ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ МАЮТЬ КОРИСНІ КОПАЛИНИ ДЛЯ ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ

Мета: ознайомити учнів з найважливішими корисними копалинами, економним і раціональним їх використанням; розвивати спостережливість, уміння порівнювати; виховувати почуття гордості за багатство рідного краю, бажання економно використовувати корисні копалини.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– Подивіться навколо. Вулицею мчать машини. З чого виготовлені деталі до них? (З металу, який виплавляють із залізної руди.)

– Аз чого виготовлені гума, бензин, пластмаси? (З нафти)

– Стоять

цегляні будинки. А цегла – це… (глина).

– Без якої корисної копалини не може працювати жоден учитель? (Крейда)

– Так, вапно, пісок, глина – все це теж із землі. Ми опалюємо свої будинки кам’яним вугіллям чи газом, що теж добувають із землі.

– Яку загальну назву можна дати вапну, піску, глині, кам’яному вугіллю, газу?

– Поясніть назву “корисні копалини”. Наведіть їх приклади.

– Як різняться між собою корисні копалини? Розкажіть і наведіть приклади.

– Чому

нафту називають “рідким золотом”?

– Для видобутку яких корисних копалин будують бурові установки?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про використання різних корисних копалин.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 50-51)

– Пригадайте! Які корисні копалини вам відомі?

– Назвіть корисні копалини та предмети, які з них виготовляють.

Робота в парах

– Роздивіться фотографії на с. 50 і розкажіть, як люди використовують корисні копалини.

– Усі корисні копалини розподіляють на три великі групи: руди металів, або рудні корисні копалини, горючі корисні копалини і будівельні.

– Що розказав пан Кріт про використання корисних копалин?

– Що виробляють з паливних корисних копалин?

– Як використовують рудні корисні копалини?

– Що виготовляють з будівельних корисних копалин?

– Роздивіться ілюстрації на с. 51 та складіть розповідь “У коморі корисних копалин”. Додайте власні приклади.

– Найбільшу групу корисних копалин становлять руди металів, що складаються з металу (заліза, міді, цинку, золота, срібла і т. ін.) і різних домішок. Залізна руда схожа на камінь. Вона бурого або червоного кольору, важка і тверда. Її видобувають у шахтах і відкритим способом – у кар’єрах. У спеціальних печах із залізної руди виплавляють чавун і сталь. Потім з них виготовляють верстати, трактори, автомобілі, потяги та ін.

Горючі корисні копалини під час горіння виділяють тепло. До них відносять торф, буре та кам’яне вугілля, нафту і природний газ.

Будівельні корисні копалини – граніт, мармур, вапняк, глина, пісок, гіпс.

Запаси корисних копалин у надрах Землі не безмежні. З кожним роком вони зменшуються, оскільки потреби людей постійно зростають. Із часом запаси можуть вичерпатися.

Висновки

– Усі корисні копалини розподіляють на три великі групи: руди металів, або рудні корисні копалини, горючі корисні копалини і будівельні.

– На території України є родовища всіх груп корисних копалин, але запаси їх обмежені. Тому корисні копалини потребують економного використання.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Практична робота. Ознайомлення з колекцією корисних копалин

– Уявімо себе геологами. Ми маємо знайти у колекції відповідні корисні копалини.

Робота над загадками (додаток)

– Грію взимку я будови,

З мене паливо чудове,

Я потрібне для тепла,

З мене зроблені, до речі,

І такі корисні речі.

Як пластмаси, гума, фарба,

Ліки, спирт, бензин, смола.

Чи впізнали ви мене?

Я – … (вугілля кам’яне).

– Роблять з мене речовини:

Фарби, штучнії тканини,

Ліки і картон, пластмаси,-

Отже, справжнє я багатство.

Хоч у болоті народився,

Але й на полі знадобився,

Бо я ще й добриво чудове.

А ще – зігрію я будови,

Бо і на паливо згоджусь.

Чи впізнали, як я звусь? (Торф)

– Масляниста рідина,

З різким запахом вона,

Темно-бурий колір має,

Під землею залягає.

Чорним золотом її

Звуть всі люди на землі,

З неї роблять, любий друже,

Гас, бензин, машинне масло,

Фарбу, гуму і пластмаси. (Нафта)

– Це відомо для дитини:

Глечики виготовляють з… (глини).

– У шахтах, кар’єрах її добувають.

З неї у печах чавун виплавляють.

З нього ллють сталь,

Роблять речі сталеві,

Ну, а основа речей металевих –

Буро-червона, важка і тверда –

Це залізняк, чи… (залізна руда).

– Камінь, я гірська порода,

А також дитя природи,

Я зернистий і твердий,

І матеріал міцний.

Можна пам’ятник зробити,

Коли треба – роздробити,

Я годжуся на бруківку,

Для спорудження домівки,

Я не мармур, не магніт,

А такий собі… (граніт).

– Я родом з дна морського, природи я дитина.

Від мармуру до крейди – це все моя родина.

Ми містим газ, від оцту пускаєм бульбашки.

Потрібні в будівництві, усі ми – … (вапняки).

– Хочеш побудувати дитячий садок,

Використовуй у розчині… (пісок).

– Коли зламаєш рук у ти,

Завжди врятує від біди.

І хоч у тебе настрій скис,

В лікарні вдягнуть швидко… (гіпс).

2. Дослідницький практикум. Які корисні копалини є у моєму краї?

– У Харківській області добувають горючу корисну копалину – газ. Значні поклади природного газу є у Шебелинці, Краснограді. Харківщина була і залишається головним газовидобувним регіоном України.

Також добувають нерудні корисні копалини: вапняк, крейду і руди кольорових металів.

– Як ви вважаєте, чи потрібно охороняти родовища, якщо їх так багато? Для чого?

Використати корисні копалини можна швидко. За один рік видобувають із надр землі їх стільки, що треба було б побудувати такий велетенський потяг, щоб перевезти всі корисні копалини, який би сімнадцять разів оперезав земну кулю. А на утворення кам’яного вугілля, нафти у природі потрібні мільйони років. Про це необхідно знати, пам’ятати і витрачати гірські породи бережливо й економно.

– Чи можете ви зробити свій унесок у справу відповідального ставлення до корисних гірських порід? (Бережливо ставитися до речей, які з них виготовлені, побудовані, змайстровані.)

3. Робота в парі

– Знайдіть на карті України в шкільному атласі найбільші родовища кам’яного вугілля, нафти і газу. Як їх позначають на карті? Умовні позначки замалюйте в зошиті.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 51.

– На які групи розподіляють усі корисні копалини?

– Наведіть приклади паливних корисних копалин. Що між ними спільного?

– Розкажіть, які корисні копалини називають будівельними. Чому вони отримали таку назву?

– Знайдіть у колекції залізну руду. Опишіть її. Розкажіть, що з неї виготовляють.

– Поміркуйте і поясніть, чому люди збирають металобрухт. Розкажіть, як удома члени вашої родини економлять корисні копалини.

– Для чого вам знадобляться знання, отримані на сьогоднішньому уроці? (Щоб берегти природні запаси.)

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 50-51.




ЯКЕ ЗНАЧЕННЯ МАЮТЬ КОРИСНІ КОПАЛИНИ ДЛЯ ЖИТТЯ ЛЮДЕЙ