Фонетика. Орфоепія. Орфографія
Урок № 86
Тема. Загальновживані (нейтральні) і стилістично забарвлені слова
Мета:
– навчальна: пояснити особливості слова зі стилістичного погляду; навчити знаходити в мовленні стилістично забарвлені слова;
– розвивальна: розвивати навички колективної та самостійної роботи; здатність до логічного мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
– виховна: виховувати шанобливе ставлення до своїх батьків, рідної мови, природи.
Внутрішньопредметні зв’язки: орфоепія, орфографія,
Міжпредметні зв’язки: мова, література, усна народна творчість, ботаніка.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Підготовча вправа (увесь клас)
> Прочитайте вірш Г. Шаєрової. Придумайте йому назву. Порівняйте з авторською.
> Випишіть багатозначні слова. За тлумачним словником з’ясуйте їхнє пряме й переносне значення.
ГАРНИЙ СИН
От би відкрить зоопарк у квартирі!
Мамі тоді помагатимуть звірі.
Вчена плямиста жирафа
Витре пилюку на шафах.
А
Прийде з базару, зготує сніданок.
Всіх нагодує, посуд помиє,
Дірку мені на штанятах зашиє.
Не треба до пральні білизну здавати –
Мамі білизну єнот буде прати.
Знаю: охочі єноти
До отакої роботи.
Вивчу папугу я – слово тверде, –
Щоб замість мами цілісінький день
Мені зауваги робила,
Бо в мами немає вже сили.
Мамі зі мною роботи багато…
Ех! Кенгуру я не буду чекати,
Не буду просити жирафу –
Сам витру пилюку на шафах.
Бо від сьогодні в нашій квартирі
Я помагатиму мамі – не звірі.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Спостереження над мовним матеріалом
> Поясніть різницю між словами. У чому вона полягає: у лексичному значенні слова, чи у відтінках цього значення, у різних часових характеристиках, у стильовій приналежності?
Свічадо – дзеркало, гуманність – людяність, рать – битва, чоло – лоб, перст – палець, знатний – відомий, іде – плентається, говорити – ректи, хотіти – бажати.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Розподільна робота
> Прочитайте виразно українську народну пісеньку. Яке відчуття у вас виникло? Як ви гадаєте, чому? Знайдіть у тексті стилістично забарвлені й стилістично нейтральні слова. Запишіть їх відповідно у дві колонки.
ЖАЙВОРОНОК
– Ой чому ти, жайворононьку,
Рано з вирію вилітав?
Ще по горах сніженьки лежать,
По долинах криженьки стоять…
– А я тіїсніженьки
Крильцями розмету,
А я тіїкриженьки
Ніжками потопчу!
> Поясніть розділові знаки.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Дослідження-аналіз
> Прочитайте виразно текст.
ТАЄМНИЦЯ
– І чого це інші цвітуть, а я ніяк не можу розцвісти? – журився Луговий Васильок.
Він бачив, що під деревами вже біліють ніжні квіти анемони, на узліссі товпляться на низеньких стеблинках хвостаті квіти рясту, а з води підводяться цілі букети золотих квітів курячої сліпоти.
А сам Луговий Васильок ледве набирався сил, щоб розгорнути перші листочки! Як прикро!.. І він вирішив дізнатися, що допомогло весняним квітам розквітнути так рано, і попрохав знайому Муху вивідати у квітів їхню таємницю.
Муха погодилася, але повернулася ні з чим.
– Квіти кажуть: що таємниця, те є таємниця. Вона закопана в землі.
– У землі? – здивувався Луговий Васильок. – Ну, тоді я знаю, кого просити: Крота. Він у землі господар, хіба йому важко дізнатися?
Кріт вислухав Василька й поліз під землю. А на другий день виліз із нори такий поважний, такий урочистий, що стало відразу ясно: він про все дізнався.
– Ну що?
– Почекай, дай віддихатись,- сказав Кріт, розлігся на горбочку викопаної землі й нічого більше не промовив.
Але квіти теж уміють мовчати, та ще й як уміють! І Васильок не квапив Крота, а терпляче чекав.
– Дізнався,- сказав нарешті Кріт. Усі ці весняні квіти запасають собі їжу ще влітку та восени і зберігають свої запаси в підземних коморах. Кожна з них має комору на свій лад: та бульбу, та цибулину, а та грубе кореневище. Звідти вони й беруть їжу зараз, навесні. Ось тому вони й мають стільки сили й можуть цвісти так рано.
– Які хитрі! – сказав Луговий Васильок. – А я от запасів робити не вмію. Що ж, розцвіту, коли зможеться.
І він розцвів у середині літа. Але тоді вже на луках не було нічого кращого за його яскраві пурпурові пахучі квіти (Н. Павлова).
Бесіда
– Чи варто було Васильку шкодувати, що пізно цвіте?
– Дайте назву тексту. Що вона відбиває: тему чи ідею? Порівняйте з авторською назвою,
– Проаналізуйте лексику з погляду стилістичної забарвленості і переносного значення,
– Поясніть орфограми.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
Оцінювання знань, умінь і навичок учнів
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
> Виконайте вправу з підручника.
> Творче завдання: запишіть у зошит ваш улюблений вірш. Проаналізуйте, які слова в ньому стилістично забарвлені. Вивчіть вірш напам’ять.