми колись вивчили, побачили, почули.

2. Гра “Я назву, а ти – покажи”

Учитель називає органи зовнішньої будови людини (ніс, очі, вуха, рот, руки тощо), а діти їх показують. Потім називає один з внутрішніх органів, наприклад, серце.

– Чому ви не змогли показати цей орган? (Це внутрішній орган, він знаходиться всередині людського організму, прихований щільним і непрозорим по криттям – шкірою.)

– Які ще внутрішні органи вам відомі?

– Спробуйте знайти їх на моделі людини.

– Як ви вважаєте, як будується робота внутрішніх органів: кожен з них має своє призначення чи вони працюють спільно, взаємозв’язано? (Відповіді дітей.)

– Навіщо треба знати свій організм? (Відповіді учнів.)

Учитель додає: необхідно знати особливості свого організму, прислухатися до нього і розуміти, коли йому потрібна допомога, зберігати і зміцнювати своє здоров’я.

3. Робота над прислів’ями

– Прочитайте прислів’я про здоров’я та поясніть їх зміст.

– Дав би бог здоров’я, а щастя знайдемо.

– Здоров’я не купиш – його розум дарує.

– Здоров’ям слабкий, так і духом не герой.

– Не радий хворий і золотому ліжку.

– У кого що болить, той про те і говорить.

– Швидкого і спритного хвороба не наздожене.

4. Робота в групах

– Роздивіться фотографії незвичайного музею людського тіла, що працює в Голландії. Здогадайтесь, яким системам органів присвячені зали, зображені на фотографіях. А яким уявляєте такий музей ви?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 146.

– Чому людина належить до живої природи?

– Наведіть приклади органів людини. Яку роботу вони виконують?

– Що таке система органів? Наведіть приклади.

– Яка система керує діяльністю організму?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 144-146.




ЯК ПРАЦЮЄ НАШ ОРГАНІЗМ