ЯКУ БУДОВУ МАЮТЬ РЕЧОВИНИ?

Зустріч 63. ЯКУ БУДОВУ МАЮТЬ РЕЧОВИНИ?

Мета: сформувати в учнів знання про молекули й атоми; провести досліди, що доводять існування молекул; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу, мовлення, пізнавальну активність; виховувати повагу до інтелектуальної праці.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (див. додатковий матеріал)

ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО ЗУСТРІЧІ

1. Відповіді на запитання рубрики “Запитання і завдання для тих, хто прагне розуміти природу” (с. 180)

2. Природнича розминка

“Чи вірите ви?”

Чи вірите ви в те, що…?

– Не всі предмети, які нас оточують, є тілами.

– Тіла розрізняються за формою, розміром, кольором.

– Тіла складаються з речовин.

– Різні за формою і розміром тіла можуть складатися з однієї і тієї самої речовини.

– Однакові за формою і розміром тіла можуть складатися з різних речовин.

– Немає тіл, що складаються з декількох речовин.

– Речовини не можуть бути рідкими, твердими, газоподібними.

3. Проблемне запитання

– Відгадайте, про який стан речовини йдеться, якщо цю речовину можна:

– пити, лити, випліскувати,

бризкати (рідкі речовини);

– ламати, розрізати, відкушувати, класти, кидати (тверді речовини)’,

– стискати, вдихати і видихати (газоподібні речовини).

– Людство з давніх часів цікавило питання, з чого складаються речовини? Як називаються ці частки? Як вони взаємодіють у речовині?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

– Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся… (Учні читають рубрику “Ти дізнаєшся”.)

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Пояснення вчителя

– Коли здалеку милуєшся лісом, окремих дерев розгледіти не вдається. Ліс здається суцільним. Насправді він складається з багатьох дерев, між якими є проміжки. Але очі не розрізняють окремих дерев на великій відстані. Якщо підійти ближче, все стане на свої місця. Ліс – не суцільний, видно, що він складається з дерев, кущів, трави.

Розгляньте предмети навколо себе. Вони здаються вам суцільними? А насправді – складаються з дуже маленьких часток, які називають молекулами. Між молекулами є проміжки. Молекули такі маленькі, що ми не можемо їх побачити. Вони притягуються між собою. Тому тіла не розсипаються на окремі частинки.

Ще дуже давно у Древній Греції вчені припустили, що всі речовини складаються з найдрібніших часток, які вони назвали атомами. Атом грецькою означає “неділимий”. Атоми настільки малі, що їх не можна побачити навіть у мікроскоп. Але в деяких речовинах велика кількість атомів збирається разом і утворює більші частки, які називають молекулами.

Як із літер алфавіту утворюються слова, так з атомів утворюються молекули.

Деякі молекули можна побачити за допомогою сучасних мікроскопів.

Висновок. Учених з давніх часів цікавило питання: з чого складаються речовини. Вони припускали, що якщо речовину, наприклад, камінь розділити до точки, то можна виявити найдрібнішу неділиму частку – атом. Атоми можуть бути декількох сортів і утворювати молекули. Умовно молекули зображають у вигляді кульок. Древні вчені припускали, що схожість усіх речовин на світі в тому, що вони складаються з молекул, що рухаються, між якими є проміжки.

2. Робота за підручником (с. 181-183)

Вправа “Мікрофон”

Учні відповідають на запитання рубрики “Пригадай”.

– Прочитайте розповідь козака Подорожника.

– Що таке атом?

– Чи правда, що всі тіла на земній кулі та у Всесвіті складаються із речовин, що побудовані з атомів?

– Як довести, що атоми дуже малі?

– Що утворюють атоми, сполучаючись між собою?

– Що таке молекула?

Учитель пропонує учням роздивитися на моделях на с. 182, як виглядають атоми й молекули водню, кисню та води.

Проведення дослідів у Дослідницькій лабораторії Учні працюють за завданнями підручника.

– Прочитайте розповідь розумниці Дзвіночки.

– Із чого складаються тіла?

– Із чого складаються речовини?

– Із чого побудовані молекули?

– Прочитайте і запам’ятайте висновок у рубриці “Сторінками Книги корисних знань про природу”.

3. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Гра “Вірю – не вірю”

– Не всі речовини складаються з найдрібніших невидимих часток – атомів.

– Атоми з’єднуються в молекули.

– Усі молекули складаються зі ще менших частинок – атомів.

– У природі – понад 100 різноманітних атомів.

– Усі тіла, що нас оточують, складаються з атомів.

2. Індивідуальні завдання

Стілець, деревина, олівець, пластмаса, вода, пенал, тканина, сукня.

З поданого списку виберіть:

1 варіант: тіла;

2 варіант: речовини.

Відповіді:

1 варіант: стілець, олівець, пенал, сукня.

2 варіант: деревина, пластмаса, вода, тканина.

3. Гра “П’ять речень”

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

– З якою новою темою ви сьогодні ознайомилися?

– Що ви дізналися на уроці? (Речовини складаються з атомів, які з’єднуються в молекули; нове з’єднання атомів створює нову речовину.)

– Які нові слова запам’ятали? (Атом, молекула,).

– Що означає слово атомі (Неділимий)

– Чи можна побачити атоми? (Не можна)

– З чого складаються речовини? (З атомів)

– З яких же невидимих часток складаються речовини? (З молекул)

– Що таке молекула? (Найменша частка речовини, що складається з двох або більше атомів.)

– Що створює нове з’єднання атомів? (Нову речовину)

– Чому ми не бачимо молекул, хоча всі тіла з них складаються?

– Чим молекули відрізняються від атомів?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 181-183.


1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (1 votes, average: 5,00 out of 5)


ЯКУ БУДОВУ МАЮТЬ РЕЧОВИНИ? - Плани-конспекти уроків по натурології


ЯКУ БУДОВУ МАЮТЬ РЕЧОВИНИ?