ЯКІ ТВАРИНИ ПЕРШИМИ ЗАСЕЛИЛИ СУХОДІЛ

Мета: продовжити формувати в учнів поняття “земноводні”; вдосконалювати вміння описувати земноводних, визначати їх за істотними ознаками; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам’ять; виховувати любов до природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

– Чому риби швидко рухаються у воді?

– На які групи розподіляють риб залежно від типів водойм, у яких вони мешкають?

– Чи піклуються риби про своє потомство? Поясніть.

– Чому риби відкладають величезну кількість

ікри?

– Розкажіть про різноманітність риб. Яких акваріумних рибок ви знаєте?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про життя земноводних і плазунів, їх розмноження і розвиток.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота за підручником (с. 107-108)

– Пригадайте! Де вам доводилося бачити жаб? У чому полягають особливості їхнього способу життя?

– Жаба належить до групи тварин, яких називають земноводними. Ця назва дуже влучна, адже такі тварини живуть

і на землі, й у воді. Предки земноводних першими вийшли з водойм на суходіл.

Робота в парах

– Роздивіться фотографії на с. 107 і розкажіть, якими бувають земноводні?

– Жаби, тритони – це земноводні. Ці тварини можуть жити на землі і у воді. Тому їх назвали… (земноводні). Слово складається з двох коренів: зем і вод-. Як же жаб відрізнити від інших тварин? (У них гола, холодна, мокра шкіра.) І справді. Шкіра у жаби волога і тонка. Її часто потрібно змочувати водою. Якщо жабу довго тримати в сухому місці, вона може загинути. Жаби – незвичайні тварини. Узимку вони сплять під льодом і снігом, можуть дихати шкірою, навіть пити, якщо потрібно, вони можуть шкірою, не розкриваючи рота. їх витріщені очі бачать усе, що знаходиться попереду і ззаду, одночасно.

Але бачать вони тільки те, що ворушиться. Язик у них прикріплений до щелепи не заднім кінцем, як в усіх тварин, а переднім. Тому жаба може викидати його далеко вперед. Щоб легше ковтати здобич, жаба проштовхує її в горло за допомогою очей.

– Що розказав про земноводних Мудрий Лісовичок?

– Роздивіться фотографії на с. 108 і розкажіть, у чому полягає подібність усіх зображених тварин? Як їх можна назвати одним словом?

– Що означає назва “плазуни”?

– Плазуни мешкають на суші, але й у воді почуваються прекрасно. До них належать змії, ящірки, крокодили і черепахи. Ці тварини все життя повзають – плазують, тому їх називають плазуни.

У тваринному царстві плазуни займають місце між земноводними і птахами. Учені вважають, що птахи пішли від плазунів декілька мільйонів років тому.

– Пригадайте! Чи доводилося вам чути про динозаврів – вимерлих родичів сучасних плазунів?

– Динозаври панували на Землі дуже давно. І досі залишається загадкою причина їх вимирання.

– Запам’ятайте! Земноводні й плазуни є важливими складовими живої природи.

2. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Робота над загадками

– “Ква-ква-ква” – вона виводить,

Позира булькатим очком.

Як журавлика угледить –

Прикидається листочком. (Жабка)

– В’ється стрічка невеличка,

Де пісочок, де травичка.

Ви її не зачіпайте,

Стороною оминайте. (Змія)

– Хто хвоста залишає,

Коли від ворога тікає? (Ящірка)

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Яких тварин називають земноводними? Наведіть приклади.

– Які ознаки земноводних є істотними?

– Яких тварин називають плазунами? Наведіть приклади.

– Які ознаки плазунів є істотними?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 107-108.

Проект “Облаштовуємо нашу планету”

– Доведіть, що на нашій планеті повинні жити і жаби, і ящірки, і змії.




ЯКІ ТВАРИНИ ПЕРШИМИ ЗАСЕЛИЛИ СУХОДІЛ