Які водойми дають воду твоєму краю?

РІДНИЙ КРАЙ

УРОК 42 Які водойми дають воду твоєму краю?

Тема. Які водойми дають воду твоєму краю?

Мета: дати учням поняття про водойми рідного краю, вчити називати їх; з’ясувати значення водойм рідного краю; формувати пізнавальний інтерес, вміння аналізу – вати, порівнювати, робити висновки; виховувати любов до природи та бережливе ставлення до її багатств.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Повідомлення теми і мети уроку

– Знайдіть зайве слово.

Річка, гора, океан, озеро, струмок, море, ставок.

Якою назвою можна об’єднати решту слів? (Водойми)

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які водойми є у вашому рідному краї.

III. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

1. Розповідь учителя про водойми рідного краю

– Які водойми є в нашому краї, ви дізнаєтесь, якщо відгадаєте загадки.

– Дзюркочу серед лісу я,

Холодне, гомінке.

Ще здалеку по пісеньці

Впізнаєте мене. (Джерело)

– Серед села

Стоїть бочка немала. (Криниця)

– Навкруги вода,

А з питвом

біда. (Море)

– Стоїть корито,

Повне налито. (Ставок)

– Без ніг, а біжить,

Без рук, а рукави має. (Річка)

2. Фізкультхвилинка

IV. Узагальнення й систематизація отриманих знань

1. Робота за підручником (с. 96-97)

– Пригадайте: які форми земної поверхні переважають у вашому краї? Які водойми можна побачити?

– Розгляньте фото на с. 96.

– Розкажіть, що на них зображено.

– Чим відрізняються ці водойми?

– Найкращим місцем відпочинку для багатьох людей є водойми: річки, озера, ставки, джерела.

– Пригадайте, які водойми є у вашому населеному пункті. Як вони називаються?

– Розкажіть, які риби водяться у водоймах вашої місцевості. Скористайтеся довідковим бюро у підручнику.

– Які птахи живуть поблизу водойм? Скористайтеся довідковим бюро у підручнику.

– Відгадайте загадки.

– Два брати у воду дивляться, а довіку не зійдуться. (Береги)

– Не кінь, а біжить, не ліс, а шумить. (Річка)

– Які слова у загадках допомогли вам їх відгадати?

– Які дерева і кущі ростуть біля водойм? Скористайтеся довідковим бюро у підручнику.

Робота в групах

– Складіть розповідь про річку, яка протікає у вашому краї, за поданим планом.

1) Як називається річка?

2) Яка вона: велика, середня, мала?

3) Чи швидка в неї течія, чи повільна?

4) Чи глибока річка, чи мілка?

– Розкажіть, що забруднює водойми місцевості.

– Як, на вашу думку, можна не забруднювати водойми?

– Пам’ятайте! Водойма – це не просто вода. Це дім, де живуть різні і незвичайні істоти. їм потрібен дім, і вони йому потрібні.

– Потрібно оберігати водойми від забруднення.

– Будувати очисні споруди.

– Садити на берегах водойм дерева, які будуть укріплювати береги.

– Розчищати джерела.

– Виготовляти та розміщувати на берегах водойм заборонні знаки, роз’яснювальні написи.

– Розгляньте фото на с. 97.

– Чим відрізняються ці річки?

– Якщо річка тече спокійно, не спішить, дзюркоче, широко розлитися хоче, то це – рівнинна річка. Якщо річка біжить швидко, вирує й клекоче, після дощів все затопити хоче, то це – гірська річка.

– Поміркуйте: яка річка є у вашій місцевості – рівнинна чи гірська?

– Розкажіть: як у вашому рідному краї використовують річку? А як охороняють?

– Поясніть прислів’я.

Де вода, там і життя.

2. Завдання для друга природи рідного краю

– Розкажіть про своє улюблене місце відпочинку на березі водойми. Чи знаєте ви, як правильно поводитися біля води?

3. Хвилинка міркувань

– Прочитайте поетичні рядочки про воду на с. 140.

– Як ви їх розумієте?

V. Підсумок уроку

– Які водойми є в нашому краї?

– Яка з цих водойм найменша, а яка – найбільша?




Які водойми дають воду твоєму краю?