Заголовок. Найважливіші в тексті слова

ТЕКСТ

& 4. Заголовок. Найважливіші в тексті слова

Я поцілую мальву у щоку

Ліна Костенко

16. 1. Прослухайте музику Петра Чайковського “Вальс квітів”. Прочитайте вірш. Який настрій викликають ці твори?

Айстри задумані, квіти останнії,

Осені пізньої сльози багрянії…

Сумно шепочеться вітер над вами,

І обмиває вас небо дощами.

Володимир Сосюра

 Заголовок. Найважливіші в тексті слова

2. Пригадайте, за якою ознакою добирають заголовок до твору. Доберіть до вірша заголовок.

Заголовок передає те найважливіше, що

змальовано на картині або в тексті.

Зрозуміти найважливіше допомагають запитання: Про що розповідається? Чого навчає твір?

17. Яка твоя найулюбленіша квітка? Придивися до неї. Що особливе в її кольорі, формі? Послухай “голос” своєї улюблениці. Уяви себе цією квіткою. Спробуй визначити її характер.

18. 1. Із поданих складів утвори і запиши слова.

 Заголовок. Найважливіші в тексті слова

2. Довідайся, чому ці квітки отримали таке наймення.

3. Спиши речення.

Я поцілую мальву у щоку.

Ліна Костенко

19.

1. Прочитайте оповідання. Якими словами змальовано пишні барви мальв? До яких частин мови належать ці слова?

Палахкотять біля вікон животрепетним вогнем розвихрені мальви. Шугають червоними язиками багаття під самісіньку стріху. Так і гляди, від їхнього полум’я загориться хата!

Ніхто не знає, коли й хто посадив їх на сонячному причілку. Мати кажуть, що ті рожі посадила колись давним-давно ще бабуся в свої дівочі літа (За Іваном Цюпою).

2. Поміркуйте, чи е це оповідання текстом. Чому ви так вважаєте?

3. Доберіть до даного тексту заголовок: І варіант – який допомагає зрозуміти, про що розповідається; II варіант- який спонукає задуматися, чого навчає твір.

4. Спишіть ту частину оповідання, в якій описуються вогненні барви мальв.

20. 1. Спиши текст, добираючи з дужок потрібні слова.

Людям мальва відома здавна. Ще древні греки й римляни цінували й розводили (мальву, цю квітку). Тільки для них мальва була не квіткою, а лікарською рослиною і… салатом. З її молодих листочків (вони, греки, люди) готували смачні, корисні для здоров’я салати. Вони й назвали (її, квітку, рослину) мальвою (За Аллою Коваль).

2. Які історичні відомості про мальву повідомляє автор?

3. Порівняй тексти про мальви (вправа 19 і вправа 20). Який із них художньо описує квіти, а який – подає точні наукові відомості?

4. Поміркуй, який заголовок можна дібрати до тексту Алли Коваль. Запиши його.

Квітка радості

21. 1. Прослухай музичний уривок твору Едварда Гріга “Ранок” і виразно прочитай вірш. Яким почуттям пройняті ці твори? Запиши вірш з пам’яті.

Знову ранок, знову світ!

Знову квіти і проміння,

І надії, і тремтіння,

І усмішка, і привіт.

Микола Вороний

2. Підкресли іменники. Чому вони переважають у вірші? Яке враження цим створюється?

3. Побудуй звукові моделі слів, у яких звуків менше, ніж літер.

22. 1. Із поданих складів утвори і запиши слова.

 Заголовок. Найважливіші в тексті слова

2. Спиши поетичні рядки.

Болять майбутнім, школо, твої груди. Нехай святиться твій простий поріг!

Іван Драч

 Заголовок. Найважливіші в тексті слова

23. 1. Прочитайте. Визначте, який це текст: художній чи науково-популярний. Які слова і речення допомогли зрозуміти його зміст?

Школа – слово грецького походження. У перекладі воно означає “місце радості”, “вчена бесіда”, “розумне дозвілля”.

У Давній Греції навчальні заняття (їх називали словом “сколе”) проходили у формі наукових бесід. Двійок не ставили, домашніх завдань не було. Зате існували тілесні покарання за порушення. Учнями були тільки хлопчики.

На слов’янські землі школа прийшла тисячу років тому. В ній вчилися тільки діти заможних людей. Так грецьке слово сколе по дорозі до нас стало школою.

2. Доберіть до тексту заголовок.

3. Випишіть словосполучення, які пояснюють зміст слова школа.

24. 1. Розгляньте малюнок і прочитайте уривок з оповідання.

 Заголовок. Найважливіші в тексті слова

КОНВАЛІЯ ПІД ВІКНОМ

Уже півроку нездужає Наталочка. Тяжка в неї недуга: ноги не рухаються, мов чужі. Лежить Наталя вдома у постелі день і ніч.

Ми не забуваємо про свою однокласницю, ходимо до неї щодня.

Весною Наталине ліжко поставили біля вікна. Вона дивиться на траву, листя й каже:

– Як мені хочеться походити по траві!

А то раз Наталя побачила зелені листочки, немов долоньки.

– Дивіться, – шепоче вона, – конвалія!

Наталя була така рада, аж щічки зарум’янилися.

Та сталося лихо. Вночі була велика злива. Рано-вранці, до сходу сонця, коли Наталя ще спала, ми прийшли в садок і побачили: конвалія лежить зламана.

Що ж робити?.. (За Василем Сухомлинським).

2. Скористайтеся робочими матеріалами Вченого Лиса і продовжіть оповідання. Підготуйтесь виразно розповісти твір в особах.

Наталя засмутиться; сходили до лісу; викопали кущик; посадили під вікном; дивись, як біліють дзвіночки; а я боялася; гроза; вітер; снилося, що буря зламала конвалію.

3. Поміркуйте, чому оповідання має такий заголовок. Назвіть слова, які зв’язують речення в даному тексті.

4. Випишіть із тексту виділені слова. Запам’ятайте їх правопис.

25. Напиши листа своєму другові (своїй подрузі). Вислови в листі власні міркування про дружбу.




Заголовок. Найважливіші в тексті слова