ЯКИЙ ОКЕАН НАЙБІЛЬШИЙ?

Зустріч 22. ЯКИЙ ОКЕАН НАЙБІЛЬШИЙ?

Мета: сформувати уявлення учнів про особливості Тихого океану; продовжити навчати “читати” карту та працювати з нею; вчити складати комп’ютерні презентації, розповіді про природу материків і океанів, виступати перед класом з підготовленою інформацією; виховувати спостережливість, захопленість неповторністю й величчю природи.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ

1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання

і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 73)

2. Робота у парах

Загадування загадок про океани.

3. Гра “Відповідність”

Точки Землі, через які проходить земна вісь.

Колір, яким на карті позначені рівнини.

Колір, яким на карті позначені водойми.

Зменшене зображення земної поверхні на площині, виконане за допомогою умовних знаків.

Величезні простори води.

Зменшена модель Земної кулі.

Північний і

Південний полюси

Зелений

Блакитний

Карта

Океани

Глобус

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя з елементами бесіди

– Який колір переважає на глобусі?

– Як на карті позначають глибину морів і океанів?

– Пригадайте! Що таке Світовий океан?

– На які частини поділяється Світовий океан?

– Які океани є на Землі? У яких півкулях вони розташовані?

– Чим схожі всі океани? Чим вони можуть відрізнятися?

– Понад 2/3 поверхні Землі покрито водною оболонкою – Світовим океаном. Середня глибина Світового океану всього 4 км, а відстань до центру Землі складає 6 371 км.

Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами. На Землі – чотири океани: Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий.

Вода в океанах солона. Якби, наприклад, випарити солі, розчинені в океанічній воді, то вони вкрили б дно Світового океану шаром завтовшки 60 м, а сушу – 153 м.

З поверхні океанів випаровується значна кількість води. З водяної пари утворюються хмари. Вони переносяться вітром у різні місця Землі, і там випадають опади.

Світовий океан збагачує повітря киснем, адже в ньому росте безліч зелених водоростей. А ще він зігріває планету. Як це відбувається? У теплі пори року вода океанів і морів повільно вбирає сонячне тепло і довго його утримує. У холодну пору вода так само повільно віддає тепло, нагріваючи повітря, яке рухається на материки.

У морях і океанах – близько 10 тисяч видів рослин. Більшість рослин – це водорості. На глибині до 100 м, куди сягає сонячне проміння, ростуть зелені водорості. Нижче – бурі, а ще нижче – червоні.

– Який океан є найбільшим на Землі? Знайдіть на карті світу межі Тихого океану.

– У яких півкулях розташований Тихий океан?

– Береги яких материків він омиває?

– Розгляньте карту теплових поясів світу. У яких теплових поясах простягається Тихий океан?

Тихий океан має найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. На крайньому півдні і на півночі вода холодна, а біля екватора – завжди тепла. У ньому є умови для життя різних рослин і тварин. У воді налічується 480 видів зелених, бурих і червоних водоростей. Серед риб – оселедці, сардини, скумбрія, сайра, лососі, тріска. Є велетенські краби, морські черепахи і змії. Живуть кити, тюлені, моржі, котики.

2. Робота за підручником (с. 74-76)

Вправа “Мікрофон”

Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.

– Прочитайте розповідь козака Подорожника.

– Які цікаві факти про Тихий океан повідомив козак Подорожник?

– Чому Тихий океан хотіли перейменувати на Великий?

– Розкажіть про різноманітність форм дна Тихого океану.

– Розкажіть про значення й походження слова затока.

– Які природні умови в Тихому океані?

– Які живі організми населяють води Тихого океану?

– Назвіть “рекордсмена” серед молюсків.

– Назвіть морських звірів.

– Доведіть, що природні багатства Тихого океану незліченні.

– Яким є господарське значення природи Тихого океану?

– Прочитайте і запам’ятайте висновки у рубриці “Сторінками Книги корисних природничих знань”.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Робота в групах

– Поміркуйте! Як зберегти чистоту вод Тихого океану? Обговоріть.

2. Робота в парах

– Чи правда, що Тихий океан зігріває планету? Поясніть чому.

3. Робота по карті

– Покажіть на карті розташування й межі Тихого океану.

– Визначте, по яку сторону від екватора та в яких півкулях він розташований.

– Які моря належать до Тихого океану?

– Які материки він омиває?

4. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– Де розташований Тихий океан?

– Чи підходить назва океану, який назвали Тихим? Яку назву ви дали б цьому океану?

– Чи багатий та різноманітний рослинний і тваринний світ Тихого океану?

– Що дає природі Світовий океан?

– Якою на смак є вода в океані?

– Чи всі люди Землі турбуються про чистоту океанських вод?

– Яке значення має Тихий океан для людства?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 74-76.

Використовуючи різні джерела інформації, підготувати повідомлення про тварину, яка мешкає у водах Тихого океану. Презентувати повідомлення в класі.




ЯКИЙ ОКЕАН НАЙБІЛЬШИЙ?