ЯК ПРИРОДА ПОЛІССЯ ВПЛИВАЄ НА ГОСПОДАРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ?

Зустріч 52. ЯК ПРИРОДА ПОЛІССЯ ВПЛИВАЄ НА ГОСПОДАРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ?

Мета: розповісти учням, як природа Полісся впливає на господарську діяльність людини; розвивати вміння висловлювати власні думки; виховувати любов до рідної землі.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО ЗУСТРІЧІ

1. Природнича розминка “Чи вірите ви?”

– Чи вірите ви в те, що великі ділянки земної поверхні з однаковою природою називають природними зонами?

Чи вірите ви в те, що у природній зоні не однакова погода впродовж року, не подібні грунти, рослини і тварини?

– Чи вірите ви в те, що на погоду природної зони не впливають форми її поверхні?

– Чи вірите ви в те, що в північній півкулі з півночі на південь розташовані такі природні зони: арктичні пустині, тундра, тайга, мішані ліси, степи, пустині?

– Чи вірите ви в те, що вивчати природні зони допомагає карта природних зон України?

2. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання

для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 153)

Розгадування кросворда

 ЯК ПРИРОДА ПОЛІССЯ ВПЛИВАЄ НА ГОСПОДАРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ?

1. Обласний центр України. (Житомир)

2. По засніженій галявці ходить хлопчик у білій майці. (Підсніжний)

3. Кущ, який росте в зоні мішаних лісів. (Шипшина)

4. Улітку сіренький,

А взимку біленький.

Довгі вуха маю,

До ліса стрибаю. (Заєць)

5. Грунти у зоні мішаних лісів. (Болотяні)

6. Дубово-соснові ліси. (Субори)

7. Лікарська рослина. (Звіробій)

8. Тварина мішаних лісів, яку взято під державну охорону. (Олень)

9. Трав’яниста рослина, яка оплакує подругу весну. (Конвалія)

10. Слово – синонім словосполучення “зонамішаних лісів”. (Полісся)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя

– Зона мішаних лісів – це район інтенсивного сільськогосподарського виробництва та лісового господарства.

Яким є значення лісів для людини?

Гектар лісу протягом року очищує 18 млн кубічних метрів повітря. До того ж, він, ніби велетенський пилосос, забирає з повітря 36 тонн пилу. Тільки одне листяне дерево – бук – “виробляє” за годину 1 кг 700 г кисню. Денна продукція цього природного “кисневого заводу” може задовольнити потреби 64 чоловік.

Ліс – не тільки очисник повітря, але й годувальник.

Гектар лісу дає врожай їстівних грибів – у середньому до 80 кг, близько тонни малини і чорниці, журавлини та інших ягід, таку саму кількість лікарських рослин, а в насадженнях липи, білої акації, інших медоносів бджоли збирають з такої площі майже 300 кг меду.

Ліс – гігантський фільтр і активний учасник такого важливого процесу, як обмін газів у повітрі. Лісові насадження поглинають із повітря вуглекислий газ і збагачують його киснем. Підраховано, наприклад, що чотири дорослих дерева забезпечують добову норму кисню для однієї людини.

Оздоровче значення дерев полягає в очищенні повітря від пилу і шкідливих газів, які виробляють фабрики і заводи. У лісі практично немає пилу. В’яз, липа, бузок – найкращі збирачі пилу.

А чи чули ви що-небудь про фітонциди – небачені лісові “санітари”? Це летючі захисні речовини, які виділяють рослини. Вони наділені здатністю подавляти ріст і розвиток хвороботворних мікробів, бактерій і грибів. Наприклад, збудники таких небезпечних хвороб, як туберкульоз, дизентерія, тиф, швидко гинуть під дією фітонцидів, які виділяють береза, черемха, дуб, клен, береза, осика, черемха, сосна, ялина, за 1,5-3 хвилини знищують небезпечні мікроби.

За даними ООН, щорічно на планеті вирубують понад 3 млрд кубічних метрів лісу. З порушенням кількості лісів виникає значна кількість ураганів, у горах починаються зсуви грунтів, від довгих і затяжних дощів, сніги лавинами сходять з гір у ріки, а гірські води сприятимуть значним повеням.

На всесвітньому екологічному форумі було ухвалено рішення щодо використання лісів та участі людей планети в “озелененні світу” і збереженні лісів.

Господарська діяльність людини в зоні мішаних лісів пов’язана із видобуванням корисних копалин. На Поліссі видобуваються корисні копалини – граніт, пісок, нафта, газ, торф.

2. Робота за підручником (с. 154-156)

Вправа “Мікрофон”

Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.

– Прочитайте розповідь козака Подорожника.

– Чи правда, що на Полісся надходить найменша кількість тепла та найбільше опадів порівняно з іншими рівнинними природними зонами нашої країни?

– Чому на Поліссі широкого розвитку набули лісова, деревообробна та паперова галузі промисловості?

– Що виготовляють ці галузі?

– Яким є головне завдання лісового господарства?

– Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

– Поясніть вислови із народної мудрості. Чому так говорять?

– У чому полягає користь від збирання макулатури?

– Які поклади корисних копалин зосереджені у зоні мішаних лісів?

– Що виготовляють з торфу? Де використовують граніт?

– Що виготовляють з бурштину?

– Чи сприятливі природні умови Полісся для сільськогосподарського використання?

– Що вирощують у зоні мішаних лісів?

– Що ви дізналися про льон? Що з нього виготовляють?

– Що ще вирощують у Поліссі?

– Чим приваблює Поліський край відпочивальників і туристів з усіх куточків України?

– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних знань про природу України”.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Розгадування кросворда (див. додатковий матеріал вище)

2. Гра “Так чи ні?”

– Зона мішаних лісів займає північну частину України. Так чи ні?

– Зона мішаних лісів займає південну частину України. Так чи ні?

– У зоні мішаних лісів випадає мало дощів, часті посухи. Так чи ні?

– У Поліссі багато річок, озер, лук, торфовищ. Так чи ні?

– У Поліссі ростуть дуб, граб, береза, сосна, липа. Так чи ні?

– У зоні мішаних лісів ростуть бамбук, пальма, кипарис. Так чи ні?

– У зоні мішаних лісів живуть черепахи, ховрахи, орел степовий. Так чи ні?

3. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Яким є значення лісу для людей і природи?

– Як люди охороняють ліс?

– До яких наслідків призведе знищення лісів?

– Чому ліси необхідно зберігати і відтворювати?

– Які сільськогосподарські культури вирощують у зоні Полісся?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 154-156.




ЯК ПРИРОДА ПОЛІССЯ ВПЛИВАЄ НА ГОСПОДАРСЬКУ ДІЯЛЬНІСТЬ ЛЮДИНИ?