ЯКІ ДЖЕРЕЛА ЕНЕРГІЇ Є НЕВИЧЕРПНИМИ

Мета: дати загальне уявлення про поновлювані джерела енергії; навчити розпізнавати поновлювані джерела енергії в природі; вчити пояснювати необхідність збільшення використання людиною відновлюваних видів енергії (Сонця, вітру і рухомої води); розвивати творчу активність, уважність; виховувати пізнавальний інтерес.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Фронтальне опитування

– Чи впливає Сонце на ваше самопочуття і настрій? Поясніть.

– Що ви можете розповісти про Сонце?

– У якому

вигляді сонячна енергія досягає Землі?

– Наведіть докази, що світло й тепло необхідні рослинам, тваринам і людям.

– Чому сонячну енергію вважають невичерпною? Доведіть.

2. Робота над загадками

– Летить коник, басує.

Полем-долем пустує.

Ніхто його не впіймає

І ніхто не загнуздає. (Вітер)

– Всі його люблять, всі його чекають,

А хто подивиться, кожен скривиться. (Сонце)

– Без рук, без ніг, а цілий світ пройде. (Вода)

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, чому енергія Сонця, вітру й води не може вичерпатися.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 68-69)

– Пригадайте! Для чого потрібна енергія? Які види енергії ви знаєте? Де ви їх використовуєте у щоденному житті?

– Роздивіться малюнки на с. 68, поміркуйте і розкажіть! Як люди зігрівалися й освітлювали свої оселі в давнину? Що слугувало тоді джерелами енергії? Які джерела енергії використовують у наш час?

– Завдяки чому рухається паровоз?

Робота в парах

– Назвіть, які корисні копалини належать до горючих.

– Що розповів хлопчик Струм про горючі корисні копалини?

– Які невичерпні джерела енергії пропонує нам Матінка Природа?

– Чому їх називають і невичерпними, і відновлюваними?

Висновки

– Джерела енергії бувають поновлювані і непоновлювані.

– Усі поновлювані джерела енергії черпають свої сили від Сонця – головного джерела енергії.

– Без Сонця життя на Землі припиниться.

– За 15 хв Сонце посилає нам стільки енергії, скільки вистачає людству на цілий рік.

– До поновлюваних джерел енергії належать також сила води і сила вітру.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Читання й обговорення казки “Нерозлучні друзі”

Жили-були друзі: Сонце, Вода, Камінь і Вітер.

Одного разу вони посперечалися, хто з них наймогутніший.

Сонце промовило:

– Я даю Землі тепло і світло, можу обігріти або спалити! Без мене немає життя.

Вода зауважила:

– А от і ні, це без мене жодна істота не може жити! Я перетворюю камінь на пісок, з легкістю обертаю велетенські електричні турбіни, і саме я даю людям енергію!

Камінь спинив напір Води і твердо вимовив:

– А я можу перегородити річку і створити повінь, або спинити її.

Налетів Вітер і просвистів:

– От хвальки! Та я на всіх вас знайду управу: зруйную кам’яні гори, нажену хмари і закрию Сонце, підніму хвилі на морі, здійму шторм.

Так вихвалялися природні сили один перед одним, доки не зустріли в пустелі Людину, яку мучила спрага. І попросили, щоб вона їх розсудила. Вислухавши їх, Людина відповіла:

– Дякую тобі, Сонечко, що випарувано Воду з моря. Дякую тобі, Вітре, що приніс хмаринки. Дякую тобі, Каменю, що на тобі сконденсувалася водяна пара. Саме завдяки вам я вгамував спрагу. Всі ви могутні та важливі, кожен – по-своєму.

З того часу Сонце, Вода, Камінь та Вітер стали нерозлучними друзями. А Людина навчилася приборкувати сили природи.

– Про які природні сили йдеться у казці?

– Про що сперечалися Сонце, Вода, Камінь і Вітер?

– Чим вихвалялося Сонце?

– Що розповіла про себе Вода?

– Що може зробити Камінь?

– Яку силу має Вітер?

– Хто розсудив природні сили?

– Як ви розумієте останні речення казки?

– Сонце, вітер і вода – невичерпні джерела енергії. Всі ці джерела енергії існують завдяки енергії Сонця. Річки живляться дощами, які виникають із-за випаровування океанів і озер під дією сонячного тепла. Вітер дме над поверхнею землі внаслідок її нерівномірного нагрівання сонцем.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Прочитайте сторінки Книги важливих знань про природу на с. 69.

– Що нового ви дізналися на уроці?

– Назвіть невичерпні джерела енергії.

– Які джерела енергії люди можуть використовувати у майбутньому?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 68-69.




ЯКІ ДЖЕРЕЛА ЕНЕРГІЇ Є НЕВИЧЕРПНИМИ