ЯК ВЛАДНАТИ КОНФЛІКТ

РОЗДІЛ 4. СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ЗДОРОВ’Я

Глава 1. Соціальне благополуччя

§ 24. ЯК ВЛАДНАТИ КОНФЛІКТ

У цьому параграфі ти:

· прочитаєш поради психологів, як правильно діяти у конфліктних ситуаціях;

· дізнаєшся, як запобігти розпалюванню конфлікту;

· потренуєшся контролювати себе у конфліктних ситуаціях;

· обговориш, які життєві навички необхідні для конструктивного розв’язання конфліктів.

– У попередньому параграфі вам було запропоновано поспостерігати за людьми у громадському місці, наприклад, у шкільній

їдальні, та описати кілька конфліктів. По черзі розкажіть про результати своїх спостережень.

Для успішного розв’язання конфліктів важливо не лише знати, як це робити, а й практикувати. Повір, це варте твоїх зусиль: так вчаться будувати рівноправні стосунки, ладнати з людьми, здобувають повагу і підвищують самоповагу.

У цьому тобі допоможуть поради психологів, як запобігти ескалації конфлікту, контролювати свої почуття у конфліктній ситуації та як розв’язати конфлікт.

Як запобігти ескалації

конфлікту

Породжують конфлікт і роблять його некерованим конфліктогени. Вони посилюють емоційне напруження, ображають, породжують бажання захиститися.

Конфліктогени – це слова або дії, які провокують чи розпалюють конфлікт. Прикладами конфліктогенів є образи, зневажливе ставлення, висміювання, вихваляння, категоричні судження, повчання, нечесність, нещирість, порушення правил етикету (не вітатися, ігнорувати чиюсь присутність, перебивати), деякі узагальнення: “ти ніколи”, “ти завжди”, “я нізащо”, “це безнадійно”.

Найбільша небезпека полягає в тому, що конфліктоген провокує у відповідь новий конфліктоген, а той у свою чергу – ще один, і так далі. Кожен наступний конфліктоген діє сильніше за попередній. Так утворюється конфліктний ескалатор (мал. 48).

 ЯК ВЛАДНАТИ КОНФЛІКТ

Мал. 48. Конфліктний ескалатор

Запам’ятай два головних правила запобігання конфліктам:

– Намагайся не використовувати конфліктогенів.

– Не піддавайся на провокацію конфлікту (не відповідай конфліктогеном на конфліктоген).

1. Об’єднайтесь у пари і розіграйте ситуацію, зображену на мал. 48, так, щоб запобігти ескалації конфлікту.

2. Обговоріть, які способи розв’язання цього конфлікту краще використати (спокійний тон, допомогти знайти книжку, відсторонитися від конфлікту…).

Як контролювати себе

Наведені нижче поради допоможуть опанувати себе і вгамувати гнів.

 ЯК ВЛАДНАТИ КОНФЛІКТ

Установи попереджувальну сигналізацію

– Уяви світлофор у своїй голові.

– Його червоне світло вмикатиметься тоді, коли треба зупинитись і подумати.

– Не забувай перевіряти свій світлофор у ситуаціях, що злять тебе. Полічи до десяти (або далі)

– Починай глибоко дихати і повільно лічити про себе.

– Не провокуй співрозмовника, показуючи, що лічиш.

– Продовжуй слухати опонента.

– Дивись йому в очі.

Практикуй самопереконання

Іноді, щоб заспокоїтися, достатньо сказати собі кілька слів:

“Це не впливає на мене…”

“Мені не треба з цим боротися”.

“Я можу це владнати”.

“Мені приємно, що я тримаю себе в руках”.

Зміни точку зору

Поглянь на ситуацію очима стороннього спостерігача. Подумай:

– Чи варто гніватися через це?

– Чи справді ця людина хоче тобі зашкодити? (Ти ж, наприклад, не будеш сердитися на малюка за те, що він тебе штовхнув?)

– Чи є інший спосіб отримати те, що хочеш?

– Обери спосіб, як опанувати себе у наведених нижче ситуаціях.

Ситуація 1. Ти стоїш у черзі за квитком. Раптом до хлопця, що стоїть попереду тебе, підійшли знайомі, і він пропустив їх уперед.

Ситуація 2. Однокласник почав звинувачувати тебе в тому, чого ти не робив.

Шість кроків розв’язання конфліктів

Уміння розв’язувати конфлікти – ознака зрілої особистості. Ти можеш сказати, що й серед дорослих багато тих, хто розв’язує свої проблеми погрозами, сварками чи кулаками. Та це означає лише те, що не кожна доросла людина є зрілою особистістю.

Ознайомтеся з алгоритмом конструктивного розв’язання конфліктів, що складається з 6 кроків.

 ЯК ВЛАДНАТИ КОНФЛІКТ

 ЯК ВЛАДНАТИ КОНФЛІКТ

Для успішного розв’язання конфліктів треба володіти багатьма життєвими навичками: самоконтролю, уміння слухати і говорити, висловлювати свої почуття, рахуватися з почуттями опонента. Допоможуть і деякі особисті якості: відповідальність, толерантність, почуття гумору.

1. Об’єднайтесь у групи. На великому аркуші паперу намалюйте три концентричні кола.

2. На окремих картках запишіть навички, необхідні для розв’язання конфліктів (мал. 49 на с. 140).

3. У центрі найменшого кола покладіть картки з навичками та особистими якостями, які ви вважаєте найважливішими для успішного розв’язання конфліктів.

4. У другому колі картки з тими, які вважаєте менш важливими, а в третьому – найменш важливими.

5. Розкажіть, чи важко було досягти порозуміння у ваших групах.

 ЯК ВЛАДНАТИ КОНФЛІКТ

Мал. 49

Підсумки

Конфліктогени розпалюють конфлікт і поглиблюють протистояння.

Уміння опанувати себе в конфліктній ситуації допоможе владнати її.

Уміння розв’язувати конфлікти є ознакою зрілої особистості.




ЯК ВЛАДНАТИ КОНФЛІКТ