ЗА НАКАЗОМ ЧАРІВНОЇ ПАЛИЧКИ

ЗА НАКАЗОМ ЧАРІВНОЇ ПАЛИЧКИ

Прочитай вірш. Поміркуй, про який виконавський колектив ідеться.

Дзвоник пролунав.

М’яко, крадькома

У концертний зал

Входить напівтьма.

Тиша огорта ложі

І партер і на сцену всі

Дивляться тепер.

Недарма затих

Зал в один момент:

Захопив усіх

“диво-інструмент”.

Паличка злетить,

Тишу віджене,

Музикою вмить

Простір розітне.

В ній – журчання арф,

Флейт політ легкий,

Грім лунких литавр,

Крипок спів м’який…

…Звуків течія

Не

спиняє плин.

Вміє так співать

Тільки він один.

Який вид оркестру описано у вірші: духовий, струнний, симфонічний, народних інструментів? Чому його названо диво-інструментом? Подумай, від якого слова походить назва симфонічного оркестру.

Симфонічний оркестр здобув назву від слова симфонія (з грец. – співзвуччя), яким позначається найскладніший жанр інструментальної музики. Зазвичай цей великий концертний твір складається з 4 частин:

 ЗА НАКАЗОМ ЧАРІВНОЇ ПАЛИЧКИ

Йозеф Гайдн. Симфонії

“Годинник”, “Сюрприз” (фрагменти)

Засновником жанру симфонії є австрійський композитор Йозеф Гайдн, який жив понад 200 років тому.

Композитор створив 104 симфонії. Багато з них мають програмні назви та відповідний зміст. Так, у симфонії “Годинник” передано чітке й ритмічне цокання годинникового механізму.

Іноді на слухачів симфоній Й. Гайдна чекали кумедні несподіванки. Наприклад, один із своїх творів композитор написав спеціально для “шанувальників” музики, які приходили на концерт… просто поспати. Тільки-но поважні пани починали дрімати під лагідний плин мелодії – роздавався лункий удар литавр. І так – кілька разів. Цей твір Й. Гайдна так і назвали: “Симфонія з ударом литавр” або “Сюрприз”.

 ЗА НАКАЗОМ ЧАРІВНОЇ ПАЛИЧКИ

Послухай фрагменти симфоній Й. Гайдна. Поділися своїми враженнями.

Поміркуй, які музичні інструменти звучать у творах найбільш яскраво. Пригадай, які ще інструменти входять до складу симфонічного оркестру.

Це цікаво знати!

Литаври часто називають казанками. І справді, цей різновид барабана нагадує великі мідні чаші.

Грають на литаврах дерев’яними молоточками, а завдяки спеціальним педалям музикант може змінювати висоту звучання інструмента.

Отже, литаври є єдиним барабаном, із якого можна видобувати звуки певної висоти. Тому в оркестрі зазвичай використовують кілька литавр.

 ЗА НАКАЗОМ ЧАРІВНОЇ ПАЛИЧКИ

Розглянь схему розташування інструментів симфонічного оркестру.

 ЗА НАКАЗОМ ЧАРІВНОЇ ПАЛИЧКИ

Подумай, чому інструменти оркестру розміщені не довільно, а групами. Чому кожний інструмент (і музикант) має чітко визначене місце на сцені?

Симфонічний оркестр – найбільший і найрізноманітніший за складом. До нього входять понад 100 виконавців: 60-70 з них грають на струнних інструментах, 16-17 – на дерев’яних духових. 10-17 музикантів – на мідних духових, З (а іноді й більше) – на ударних інструментах.

Прочитай казку. Намагайся передати голосом особливості звучання різних музичних інструментів.

ХТО В ОРКЕСТРІ ГОЛОВНИЙ

Сталося це одного ранку, коли у вікно репетиційної зали зазирнуло сонечко. Теплий промінець поволі спустився з підвіконня і легенько торкнувся гладенького боку контрабаса.

– Уф, – сказав контрабас, – як мене сонечко гріє! Звісно, я в оркестрі головний: баси – всьому основа!

– Чого це? – прорипів тромбон. – Я головніший. У мене голос гучний і пронизливий! Його всі чують!

– А в мене – найвищий! – озвалася флейта. – Може, я головна?

– До чого тут висота? – обурилися скрипки. – Головне – тембр. Ми – найспівучіші, отже й головні.

– А я!.. А ми!.. – загомоніли інші інструменти…

І тільки старенька потерта партитура мовчала. Вона пригадала вправні диригентські руки та подумала, що напевно знає, хто в оркестрі головний.

Доповни зміст казки висловлюваннями інших музичних інструментів.

Поміркуй, хто головний в оркестрі. Чому?

 ЗА НАКАЗОМ ЧАРІВНОЇ ПАЛИЧКИ

Це цікаво знати!

Злагодженість оркестрового звучання забезпечує диригент. Ця професія з’явилася у XIX столітті, а раніше оркестром зазвичай керував композитор.

Спочатку диригенти розташовувалися у середині оркестру, обличчям до публіки, а замість диригентської палички використовували скрипковий смичок. Згодом встановилася традиція ставати обличчям до оркестру, щоб музиканти могли бачити очі та руки диригента.

Послухай пісню сумського композитора Євгена Карпенка.

Про яких “зелених їжачків” ідеться?




ЗА НАКАЗОМ ЧАРІВНОЇ ПАЛИЧКИ