ЯК З’ЯВИЛИСЯ РІЗНОМАНІТНІ КУЛЬТУРНІ РОСЛИНИ

Мета: поглибити знання учнів про культурні рослини, їх походження, про значення культурних рослин в житті людини; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (додаток)

1. Фронтальне опитування

– Якими життєвими формами представлені хвойні рослини?

– Чи можна за зовнішнім виглядом установити приблизний вік ялини?

– Яку будову мають хвойні рослини?

– Дослідіть: які дерева переважають у вашій місцевості

– листяні чи хвойні?

– Поміркуйте: чому новорічними деревами вважаються хвойні, а не квіткові рослини? Як можна запобігти знищенню хвойних дерев перед Новим роком?

2. Робота в парах

– Позначте правильне визначення знаком “+”.

1) Культурні рослини – це:

О найкрасивіші рослини;

О рослини, які споживають тільки люди;

О рослини, які спеціально вирощуються людьми.

2) У якому ряду названі тільки квіткові рослини?

О Ялина, горобина, ромашка;

О морська капуста, кульбаба, троянда;

О троянда, липа, калина.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні

на уроці ви дізнаєтеся більше про різноманітність культурних рослин.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 90-91)

– Пригадайте, які рослини називають культурними. Наведіть приклади культурних рослин.

– Пригадайте! Які квіткові та хвойні рослини спеціально вирощує людина?

– Роздивіться фотографії на с. 90 і розкажіть, де вам траплялося бачити ці рослини? З якою метою їх вирощують?

– Про що розповів Мудрий Лісовичок?

– Запам’ятайте! До культурних рослин належать лише ті, які не можуть повноцінно існувати без допомоги людини.

– Люди вирощують культурні рослини насамперед для того, щоб отримати продукти харчування. А ще з культурних рослин виготовляють волокна, лаки, фарби. Залежно від того, що отримують від культурних рослин, їх розподіляють на зернові, технічні, овочеві, плодово-ягідні культури.

– Розгляньте таблицю на с. 91. Назвіть групи культурних рослин.

– Зернові – це трав’янисті рослини. Головна зернова культура, яку вирощують у нашій державі,- пшениця. Назвіть, що виготовляють з пшеничного борошна.

– Ще із зернових культур в Україні вирощують жито, ячмінь, овес, просо. Цінною зерновою культурою є кукурудза. З кукурудзи виготовляють олію, крупи, крохмаль, використовують як корм для худоби.

В Україні найпоширенішою технічною культурою є цукровий буряк. Із цукрового буряку виготовляють цукор. З відходів цукрового виробництва утворюється жом. Ним годують тварин.

Важливою олійною культурою є соняшник. Соняшникову олію використовують для виготовлення маргарину, лаків, мила, з тертого насіння виготовляють халву.

Із стебел льону, конопель люди з давніх часів одержують волокна. З них роблять нитки. З ниток виготовляють тканини, з яких шиють одяг.

Нині у нашій країні вирощують понад 70 видів овочевих культур. Це капуста, цибуля, морква, помідори, огірки, редиска, баклажани, перець та багато інших.

Рослини, які вирощують у садах, називають плодово-ягідними. У нашій державі найбільш поширена серед плодових культур яблуня. Залежно від часу достигання плодів сорти яблуні поділяють на літні, осінні й зимові. Плоди зимових сортів добре зберігаються до весни.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в парі

– Обговоріть із сусідом по парті, якими продуктами рослинного походження ви харчуєтеся щодня.

2. Гра “Сортування”

– Розподіліть рослини по групах.

Соняшник, картопля, льон, арахіс, огірок, гарбуз, горох, ячмінь, буряк, пшениця, яблуня, смородина, конюшина, чорнобривці.

3. Гра “Четверте “зайве”

– Визначте “зайву” рослину та аргументуйте свій вибір.

– Квасоля, горох, смородина, соя.

– Вишня, конюшина, суниця, груша.

– Рис, просо, кукурудза

4. Гра “Інтерв’ю”

– Плоди яких рослин ти любиш уживати в їжу?

– Насінням яких рослин годують свійських тварин?

– Із коренеплодів якої рослини виготовляють цукор?

– Із коренеплодів якої рослини готують салат?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 91.

– Як людина використовує зернові рослини?

– Назвіть технічні культури. Що з них виготовляють?

– Які овочеві культури вирощують у вашій місцевості?

– Які рослини називають плодово-ягідними?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 90-91.

– Дослідіть і розкажіть, які культурні рослини поширені у вашій місцевості.

Проект “Облаштовуємо нашу планету”

– Які культурні рослини ви вважаєте доцільним вирощувати на нашій планеті? Поясніть.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (2 votes, average: 4,50 out of 5)


ЯК З’ЯВИЛИСЯ РІЗНОМАНІТНІ КУЛЬТУРНІ РОСЛИНИ - Плани-конспекти уроків по натурології


ЯК З’ЯВИЛИСЯ РІЗНОМАНІТНІ КУЛЬТУРНІ РОСЛИНИ